V90 T8 Ultra my26 preconditioning

De nieuwe generatie S en V90
Plaats reactie
Ebe66
1st Gear member

Om niet de intro te herhalen van mijn vorige vraag, ik heb nu sinds een maand een V90 en ben nieuw in het "alles aan de wagen is elektrisch" tijdperk.

Ik zou graag willen weten hoe de preconditionering werkt. Ook in combinatie met de Volvo Cars app.

In de handleiding staat bv:
Preconditioning is alleen mogelijk als de tractieaccu voldoende is opgeladen. Als preconditioning wordt gestart terwijl de auto
niet voor laden is aangesloten, heeft dit invloed op de actieradius van de auto.

En daar onder:
Preconditioning is alleen beschikbaar als de auto voldoende brandstof in de brandstoftank heeft. Als het brandstofniveau van
de auto te laag is, wordt de verwarming uitgeschakeld.

De ervaring tot nu toe is echter dat preconditioning koelen alleen werkt als de wagen op een laadpunt is aangesloten?

Als die dat niet is krijg ik na instappen een melding met de strekking dat preconditioning niet heeft plaatsgevonden omdat de laadkabel niet aangesloten is.
Dit bij een lading van ~80%
Klopt de handleiding dan gewoon niet of doe ik iets fout?

Anderzijds werkte de preconditioning verwarming eerder deze week 's morgens wel maar heb geen idee of dit elektrisch was of dat de motor daarvoor gebruikt is.
Ik vermoed dat het elektrisch was.

Concrete vraag voor de verwarming is dan hoe doe je dat in de winter periode? Gebruik je de timers om in een ontdooide auto in te kunnen stappen (geen voorruit verwarming want hud) of moet je hiervoor dan de remote starten functie in de app gebruiken? Zou anders eerlijk gezecht niet weten wat het nut van deze remote start functie is?
Als beide kan, wat is/werkt beter?
Gouwe
7th Gear member

Koelen zou jou auto met en zonder aangesloten laadkabel moeten kunnen doen (hier met een MY16 ook). Waarom dat dan bij jou niet werkt heb ik geen idee van. Mogelijk doe je iets fout en anders zou ik dat even met je dealer bespreken.
Verwarmen doet jou model als het goed is met een elektrische heater (en niet met de automotor). In mijn MY 2016 is dat nog met een aparte heater op benzine (dus ook niet de motor).
In de app kun je in de winter instellen wanneer de auto warm moet zijn. Stel je hem in op 7:00 uur dan zal rond 6:30 de verwarming starten (afhankelijk van de buitentemperatuur). Ook kan je de verwarming natuurlijk zelf handmatig starten gelijk met het aanzetten van de koffieautomaat :-).
Of dat beide ook kan zonder aangesloten kabel in jou geval weet ik niet, maar misschien kan iemand anders dat bevestigen. De automotor starten om de auto te verwarmen in de winter is gewoon slecht voor de motor.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Ebe66
1st Gear member

Snap dat het niet het beste is voor de motor. Ben ook bepaald geen koukleum dus de interieur temperatuur op zich vind ik niet eens zo heel boeiend maar zou wel heel graag willen dat in de winter de voorruit ijsvrij is als ik weg moet. Drink geen koffie voordat ik weg ga dus heb maar een timer ingesteld voor de werkdagen ;-)

Maar heeft een remote start een mogelijke andere functie/nut dan het interieur verwarmen? Neem aan dat de mogelijkheid niet voor niets in de app zit
In de app valt ook nog eens de helft van de helptekst buiten het scherm onderaan en scrollen werkt niet, dus als daar al iets nuttigs staat kan ik dat dat ook niet lezen :-)

Heb vanavond even gecontroleerd of de 3.7.0 update beschikbaar was en heb nu maar een foto gemaakt van de melding. De melding is letterlijk:
Parkeerklimaat niet beschikbaar. Niet verbonden met stroomnet.

Moet binnenkort naar de dealer voor de Polestar upgrade, die was bij afleveren nog niet beschikbaar, en zal het daar ook wel vragen.
Ik heb mijn inziens alle schermen/opties doorlopen en zie niet waar ik evt zelf de fout in ga. Enige optie die ermee te maken heeft is voor de elektrische verwarming in de klimaat settings. Die heb ik al aangezet.
Almerev70
4th Gear member

Maak eens een printscreen van de app.
Bij mijn 2019 V60 ziet het er zo uit.
Meerdere opties voor verwarmer/klimaat.
De timer werkt alleen als hij geplugd is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gouwe
7th Gear member

Almerev70 schreef: 28.08.2025 - 06:06 ....De timer werkt alleen als hij geplugd is.
Dat zou dan kunnen verklaren waarom Ebe66 de melding krijgt?
Hier staat de auto op de oprit altijd aan de laadpaal én gebruik ik de timer niet (ik zet de verwarming aan, als ik die al aanzet via directe start vanuit de app).
Heb dus geen ervaring.
Ebe66 schreef: 28.08.2025 - 00:45 ....Maar heeft een remote start een mogelijke andere functie/nut dan het interieur verwarmen? Neem aan dat de mogelijkheid niet voor niets in de app zit......
Ik kan me geen enkel ander praktisch nu voorstellen, maar zal het zelf nooit gebruiken.
Die Polestar upgrade is voor een dealer altijd beschikbaar, alleen is er nu een actie met 200,- korting en mogelijk dat je dealer daar nu ook van profiteert...
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”