Om niet de intro te herhalen van mijn vorige vraag, ik heb nu sinds een maand een V90 en ben nieuw in het "alles aan de wagen is elektrisch" tijdperk.
Ik zou graag willen weten hoe de preconditionering werkt. Ook in combinatie met de Volvo Cars app.
In de handleiding staat bv:
Preconditioning is alleen mogelijk als de tractieaccu voldoende is opgeladen. Als preconditioning wordt gestart terwijl de auto
niet voor laden is aangesloten, heeft dit invloed op de actieradius van de auto.
En daar onder:
Preconditioning is alleen beschikbaar als de auto voldoende brandstof in de brandstoftank heeft. Als het brandstofniveau van
de auto te laag is, wordt de verwarming uitgeschakeld.
De ervaring tot nu toe is echter dat preconditioning koelen alleen werkt als de wagen op een laadpunt is aangesloten?
Als die dat niet is krijg ik na instappen een melding met de strekking dat preconditioning niet heeft plaatsgevonden omdat de laadkabel niet aangesloten is.
Dit bij een lading van ~80%
Klopt de handleiding dan gewoon niet of doe ik iets fout?
Anderzijds werkte de preconditioning verwarming eerder deze week 's morgens wel maar heb geen idee of dit elektrisch was of dat de motor daarvoor gebruikt is.
Ik vermoed dat het elektrisch was.
Concrete vraag voor de verwarming is dan hoe doe je dat in de winter periode? Gebruik je de timers om in een ontdooide auto in te kunnen stappen (geen voorruit verwarming want hud) of moet je hiervoor dan de remote starten functie in de app gebruiken? Zou anders eerlijk gezecht niet weten wat het nut van deze remote start functie is?
Als beide kan, wat is/werkt beter?
V90 T8 Ultra my26 preconditioning
- Gouwe
- 7th Gear member
Koelen zou jou auto met en zonder aangesloten laadkabel moeten kunnen doen (hier met een MY16 ook). Waarom dat dan bij jou niet werkt heb ik geen idee van. Mogelijk doe je iets fout en anders zou ik dat even met je dealer bespreken.
Verwarmen doet jou model als het goed is met een elektrische heater (en niet met de automotor). In mijn MY 2016 is dat nog met een aparte heater op benzine (dus ook niet de motor).
In de app kun je in de winter instellen wanneer de auto warm moet zijn. Stel je hem in op 7:00 uur dan zal rond 6:30 de verwarming starten (afhankelijk van de buitentemperatuur). Ook kan je de verwarming natuurlijk zelf handmatig starten gelijk met het aanzetten van de koffieautomaat
.
Of dat beide ook kan zonder aangesloten kabel in jou geval weet ik niet, maar misschien kan iemand anders dat bevestigen. De automotor starten om de auto te verwarmen in de winter is gewoon slecht voor de motor.
Verwarmen doet jou model als het goed is met een elektrische heater (en niet met de automotor). In mijn MY 2016 is dat nog met een aparte heater op benzine (dus ook niet de motor).
In de app kun je in de winter instellen wanneer de auto warm moet zijn. Stel je hem in op 7:00 uur dan zal rond 6:30 de verwarming starten (afhankelijk van de buitentemperatuur). Ook kan je de verwarming natuurlijk zelf handmatig starten gelijk met het aanzetten van de koffieautomaat

Of dat beide ook kan zonder aangesloten kabel in jou geval weet ik niet, maar misschien kan iemand anders dat bevestigen. De automotor starten om de auto te verwarmen in de winter is gewoon slecht voor de motor.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 1st Gear member
Snap dat het niet het beste is voor de motor. Ben ook bepaald geen koukleum dus de interieur temperatuur op zich vind ik niet eens zo heel boeiend maar zou wel heel graag willen dat in de winter de voorruit ijsvrij is als ik weg moet. Drink geen koffie voordat ik weg ga dus heb maar een timer ingesteld voor de werkdagen 
Maar heeft een remote start een mogelijke andere functie/nut dan het interieur verwarmen? Neem aan dat de mogelijkheid niet voor niets in de app zit
In de app valt ook nog eens de helft van de helptekst buiten het scherm onderaan en scrollen werkt niet, dus als daar al iets nuttigs staat kan ik dat dat ook niet lezen
Heb vanavond even gecontroleerd of de 3.7.0 update beschikbaar was en heb nu maar een foto gemaakt van de melding. De melding is letterlijk:
Parkeerklimaat niet beschikbaar. Niet verbonden met stroomnet.
Moet binnenkort naar de dealer voor de Polestar upgrade, die was bij afleveren nog niet beschikbaar, en zal het daar ook wel vragen.
Ik heb mijn inziens alle schermen/opties doorlopen en zie niet waar ik evt zelf de fout in ga. Enige optie die ermee te maken heeft is voor de elektrische verwarming in de klimaat settings. Die heb ik al aangezet.

Maar heeft een remote start een mogelijke andere functie/nut dan het interieur verwarmen? Neem aan dat de mogelijkheid niet voor niets in de app zit
In de app valt ook nog eens de helft van de helptekst buiten het scherm onderaan en scrollen werkt niet, dus als daar al iets nuttigs staat kan ik dat dat ook niet lezen

Heb vanavond even gecontroleerd of de 3.7.0 update beschikbaar was en heb nu maar een foto gemaakt van de melding. De melding is letterlijk:
Parkeerklimaat niet beschikbaar. Niet verbonden met stroomnet.
Moet binnenkort naar de dealer voor de Polestar upgrade, die was bij afleveren nog niet beschikbaar, en zal het daar ook wel vragen.
Ik heb mijn inziens alle schermen/opties doorlopen en zie niet waar ik evt zelf de fout in ga. Enige optie die ermee te maken heeft is voor de elektrische verwarming in de klimaat settings. Die heb ik al aangezet.
- Almerev70
- 4th Gear member
Maak eens een printscreen van de app.
Bij mijn 2019 V60 ziet het er zo uit.
Meerdere opties voor verwarmer/klimaat.
De timer werkt alleen als hij geplugd is.
Bij mijn 2019 V60 ziet het er zo uit.
Meerdere opties voor verwarmer/klimaat.
De timer werkt alleen als hij geplugd is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
- Gouwe
- 7th Gear member
Dat zou dan kunnen verklaren waarom Ebe66 de melding krijgt?
Hier staat de auto op de oprit altijd aan de laadpaal én gebruik ik de timer niet (ik zet de verwarming aan, als ik die al aanzet via directe start vanuit de app).
Heb dus geen ervaring.
Ik kan me geen enkel ander praktisch nu voorstellen, maar zal het zelf nooit gebruiken.
Die Polestar upgrade is voor een dealer altijd beschikbaar, alleen is er nu een actie met 200,- korting en mogelijk dat je dealer daar nu ook van profiteert...
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
-
- 1st Gear member
Nee Gouwe de Polestar optimalisatie was echt op mijn vin nummer ook op de Polestar site niet beschikbaar (terwijl de motor niet bepaald nieuw is).
Het prijsverschil tussen wat ik betaald heb en de "aanbieding" is slechts 27 Euro. Ben benieuwd of ik die terug krijg dan
Ik kan een screenshot van mijn app maken maar buiten de kleur van het scherm en van de auto is die identiek aan die van jou Almerev70.
Nu is de handleiding een computer (AI?) vertaalde versie van de engelstalige heb ik ergens gelezen, dat is door de vele rare zinnen ook wel duidelijk, maar ik kan dus niet vinden dat het alleen werkt als de wagen is aangesloten. Eerder het tegendeel zoals je in mijn eerste post kunt lezen.
Nog vreemder vindt ik dat het niet altijd consequent lijkt te zijn?? Een paar dagen geleden heb ik dus echt gezien dat de auto vlak voor ik weg ging aan het verwarmen was, en vanmorgen (toen verwarmen wel nodig was qua temperatuur) kreeg ik weer de melding dat het niet was uitgevoerd want niet aangesloten. Twijfel er alleen aan of hij die paar dagen geleden 100% was opgeladen soms. Vanmorgen was dat 79% die weet ik zeker.
Geen ramp uiteraard, maar ik zou het graag willen begrijpen.
Het prijsverschil tussen wat ik betaald heb en de "aanbieding" is slechts 27 Euro. Ben benieuwd of ik die terug krijg dan

Ik kan een screenshot van mijn app maken maar buiten de kleur van het scherm en van de auto is die identiek aan die van jou Almerev70.
Nu is de handleiding een computer (AI?) vertaalde versie van de engelstalige heb ik ergens gelezen, dat is door de vele rare zinnen ook wel duidelijk, maar ik kan dus niet vinden dat het alleen werkt als de wagen is aangesloten. Eerder het tegendeel zoals je in mijn eerste post kunt lezen.
Nog vreemder vindt ik dat het niet altijd consequent lijkt te zijn?? Een paar dagen geleden heb ik dus echt gezien dat de auto vlak voor ik weg ging aan het verwarmen was, en vanmorgen (toen verwarmen wel nodig was qua temperatuur) kreeg ik weer de melding dat het niet was uitgevoerd want niet aangesloten. Twijfel er alleen aan of hij die paar dagen geleden 100% was opgeladen soms. Vanmorgen was dat 79% die weet ik zeker.
Geen ramp uiteraard, maar ik zou het graag willen begrijpen.
- diesel01
- Geartronic member
Preconditioning werkt alleen aan de stekker.
Ik heb 4 van de 5 werkdagen dezelfde vertrektijd en heb de timer aanstaan, hij zorgt dus altijd dat het interieur is opgewarmd voor vertrek.
Maar hij moet dan wel aan de laadpaal staan, de vorige D5 had een gewone standkachel op brandstof.
Ik heb 4 van de 5 werkdagen dezelfde vertrektijd en heb de timer aanstaan, hij zorgt dus altijd dat het interieur is opgewarmd voor vertrek.
Maar hij moet dan wel aan de laadpaal staan, de vorige D5 had een gewone standkachel op brandstof.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 1st Gear member
Dank je,
Ik was er al bang voor, want aan de lader laten is niet mogelijk voor mij tenzij ik een openbare plek bezet ga houden met mijn relatief mini accu'tje.
Maar dan weet ik met twee personen die het bevestigen wel waar ik aan toe ben.
Ik was er al bang voor, want aan de lader laten is niet mogelijk voor mij tenzij ik een openbare plek bezet ga houden met mijn relatief mini accu'tje.
Maar dan weet ik met twee personen die het bevestigen wel waar ik aan toe ben.
- Gouwe
- 7th Gear member
Pre-conditioning is koelen of verwarmen. Koelen doet hij bij mij echt ook zonder stekker. Mogelijk dat elektrisch verwarmen alleen met stekker kan?