geen druk expansievat koelvloeistof

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
gvz
2nd Gear member

betreft v70 classic, 1999 2.5 10v.

ik zag dat het nivo van koelvloeistof in expansietankje, beetje lager stond dan ik gewend was, beetje tussen min en max, bij warme motor.
maar na het voorzichtig opendraaien, om eventueel wat bij te vullen, merkte ik dat er helemaal geen druk opstond.

ik Elst hebben ze toen koelmiddel bij gevuld,, met het advies, na de rit terug naar huis, eens te controleren of het nivo gedaald was, en of er wel druk op stond.

bij terugkomst thuis, bleek het nivo nog goed vol, boven max zelfs, maar geen druk bij openen, koelmiddel wel goed heet.

het was me wel al opgevallen de laatste tijd dat de fan wel erg snel aansloeg. maar ik dacht dat dat met de recent bijgevulde airco te
maken had, dus om de airco radiateur te koelen.

ik heb wel het gevoel, dat het nogal heet is in het motorcompariment.

kachel op max binnen even aangezet, en die blaast flink warme lucht.

temp metertje staat wel goed in het midden etc.

tankje is ook niet zo heel oud, dop en tankje in 2017 vervangen.

zit er ergens een verstopping of blokkade, luchtbel ofzo, of een kapotte thermostaat -klep.?

wat kan ik het beste doen in volgorde van probleem-oplossing ?

alvast bedankt.

gerard
lint
Geartronic member

Eerste verdachte is de thermostaat.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
EVV
5th Gear member

gvz schreef: 19.08.2025 - 23:41 betreft v70 classic, 1999 2.5 10v.

ik zag dat het nivo van koelvloeistof in expansietankje, beetje lager stond dan ik gewend was, beetje tussen min en max, bij warme motor.
maar na het voorzichtig opendraaien, om eventueel wat bij te vullen, merkte ik dat er helemaal geen druk opstond.

ik Elst hebben ze toen koelmiddel bij gevuld,, met het advies, na de rit terug naar huis, eens te controleren of het nivo gedaald was, en of er wel druk op stond.

bij terugkomst thuis, bleek het nivo nog goed vol, boven max zelfs, maar geen druk bij openen, koelmiddel wel goed heet.

het was me wel al opgevallen de laatste tijd dat de fan wel erg snel aansloeg. maar ik dacht dat dat met de recent bijgevulde airco te
maken had, dus om de airco radiateur te koelen.

ik heb wel het gevoel, dat het nogal heet is in het motorcompariment.

kachel op max binnen even aangezet, en die blaast flink warme lucht.

temp metertje staat wel goed in het midden etc.

tankje is ook niet zo heel oud, dop en tankje in 2017 vervangen.

zit er ergens een verstopping of blokkade, luchtbel ofzo, of een kapotte thermostaat -klep.?

wat kan ik het beste doen in volgorde van probleem-oplossing ?

alvast bedankt.

gerard
Hoe kan in een garage ooit het advies geven om de dop van het expansievat te openen bij een hete motor? Ik zou eens op youtube zoeken naar filmpjes wat had kunnen gebeuren. Dan doe je dit nooit meer...

Ik zou beginnen met het wisselen van de dop, daar zit als het goed is een ventiel in om de druk te regelen.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Ectholian
1st Gear member

lint schreef: 20.08.2025 - 00:15 Eerste verdachte is de thermostaat.
Hoezo dat? Als de thermostaat dicht zou blijven dan zou de motor wel aan de kook lopen want dan gaat de kvs niet langs de radiator. Ook eenvoudig te controleren overigens door aan de slangen te voelen naar/van de radiator.

Ik zou ook beginnen met de dop van het expansievat te vervangen. Kost paar euro, en als die stuk is ontsnapt de druk door de dop ipv dat er druk in het systeem wordt opgebouwd.
gvz
2nd Gear member

even een correctie:

In de garage in Elst hebben ze me wel degelijk, zeer duidelijk en goed geadviseerd, EERST, half uurtje ofzo te wachten na aankomst [ met hete motor dus],
VÖÖR, de dop van expansievat los te draaien, ivm verbrandingsgevaar etc.

maar ik ga vandaag even verder op onderzoek naar het euvel, denk dat ik voor alle zekerheid ook een thermostaat ga bestellen, en nieuwe pakking erbij lijkt me ook handig.
ik weet wel volgens het onderhoudsboekje, is er volgens mij nooit een thermostaat vervangen, ik zelf heb het ook nooit gedaan.
lijkt me goed die in ieder geval eens te vervangen.

En nu het koelsysteem, accuut mijn aandacht vraagt :

hoe zit het eigenlijk met de slangen, hebben die ook geen houdbaarheidsdatum, of vervangingsintervalsdatum.,
zijn in ieder geval minimaal 200.000 km oud, en mogelijk veel ouder, ik kan er niks over vinden in het boekje.
lint
Geartronic member

De conditie van de koelvloeistof slangen wordt met de tijd minder. Het is wel verstandig om deze te vervangen na 200.000 km.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Mastiff
2nd Gear member

gvz schreef: 19.08.2025 - 23:41 wat kan ik het beste doen in volgorde van probleem-oplossing ?
Gewoon het koelvloeistofniveau in de gaten houden de komende tijd.
Zoals je het beschrijft niks om nu direct zorgen om te maken.
Mijn 2.5 10v kan ik ook met hete motor de kvs dop eraf draaien zonder dat ik levend verbrand. Slangen zijn/ blijven ook niet hard.
Lukraak alles vervangen is niet mijn ding. De dop van het vat daarintegen, zoals Ectholian terecht aangeeft, zou je eens mee kunnen beginnen als je toch iets wilt uitsluiten.
Slangen hebben niet echt een vervangings datum, regelmatig even een kijkje onder de kap op zoek naar lekkages of droogtescheuren.
Ectholian
1st Gear member

Met de slangen van m'n 23 jaar oude Ibiza is nog steeds niks mis. Normaal als zo'n reservoirdop kapot gaat laat ie de overdruk niet meer ontsnappen. Maar dat is hier zo te horen niet het geval. Kan zijn dat de oringen ofzo in die dop niet meer lekker afdichten en daardoor de 'druk' ontsnapt. Zo'n dopje kost vaak maar 5 a 10 euro ofzo, dat zou ik gewoon proberen (die gaan idd vaker stuk bij alle auto's wel). Vooral die afdichtingsringen bij vaak open/dicht draaien.

Thermostaat zou ik lekker laten zitten tenzij je echt vermoed dat die stuk is. Iets wat prima werkt is onzinnig om te vervangen. Overigens kun je die thermostaat gewoon testen in een bak met heet water bijvoorbeeld.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”