Volvo EX30 problemen

Hij is aangekondigd. Introductie op 7 juni 2023
C30BlackStone
4th Gear member

AndreVK schreef: 08.07.2025 - 15:50 Sinds 2 maanden ook de eigenaar van een Volvo EX30 Plus 2024. Voorzien van de laatste update 1.5.3. Na wat problemen met de profielen (bleek nog een oud, verborgen, profiel actief van een servicemonteur) geen onoverkomelijke problemen met de auto. Ook koppelen met iPhone 16 en Watch werkt naar behoren. Wel een onregelmatigheid ontdekt waarbij ik op zoek ben om dit te veranderen, wie kan me helpen? Zodra de auto actief is staat de radio (muziekspeler) soms op pauze, soms op spelen. Na de auto gebruikt te hebben wordt deze afgesloten met de radio aan. Wordt de auto hierna (na 5 minuten, 1 dag of 2 weken later) weer geactiveerd, staat de radio soms op pauze, soms op play (geen pijl op te trekken en ook geen verklaarbare volgorde). Kan iemand me aangeven waar ik evt. in kan stellen dat de radio bij activeren van de auto altijd op aan moet staan?
Ik heb ook eens in het menu gekeken maar over dit onderwerp geen instelling kunnen vinden. Bij het verlaten van de Volvo EX30 (Ultra) gaat het slot erop en stroom eraf. Prima in mijn optiek. Bij aankomst gaat alles van het slot af, welkomstverlichting aan en stroom erop. Instappen, inderdaad keuze maken via welke audiobron je muziek o.i.d. wilt luisteren, gordel om en rijden. Gemak dient de mens. Het audiosysteem ‘onthoudt’ niet de laatste instelling. Wellicht dat dit in een update wel geregeld gaat worden. Is dat wat je bedoelt?
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscrip Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscr | Volvo XC40 Recharge ER Ultra 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo EX40 Ultra | Volvo EX30 Ultra Performance Pine Crystal White |
AndreVK
Starter

Helemaal! Als ik in de XC60 stap schakelt de radio namelijk direct aan op de laatst gebruikte (DAB) zender. Bij het openen van het portier om de auto te verlaten wordt de radio uitgeschakeld. Ben op zoek naar dezelfde werking voor de EX30. Maar idd wellicht bij de volgende update.
Volvo XC60 T6 (2024 MY25) en Volvo EX30 Plus (2024)
Volvo historie:
Volvo XC60 T5 (2018)
Hans Eilander
7th Gear member

AndreVK schreef: 14.07.2025 - 14:45 Bij het openen van het portier om de auto te verlaten wordt de radio uitgeschakeld.
Dat herken ik ook. Dat gebeurt bij mij hetzelfde. Maar ik moet bij de volgende start de radio wel extra aanzetten.
(Staat dan nog wel op de laatst beluisterde zender)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
mvveelen
1st Gear member

Ik had vanochtend dat er geen verbinding was met Apple CarPlay. Dat was al eerder een keer en ik heb toen de iPhone opnieuw gepaird. Dat heb ik vanochtend ook gedaan. Als ik namelijk verbinding maakte met BT, dan gaf het systeem aan dat ie was verbonden, maar Apple CarPlay werkte niet, er verscheen dan in beeld dat er geen toestel was verbonden met Apple CarPlay.

Iemand anders met deze ervaring? Toestel is verder in orde en heb met een dongle in mijn vorige auto altijd keurig draadloze verbinding gehad.
EX30 Twin Ultra April 2024
ProDinsdag
1st Gear member

Dat probleem herken ik ook. Bij mij bleek de meest succesvolle oplossing om de knoppen op het stuur voor volume én snelheid beide tegelijk naar beneden in te drukken en vast te houden, totdat het scherm herstart. Daarna werkte Apple CarPlay weer normaal.

Dat lijkt erop te wijzen dat het eerder een hapering in het Volvo-systeem is dan een probleem aan de kant van de iPhone.
iHansz
3rd Gear member

mvveelen schreef: 14.07.2025 - 16:29 Ik had vanochtend dat er geen verbinding was met Apple CarPlay. Dat was al eerder een keer en ik heb toen de iPhone opnieuw gepaird. Dat heb ik vanochtend ook gedaan. Als ik namelijk verbinding maakte met BT, dan gaf het systeem aan dat ie was verbonden, maar Apple CarPlay werkte niet, er verscheen dan in beeld dat er geen toestel was verbonden met Apple CarPlay.

Iemand anders met deze ervaring? Toestel is verder in orde en heb met een dongle in mijn vorige auto altijd keurig draadloze verbinding gehad.
Als je bv van profiel wisselt, moet je altijd even weer je iPhone bekendmaken. Was bij m’n vorige auto ook. Oplossing (en ik moet ‘t even uit m’n hoofd doen): Klik onderin op blokjes symbool voor Apps. Klik dan op CarPlay. Dan verschijnt ‘geen Bluetooth apparaat’ aangesloten. Klik daar dan weer en je ziet de verbonden iPhone(s). Klik dan op de 3 puntjes en dan verschijnt de regel CarPlay activeren of zoiets. Als je dat bevestigd, dan werkt het weer. Je systeem resetten is niet nodig.
| Volvo EX30 Ultra 2024| Honda e Advance 2020 | Honda CR-Z 2013 | Honda Civic 1.8 Sport 2009 | Renault Mégane | Renault Twingo Easy | Renault Twingo | Renault Mégane Coupé | Renault Clio RN | Peugeot 205 XR | Fiat Panda 45 | Renault R5 GT Turbo | Renault R5 GTS | Renault R5 SL | Renault R4 TL |
mvveelen
1st Gear member

Ik zal die reset-optie eens proberen als het weer gebeurt. Ik heb maar 1 profiel (of er moet ergens een verborgen profiel van de vorige eigenaar zijn...).
EX30 Twin Ultra April 2024
RSN84
1st Gear member

Afgelopen week mijn 3e remlicht laten vervangen voor het welbekende ontvangst probleem.
Was een maand ervoor ook binnen geweest voor oa dezelfde klacht. De boodschap van de dealer was dat er een software update zou komen ergens dit jaar, en hopelijk zou dit ook worden opgelost.
Zelf aangegeven dat het ook wellicht het derde remlicht kan zijn. Na wat vreemde blikken wou de monteur toch nogmaals in het systeem kijken of daar iets over in stond.
Gelukkig was het inderdaad een bekend probleem en kwam mijn auto ook in aanmerking hiervoor.

Moet eerlijk zeggen dat het stukken beter is geworden, maar nog niet 100% opgelost.
Sporadisch valt het signaal nog eens weg als ik rem.
Het vreemde is wel dat het nu op andere plaatsen is als voorheen?! Heel bijzonder…

Maar er is mee te leven zo👍🏼
Ben
Executive Member
Contacteer:

Mods break

Helaas loopt dit topic gierend uit de hand.

Het onderwerp is: Problemen met3 de EX0.

We gaan het wel even opruimen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
iHansz
3rd Gear member

Onderstaand stukje was terecht verplaatst, naar aanleiding van een discussie over Duitsland, maar dit hoort toch echt hier.

Naar aanleiding van onze reis naar de poolcirkel in Noorwegen (welke je kunt lezen in de rubriek 'De zomervakantie komt er weer aan..'), heb ik de volgende punten ervaren:

- Voor de reis wilde ik het display reinigen, waarvoor een speciale reinigingsmodus beschikbaar is. Na het reinigen kun je op een virtuele knop drukken om het scherm weer te activeren. Dit werkte echter niet, het scherm reageerde helemaal niet meer. Dat was schrikken en ik moest even Googelen hoe het scherm weer opnieuw op te starten.
- Tijdens de rit is het een paar keer voorgekomen dat het scherm zwart werd, waardoor ik bijvoorbeeld geen navigatie meer had, hoewel de snelheid nog wel zichtbaar was. Gelukkig startte het scherm vanzelf en snel weer op. Dit had ik nog nooit eerder meegemaakt. Ik heb SW v1.5.3, maar bij eerdere versies heb ik dit probleem nooit ervaren.
- Tijdens de overtocht met de ferry zette ik het alarm op beperkte modus. Vreemd genoeg kan je het alarm niet helemaal uitschakelen, maar ik ontving wel een waarschuwing op mijn telefoon dat het alarm afging. Toen ik terug in de auto was, het cardeck was nog open, bleek dat de beperkte modus niet was ingeschakeld. Dit heb ik later meerdere keren getest, en het lijkt erop dat de beperkte modus automatisch wordt opgeheven.
- Een ander punt dat opvalt, is dat als je een route met laadopties via Google Maps hebt ingesteld en je wisselt van profiel omdat de andere chauffeur ook wil rijden, je alle route-informatie verliest (zoals voorgesteld laadplekken), zelfs als je beide hetzelfde Google-account gebruikt. Da’s jammer, want het voorverwarmen van de accu, ben je dan ook kwijt. Tenzij je natuurlijk weer dezelfde route ingeeft.
- Bij de grensovergang van Denemarken naar Duitsland viel de hele internetverbinding weg, terwijl er bovenin toch 4G en soms zelfs 5G stond aangegeven. Gelukkig weet ik hoe ik de modem van de auto kan herstarten, door de SOS-knop langer dan 30 seconden ingedrukt te houden, maar dat hielp niet. Hierdoor had ik geen navigatie en kon de accu niet voorverwarmen. Gelukkig werkte CarPlay wel. Toen ik Nederland binnenreed, functioneerde alles ineens weer.

Al met al beschouw ik deze punten als peanuts. Zoals ik eerder al aangaf, zelfs mijn telefoon heeft wel eens af en toe een glitch. ;-)
| Volvo EX30 Ultra 2024| Honda e Advance 2020 | Honda CR-Z 2013 | Honda Civic 1.8 Sport 2009 | Renault Mégane | Renault Twingo Easy | Renault Twingo | Renault Mégane Coupé | Renault Clio RN | Peugeot 205 XR | Fiat Panda 45 | Renault R5 GT Turbo | Renault R5 GTS | Renault R5 SL | Renault R4 TL |
Ben
Executive Member
Contacteer:

Sorry Hans, was iets te enthousiast verplaatst :-) :'(
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie

Terug naar “EX30”