Volvo PlugInHybride terugroepactie

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
J33Bee
5th Gear member

Gouwe schreef: 04.07.2025 - 09:00 Puur ter voorkoming van aansprakelijkheid is mijn idee.
Natuurlijk, maar mensen kunnen nu niet elektrisch rijden. En dat maanden lang. Daar mag je meer in betekenen als Volvo zijnde...
Gouwe
7th Gear member

Daar ging mijn reactie niet over. Volvo stelt in de brief dat er "alleen in uitzonderlijke gevallen brand kan ontstaan......volledig opgeladen en geparkeerd".
Daarbij geeft Volvo "slechts" een advies om niet meer te laden. Het is dus geen eis/voorschrift.
Waarom ze dat advies geven is om eventuele aansprakelijkheid te voorkomen, meer niet.
Net als dat je een adviessnelheid mag negeren, zou ik dit advies zelf ook negeren.

En of Volvo er meer in mag betekenen is maar wat je daarmee precies bedoelt?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
NielsPHEV
7th Gear member

Dat de beslissing aansprakelijkheid gedreven is snap ik maar de logica dat je er wel mee mag rijden waarbij de accu ook geladen wordt maar niet via de stekker laden snap ik niet dan zou ik verwachten dat men de auto's zou stilzetten maar wellicht is dan de imago schade weer te groot. Je zou dan ook kunnen zeggen laden mag maar slechts op 6 amp en tot 80% capaciteit (wat je bij Volvo PHEV's niet in de auto kunt afstellen maar alleen op de lader). Wellicht was dat een mooie feature om toe te voegen bij die mega update die we gaan krijgen van onze AAOS
Gouwe
7th Gear member

Er zijn, als ik de brief goed lees, volgens Volvo twee voorwaarden voor het brandgevaar: 100% laden én geparkeerd staan. Als je rijdt zul je niet snel tot 100% laden en je rijdt (dus parkeert niet). Ik snap de logica vanuit die redenatie dus wel.
Auto's stilleggen zal dus niet nodig zijn (en ik neem aan dat als dat toch wel nodig was dat de RDW zou ingrijpen?).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Nomad
5th Gear member

Is er iemand bekend met de procedure die de dealer uitvoert? Het is overal knetterdruk en dan kan ik zelf wel vaststellen met Vida of mijn auto in de risicogroep zit.
- V60 Polestar Engineered MY2020
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Nomad
5th Gear member

Nomad schreef: 06.07.2025 - 11:06 Is er iemand bekend met de procedure die de dealer uitvoert? Het is overal knetterdruk en dan kan ik zelf wel vaststellen met Vida of mijn auto in de risicogroep zit.
Niemand van de techneuten die hier iets over kan zeggen?
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl

NielsPHEV
7th Gear member

Ken de brief niet maar laadbeperking instellen en de autos houde grotedeels hun PHEV eigenschappen. Kan met OTA software kan je meteen de remmen fixen
Nomad
5th Gear member

Ik heb inmiddels de procedure gekregen. Binnenkort maar eens uitvoeren en hopen dat de accu goed is.
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl

Rolling
1st Gear member

Hoi, mijn auto V90 01.2021 wilde niet meer laden, gaf aan hybride systeem storing, service vereist.

Zojuist bij de dealer geweest, geen terugroep, wel dezelfde cel kapot! Ze vonden het vreemd. Gaat onder garantie vervangen worden maar kan maanden! duren.. Tot die tijd niet laden, en systeem zou ijs noodloop kunnen gaan. Advies assistance premium..
K75RT
2nd Gear member

Mijn afspraak van gisteren is helaas geannuleerd. Er blijkt momenteel een groot tekort aan nieuwe cellen te zijn.

Zijn er al forumleden die onlangs nieuwe cellen hebben ontvangen?
JohnDamen
Starter

Dexter schreef: 04.07.2025 - 00:11 Mijn auto is op 21 mei bij de dealer geweest voor de recall. Er was geen probleem geconstateerd.

Maar afgelopen week kreeg ik ineens de melding ‘hybride systeem - service vereist’.
Ik kon meteen dezelfde dag bij de dealer langskomen om de auto te laten uitlezen. Helaas bleek daar dat de auto eerst twee uur stil moest staan. Dus leenauto mee. De auto heeft drie dagen bij de dealer gestaan en vandaag kwam de conclusie dat er een accucel kapot is.
Deze moet vervangen worden en ook ik kreeg te horen dat dit pas in september/oktober gaat lukken.
Tot die tijd mag ik niet laden.

De auto rijd verder goed maar geeft volgens de monteur soms de melding dat er verminderd vermogen is, ondanks dat hier dan niks van merkbaar is. Ze kunnen niet garanderen dat de auto toch wel in de noodloop zou kunnen gaan waardoor er wel echt minder vermogen beschikbaar is.
Lekker dan met de vakantie naar Italië voor de deur met een caravan van 1700kg erachter.

Ik baal hier wel van. Het vertrouwen is weg en ik mis het elektrisch rijden. Daarnaast zullen ook de brandstofkosten behoorlijk hoger worden. Het lijkt mij toch dat Volvo hier een compensatie voor zou moeten geven?
Zijn er al hier al mensen die hierover met Volvo Nederland in contact zijn geweest?

Ik vind ik het trouwens ook raar dat 5 weken geleden alles goed was met de accu’s (volgens Volvo) en nu is er plotseling 1 stuk.
Is die controle van de accu’s dan toch een momentopname?
Hier hetzelfde na het op vakantie nog prima gedaan te hebben (niet geladen) maar na afgelopen vrijdag een nacht thuis laden de melding hybride storing service vereist met een schildpad van verminderd vermogen
heb volvo on call gebeld en daar zeiden ze dat ik er gewoon mee kon rijden zolang het aleen een oranje lampje was.
Gisteren kon ik gelukkig direct terecht bij de dealer, de auto reed belabberd ik moest continue bijsturen na het uitlezen bleek idd 1 Cel defect.
Maar met de melding dat ik vanwege de schildpad geen meter meer mocht rijden
Vanochtend krijg ik de melding van volvo dat ik tot 30 oktober de auto bij de dealer moet laten staan.
Naar passend vervangend vervoer wordt nog gekeken...
V60II 2.0 T6 RECHARGE AWD R-DESIGN B&W 360° HUD PANORAMA ACC
V60 D6 SUMMUM 2013
mees
6th Gear member
Contacteer:

Allemaggies, wat een ellende.
Sterkte.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Dexter
2nd Gear member

JohnDamen schreef: 19.08.2025 - 09:29
Dexter schreef: 04.07.2025 - 00:11 Mijn auto is op 21 mei bij de dealer geweest voor de recall. Er was geen probleem geconstateerd.

Maar afgelopen week kreeg ik ineens de melding ‘hybride systeem - service vereist’.
Ik kon meteen dezelfde dag bij de dealer langskomen om de auto te laten uitlezen. Helaas bleek daar dat de auto eerst twee uur stil moest staan. Dus leenauto mee. De auto heeft drie dagen bij de dealer gestaan en vandaag kwam de conclusie dat er een accucel kapot is.
Deze moet vervangen worden en ook ik kreeg te horen dat dit pas in september/oktober gaat lukken.
Tot die tijd mag ik niet laden.

De auto rijd verder goed maar geeft volgens de monteur soms de melding dat er verminderd vermogen is, ondanks dat hier dan niks van merkbaar is. Ze kunnen niet garanderen dat de auto toch wel in de noodloop zou kunnen gaan waardoor er wel echt minder vermogen beschikbaar is.
Lekker dan met de vakantie naar Italië voor de deur met een caravan van 1700kg erachter.

Ik baal hier wel van. Het vertrouwen is weg en ik mis het elektrisch rijden. Daarnaast zullen ook de brandstofkosten behoorlijk hoger worden. Het lijkt mij toch dat Volvo hier een compensatie voor zou moeten geven?
Zijn er al hier al mensen die hierover met Volvo Nederland in contact zijn geweest?

Ik vind ik het trouwens ook raar dat 5 weken geleden alles goed was met de accu’s (volgens Volvo) en nu is er plotseling 1 stuk.
Is die controle van de accu’s dan toch een momentopname?
Hier hetzelfde na het op vakantie nog prima gedaan te hebben (niet geladen) maar na afgelopen vrijdag een nacht thuis laden de melding hybride storing service vereist met een schildpad van verminderd vermogen
heb volvo on call gebeld en daar zeiden ze dat ik er gewoon mee kon rijden zolang het aleen een oranje lampje was.
Gisteren kon ik gelukkig direct terecht bij de dealer, de auto reed belabberd ik moest continue bijsturen na het uitlezen bleek idd 1 Cel defect.
Maar met de melding dat ik vanwege de schildpad geen meter meer mocht rijden
Vanochtend krijg ik de melding van volvo dat ik tot 30 oktober de auto bij de dealer moet laten staan.
Naar passend vervangend vervoer wordt nog gekeken...
Dat is balen zeg. Ik vraag me wel af waarom je niet meer mag rijden.
Ik heb die schildpad ook wel gehad maar na het uitzetten en weer aanzetten van de auto was de melding weer weg.
Op vakantie gelukkig geen problemen gehad.
Volvo V60 T8 R-Design MY 2020
Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY 2015
Volvo S60 2.4D, 198 pK, zwart, bj.:08-2002
B51Dim
Starter

In april 2025 is door de dealer vastgesteld dat er bij mijn XC60 een cel van de accu vervangen moet worden. Het is nog steeds niet ingepland en het is ook nog steeds niet bekend wanneer het gaat gebeuren. Al die tijd laad ik mijn auto niet op. Alle korte ritten in mijn buurt had ik vrijwel gratis via mijn zonnepanelen kunnen rijden. Dat was ook de reden om hybride te gaan rijden.

Omdat mijn onvrede over de afhandeling en het gebrek aan communicatie steeds groter werd, heb ik een bericht naar Volvo Nederland gestuurd. Ik maak al bijna een half jaar hogere brandstofkosten, ik mis het comfort van elektrisch rijden en het stukje extra vermogen.

Ik heb gevraagd op welke wijze Volvo mij zou kunnen compenseren. Zij schrijven het volgende :
Volvo Car Nederland past geen individuele compensatieregelingen toe op dit onderwerp. Zodra er meer duidelijkheid is over de levering van het onderdeel, wordt u daarover direct geïnformeerd via uw dealer. Zij blijven zich inzetten voor een zorgvuldige en veilige afhandeling van deze kwestie. U heeft de mogelijkheid om de gevolgschade te overleggen met de partij die uw auto geleverd heeft, wellicht kunnen zij nog iets aanvullends voor u betekenen.

Dus
a) geen individuele compensatieregeling; betekent dat er wel een collectieve mogelijkheid is?
b) leg de vraag over gevolgschade (hun woord!) maar voor aan de partij die uw auto heeft geleverd oftewel aan de lokale Volvodealer; het was de dealer die me doorverwees naar Volvo Car Nederland.

Ik voel me met een kluitje in het riet gestuurd en vindt dat Volvo de verantwoordelijkheid afwentelt op mij of op de dealer. In de VS (waar anders....) loopt er een claim van bestuurders tegen Volvo over dit dossier. Is er iemand die weet of gedupeerden in Nederland zich verenigd hebben? Ik zou me er graag bij aansluiten.
Volvo XC60 T8 Twin Engine Inscription Denim Blue
J33Bee
5th Gear member

Dit verdiend wat meer centrale aandacht. Wellicht Kassa/Radar? Idem met de oliepomp perikelen met early B-reeks motoren waarvan Volvo weet dat het een bekend issue is.

Collectief meer geluid maken, zou helpen wellicht. Bizar dat ze hier zo mee omgaan. Je weet gewoonweg niet wanneer je weer elektrisch kunt rijden. Hun geluk is, dat er nog een ICE aanwezig is. Wat als je helemaal niet meer kon rijden?
The Mechanic
5th Gear member

J33Bee schreef: 28.08.2025 - 14:32 Wat als je helemaal niet meer kon rijden?
Dan hadden ze het heel stilletjes gehouden, er geen recall van gemaakt en dan waren het maar individuele gevallen....
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”