Aankoopadvies

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Metro '82
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 06.07.2019 - 13:50
Locatie: Culemborg

Hallo,

Kan iemand mij vertellen wat de aandachtspunten/problemen zijn bij de aankoop van een V40 T2 van 2018? Het gaat om een 2.0L motor met handgeschakelde 6-bak.

Alvast bedankt, Bert.
xxbv92
2nd Gear member
Berichten: 203
Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18

We hebben een 2.0 t2 nu 4,5 jaar, zo’n 60k kilometers gereden, staat nu op 120,000 km. Met oliebeurten (doe ik zelf om 15,000 km) remolie/verversing, rem blokken, lucht en interieur filters, bougies, ruitenwissers, accu en banden na niks bijzonders aan gehad.
Er is een fluitgeluid, dat zijn de balansassen onder in het carter, deze zijn tijdens de garantie vervangen (fluit nog). Doen er veel, de xc 40 leenauto die ik kreeg deed het ook.
Heb em laten tunen is nu zo’n 2 jaar een t4 en een half, dat is dag en nacht verschil. Geen gek olie/benzine verbruik.
Verder is die van ons een basis versie, wat er niet op zit kan niet kapot.
O ja, wat opvalt, de stoffen stoelbekleding geeft rare vlekken zonder dat er iets geknoeid is, oliepeilen is digitaal, er is geen benzinedop (klepjes). Hij geeft zelf gas als ie in versnelling staat en je koppeling oplaat.
Na 10 jaar of 150,000 km moet de distributie.
Onze 5 cilinder S40 2.4 die we hiervoor hadden liep wel duidelijk soepeler. De v40 zelf vind ik wel weer veel degelijker aanvoelen.
Hoop dat je er wat aan hebt
-voorheen-
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
Knal passion rooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Knetterende monza blauwe Opel kadett C coupe met Volvo b230a motor, Volvo m47 5 versnellingsbak, 4 x motorfiets carburateur, Volvo 240 Achteras, Volvo 240 schijfremmen ‘78
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Heb ook T2 Nordic+ 2016
gekocht op 56.000 nu 175.000 zonder problemen.
Alleen nieuwe accu, en een keer gebroken veer.
Laat je nooit staan (als de accu goed is) :)

Heb ook een tuning tot T4 specs. laten doen, zonder probleem met koppeling handbak en olie verbruik.
Verbruik is met gemak 1:15 als ik mijn best doe haal ik 1:18.

Ook android auto/carplay er in gezet.
Heerlijk, en een beetje bij de tijd.

Dat de auto een beetje gas geeft als je de koppeling oplaat komen komt omdat deze elektronisch is. dan slaat de auto minder snel af.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
bburg
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 09.07.2023 - 17:30

V40 Nordic+ T2 Geartronic uit 2017. Nieuw gekocht en nu op 116.000 km.
Rond de 90.000 accu vervangen (preventief, regelmatig melding op display)
Afgelopen april remschijven en remblokken voor (1e keer!).
Beide voorveren vervangen (breuk). Lees ik overigens vaker bij de V40.
Paar setjes nieuwe banden. Al 2x gecupte achterbanden meegemaakt. Na uitlijning lijkt het nu goed te gaan.
Verder regulier onderhoud volgens schema bij dealer..
V40 T2 Geartronic Nordic+ (2017)
cemelum
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28.05.2025 - 15:16
Locatie: Frankrijk

bburg schreef: 05.07.2025 - 22:03 Beide voorveren vervangen (breuk). Lees ik overigens vaker bij de V40.
Vraag over de voorveren - hoe merkte je dat ze gebroken waren? Of kwam je er tijdens een inspectie achter?
Gebruikersavatar
V52
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 16.11.2014 - 09:08
Locatie: Aelse

cemelum schreef: 31.08.2025 - 16:24
bburg schreef: 05.07.2025 - 22:03 Beide voorveren vervangen (breuk). Lees ik overigens vaker bij de V40.
Vraag over de voorveren - hoe merkte je dat ze gebroken waren? Of kwam je er tijdens een inspectie achter?
Bij mij bij een beurt/apk, een grapje van €640 ex btw.
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
Gebruikersavatar
bburg
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 09.07.2023 - 17:30

V52 schreef: 31.08.2025 - 18:24
cemelum schreef: 31.08.2025 - 16:24
bburg schreef: 05.07.2025 - 22:03 Beide voorveren vervangen (breuk). Lees ik overigens vaker bij de V40.
Vraag over de voorveren - hoe merkte je dat ze gebroken waren? Of kwam je er tijdens een inspectie achter?
Bij mij bij een beurt/apk, een grapje van €640 ex btw.
Dat klopt. Ook bij mij. Tijdens rijden weinig van gemerkt.
V40 T2 Geartronic Nordic+ (2017)
Gebruikersavatar
bburg
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 09.07.2023 - 17:30

bburg schreef: 05.07.2025 - 22:03 V40 Nordic+ T2 Geartronic uit 2017. Nieuw gekocht en nu op 116.000 km.
Rond de 90.000 accu vervangen (preventief, regelmatig melding op display)
Afgelopen april remschijven en remblokken voor (1e keer!).
Beide voorveren vervangen (breuk). Lees ik overigens vaker bij de V40.
Paar setjes nieuwe banden. Al 2x gecupte achterbanden meegemaakt. Na uitlijning lijkt het nu goed te gaan.
Verder regulier onderhoud volgens schema bij dealer..
Nieuw: Airco liet het steeds na ongeveer een half uur afweten. Bij laten vullen. Ik maar denken in mijn simpelheid dat dit tijdens elke ‘grote’ beurt wordt gecontroleerd.
V40 T2 Geartronic Nordic+ (2017)
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

cemelum schreef: 31.08.2025 - 16:24
bburg schreef: 05.07.2025 - 22:03 Beide voorveren vervangen (breuk). Lees ik overigens vaker bij de V40.
Vraag over de voorveren - hoe merkte je dat ze gebroken waren? Of kwam je er tijdens een inspectie achter?
Het is maar net op welke plek ze breken, bij mij hoorje je het kraken al ik over een drempel reed en instuurde. mijn zoon kwam er pas achter bij de APK en had niets gemerkt verder
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
BkB
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 31.05.2016 - 09:06

Bij mij is rond de 150.000 km de Re veer gebroken (tijdens APk en beurt hersteld) en bij 164000 km ging de Li veer. Deze apart laten vervangen voor € 250 door lokaal algemeen garagebedrijf
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Even over de T2 motor die ik erin heb zitten, getuned door Rica naar T4 spec. (190pk)

Afgelopen vakantie 3500 km gereden in Frankrijk in alle omstandigheden zoals klimmen in bergen, route de solei en Peage waar je lekker 130 door kan rijden.
Alles bij elkaar 1:16.5 gereden gemeten aan de pomp, bc gaf 1:17.5 aan.
Dat vind ik heel zuinig, met normale E95 benzine
Daar hoef je geen 1 liter 3 cilnder voor te nemen.
Heb nu bijna 180.000 km gereden en er betrouwbaar, geen olie bij vullen 1e koppeling nog.
Dit jaar laat ik de distibutieriem vervangen.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
mltvolvo
3rd Gear member
Berichten: 293
Lid geworden op: 30.07.2018 - 21:57
Locatie: Drenthe

Mijn V40 met 2.0L motor nieuw zakelijk geleased in 2017 en er in gereden tot ca 144.000Km.
Geen defecten alleen regulier onderhoud.
Aan het begin een keer een nieuwe set remschijven (onder garante), deze waren krom.
Voor de rest altijd starten en rijden.
Volvo V40 R-Design Nordic+ Pasion Red - MY2017
Volvo V60 Recharge Plus Bright - MY2023
sequence
5th Gear member
Berichten: 1375
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Heb een paar jaar een T2 gehad, de eerste versnelling vond ik erg kort. Zodra je wegrijd kun je al naar de 2.
Nu een T3 maar dat is een automaat...
V40 T3 Polar+ Sport
Plaats reactie

Terug naar “V40”