XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
RTFM68
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 28.02.2025 - 21:09

Mijn inziens wel.
Normaal rijd ik in de automatische D stand en draait mijn T5 ook zo’n 1500-1700 toeren. Zonder belasting van een zware caravan erachter lijkt me dat niet zo’n probleem.
Maar wanneer je zonder caravan de bergen in gaat wil je denk ik wel wat meer toeren draaien dus dan zou ik wellicht toch ook keuze weer laten vallen op de M stand.
FLITS34 schreef: 04.08.2025 - 17:34 Is dit dan alleen van toepassing als je met een caravan rijdt? Op de Nederlandse wegen met de snelheidsbeperking van 100 km komt mijn T4 (zonder sleurhut) zelden boven de 2000 toeren uit. Schommelt ergens tussen de 1500 en 1800 toeren.
Klinkt een beetje vreemd dat je met een automaat handmatig moet gaan schakelen omdat het beter voor de motor zou zijn……
Af en toe geef ik hem wel een beetje “de sporen” op lange ritten in het buitenland.
XC40 T5 AWD R-Design Intro-Edition 2018
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 4149
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Jullie hebben toch ook een Dynamic rij-modus?
Meer toeren en krachtiger en.... 'remt' anders op de motor.
En wil je zelf bepalen wanneer en wat: Manual.
Heerlijk over de bergen(passen) met sleurhut aan de haak.
XC40 '18 T5 ICE viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Arthurj
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 09.06.2025 - 20:39

mees schreef: 04.08.2025 - 19:41 Jullie hebben toch ook een Dynamic rij-modus?
Meer toeren en krachtiger en.... 'remt' anders op de motor.
En wil je zelf bepalen wanneer en wat: Manual.
Heerlijk over de bergen(passen) met sleurhut aan de haak.
Ik vraag me af of de B4 Mild Hybrid die stand heeft, ik denk van niet.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 4149
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

oh jee, geen Dynamic in de B-serie?
Geef mij dan maar de T-serie :-D
....en die heb ik al, heerlijk wat die allemaal kan en presteert;
tja hobbelpaard, niet luxe en geen premium-uitstraling, vergeleken met..... (ach, ik ben ook maar 'modaal')
XC40 '18 T5 ICE viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Arthurj
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 09.06.2025 - 20:39

Maakt ook niet uit, eerst de trekhaak de 15e, spiegels heb ik vandaag kunnen bemachtigen dus de 28e gaan we de caravan halen met B4 en dan weten we het snel genoeg.
Arthurj
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 09.06.2025 - 20:39

Tussen de 90 - 100 km/u in "D" rond de 2000 RPM. Met 80 km/u zo'n 1500 RPM, dan "M" naar 6. Eind september naar Zuid Limburg, kijken waar we dan uitkomen, daarna caravan de stalling in. Maar donderdag eerst richting Chinon (solo) dus ook genieten van de XC 40.

Trekhaak (niet de kogel) staat in de glascoating, proberen verweren te voorkomen zodat ie er "nieuw" uit blijft zien.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 28031
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zou hem persoonlijk wat hoger in de toeren houden, voor een benzine is dat wel erg laag als ie aan het werk moet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 31307
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Bij zwaardere belasting met de caravan lekker handmatig het toerental wat hoger houden.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Arthurj
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 09.06.2025 - 20:39

2000 RPM is wel het minimum, bij iets sneller rijden (90 - 100 km/u) haalt ie dat wel in "D" Onder 90 km/u inderdaad maar naar zijn "M6" denk ik, ook geen probleem.
Gebruikersavatar
RTFM68
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 28.02.2025 - 21:09

Zoals gebruiker “mees” al eerder aangaf bij rijden met caravan:
- 80 km/u M5, dynamic mode
- 90 km/u M6, dynamic mode
Ik heb met zijn tips al de nodige kilometers met mijn caravan gesleurd deze zomer, ging top!
XC40 T5 AWD R-Design Intro-Edition 2018
Arthurj
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 09.06.2025 - 20:39

RTFM68 schreef: 09.09.2025 - 21:29 Zoals gebruiker “mees” al eerder aangaf bij rijden met caravan:
- 80 km/u M5, dynamic mode
- 90 km/u M6, dynamic mode
Ik heb met zijn tips al de nodige kilometers met mijn caravan gesleurd deze zomer, ging top!
De B4 Mild Hybrid kent geen Dynamic mode (volgens mij) enkel "D" + "M" modi. Dynamic nog niet kunnen bespeuren. Maar "gewoon" in "M5 of M6" zal ook wel soepeltjes gaan.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 4149
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Aha Arthurj,
jouw wagen heeft geen 5 rijmodi (waaronder Dynamic; lees in de link wat die doet), zoals TopicStarter en ondergetekende:
https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... odi&page=0
maar slechts 2 (Comfort & Off Road); je hebt toch een 2024 modeljaar?
https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... odi&page=0

Jouw genoemde M is geen rijmodus maar een keuze uit:
https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... len&page=0

En wat Fredhead eerder schreef: houdt hem in de wat hogere toeren (dus handmatig schakelen steeds in Manual die pook).
Ook al (b)lijkt hij wel voldoende trekkracht te hebben, de 'machine' wordt warmer (zeker in de zomer) en wil (het is net een mens) meer koeling van koelwater en motor- en versnellingsbakolie.
Hogere toeren is meer pompsnelheid voor de pompen, dus.... Plezier en houdt 'em heel.
Laatst gewijzigd door mees op 10.09.2025 - 07:11, 1 keer totaal gewijzigd.
XC40 '18 T5 ICE viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 28031
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik vergelijk het met fietsen, in een zwaarder verzet en minder snel trappen kom je er maar een verzet (of meer) terug en wat sneller trappen wordt het allemaal een stuk gemakkelijker.
Dit is ook hoe het voor een motor gaat die aan het werk is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 31307
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mooie en duidelijke vergelijking.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10915
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

RTFM68 schreef: 09.09.2025 - 21:29 Zoals gebruiker “mees” al eerder aangaf bij rijden met caravan:
- 80 km/u M5, dynamic mode
- 90 km/u M6, dynamic mode
Ik heb met zijn tips al de nodige kilometers met mijn caravan gesleurd deze zomer, ging top!
Mooi om te lezen. De cruisecontrol met de caravan erachter is ook zo’n ding. Beetje gevoel voor techniek zegt mij dat er hier in NL bij niet teveel belasting, slechts het meesleuren van de Aluminium doos, deze best gebruikt zou kunnen worden mits de lagere versnelling gekozen wordt en de berijder bij de les is. En ziet/hoort wat het toerental vd auto hem verteld.

Bij voorkeur de cruise met Caravan niet/nooit gebruiken, vroeg of laat gaat het je een keer mis. Of je hebt dikke vette pech of je hebt geluk dat alles nog oké blijft. Je bent immers totaal het gevoel kwijt wat de auto doet. En wat de auto vraagt. Handmatig schakelen en toeren houden, net zoals je dat met een handbak ook zou doen.
“Carpe Diem”
Een zwarte XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20, een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Een zwarte C70 T5 Tourer My' 12, een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo". Een auto met inmiddels een “verhaal”.
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Arthurj
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 09.06.2025 - 20:39

Off road is hier toch niet geschikt voor rijden met caravan.... Of mis ik iets? Cruise control gebruik ik nooit met de caravan, liever gevoel houden met de combinatie.
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1373
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

In de Dynamic rijmode wordt hoger in toeren gereden en minder snel teruggeschakeld naar een hogere versnelling. Dat kun je ook prima bereiken met handmatig schakelen, heb je alles zelf in de hand. Zware last achter de auto betekent vanaf heuvelachtig gebied zelf 'aan de bak'
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Arthurj
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 09.06.2025 - 20:39

Daarom "D" waar het kan en "M" waar het niet kan. Komt dus altijd goed.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 4149
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Arthurj schreef: 10.09.2025 - 17:03 Off road is hier toch niet geschikt voor rijden met caravan.... Of mis ik iets? Cruise control gebruik ik nooit met de caravan, liever gevoel houden met de combinatie.
Ja, je mist iets.
Ik rij nogal uh.... over zeiknat gras en vooral steile hellingen.
Lukte me zelden met 1-wiel aangedreven auto's. (als een wiel van dezelfde as slipte, stond het andere gewoon stil)
Nu kom ik altijd weg met 4x grip.

Mijn awd werkt in D al 50-50%, als de computer belasting voelt. Volgens gebruiksaanwijzing trouwens stilstaand (bij elk verkeerslicht) = awd.
https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... awd&page=0
In de Off-Road modus weet je niet wat je meemaakt: zo sterk en beheersbaar bij lage snelheid, een steile helling op (25% is geen uitzondering over gravel);
en vooral bij helling af omdat de Hill Descent Control zijn werk voortreffelijk doet.
Rogier64 schreef: 10.09.2025 - 17:12 In de Dynamic rijmode wordt hoger in toeren gereden en minder snel teruggeschakeld naar een hogere versnelling. Dat kun je ook prima bereiken met handmatig schakelen, heb je alles zelf in de hand. Zware last achter de auto betekent vanaf heuvelachtig gebied zelf 'aan de bak'
Inderdaad
want in de M stand remt de auto veel beter / langer op de motor
en berg af hoef je dan niet 'zo snel' of 'langdurig' te remmen (met je voetrem).
De toeren om 'em als caravan-combi 'te houden' ligt dan wel hoog: tussen de 3000 en 6000 rpm, bij een helling van 12% (Alpen óver, ipv dóór de tunnels).
XC40 '18 T5 ICE viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Arthurj
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 09.06.2025 - 20:39

Maar die XC hier heeft volgens mij echt geen AWD denk ik, zou me echt verbazen als het wel zo was. Maar met caravan op snelheid heb je er niets aan volgens mij. Lage snelheden lees ik.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”