betreft v70 classic, 1999 2.5 10v.
ik zag dat het nivo van koelvloeistof in expansietankje, beetje lager stond dan ik gewend was, beetje tussen min en max, bij warme motor.
maar na het voorzichtig opendraaien, om eventueel wat bij te vullen, merkte ik dat er helemaal geen druk opstond.
ik Elst hebben ze toen koelmiddel bij gevuld,, met het advies, na de rit terug naar huis, eens te controleren of het nivo gedaald was, en of er wel druk op stond.
bij terugkomst thuis, bleek het nivo nog goed vol, boven max zelfs, maar geen druk bij openen, koelmiddel wel goed heet.
het was me wel al opgevallen de laatste tijd dat de fan wel erg snel aansloeg. maar ik dacht dat dat met de recent bijgevulde airco te
maken had, dus om de airco radiateur te koelen.
ik heb wel het gevoel, dat het nogal heet is in het motorcompariment.
kachel op max binnen even aangezet, en die blaast flink warme lucht.
temp metertje staat wel goed in het midden etc.
tankje is ook niet zo heel oud, dop en tankje in 2017 vervangen.
zit er ergens een verstopping of blokkade, luchtbel ofzo, of een kapotte thermostaat -klep.?
wat kan ik het beste doen in volgorde van probleem-oplossing ?
alvast bedankt.
gerard
geen druk expansievat koelvloeistof
- EVV
- 5th Gear member
Hoe kan in een garage ooit het advies geven om de dop van het expansievat te openen bij een hete motor? Ik zou eens op youtube zoeken naar filmpjes wat had kunnen gebeuren. Dan doe je dit nooit meer...gvz schreef: ↑19.08.2025 - 23:41 betreft v70 classic, 1999 2.5 10v.
ik zag dat het nivo van koelvloeistof in expansietankje, beetje lager stond dan ik gewend was, beetje tussen min en max, bij warme motor.
maar na het voorzichtig opendraaien, om eventueel wat bij te vullen, merkte ik dat er helemaal geen druk opstond.
ik Elst hebben ze toen koelmiddel bij gevuld,, met het advies, na de rit terug naar huis, eens te controleren of het nivo gedaald was, en of er wel druk op stond.
bij terugkomst thuis, bleek het nivo nog goed vol, boven max zelfs, maar geen druk bij openen, koelmiddel wel goed heet.
het was me wel al opgevallen de laatste tijd dat de fan wel erg snel aansloeg. maar ik dacht dat dat met de recent bijgevulde airco te
maken had, dus om de airco radiateur te koelen.
ik heb wel het gevoel, dat het nogal heet is in het motorcompariment.
kachel op max binnen even aangezet, en die blaast flink warme lucht.
temp metertje staat wel goed in het midden etc.
tankje is ook niet zo heel oud, dop en tankje in 2017 vervangen.
zit er ergens een verstopping of blokkade, luchtbel ofzo, of een kapotte thermostaat -klep.?
wat kan ik het beste doen in volgorde van probleem-oplossing ?
alvast bedankt.
gerard
Ik zou beginnen met het wisselen van de dop, daar zit als het goed is een ventiel in om de druk te regelen.