Verbeteren High Performance audio

YV61
Starter

Osman schreef: 24.04.2025 - 22:15 Wat is een goede upgrade voor een af fabriek HK systeem..? Ik wil richting of beter dan de Bowers en Wilkins systeem gaan, en ik wil het liefst zelf niets doen 😊
Mocht je het complete HK systeem vervangen dan heb ik mogelijk interesse. De hp audio vind ik echt zwaar tegenvallen. Zeker in vergelijking wat je er vroeger voor kreeg.
In mijn V50 klonk het vele malen beter dan de hp in de v60😵
vvmark
3rd Gear member

YV61 schreef: 30.08.2025 - 16:39
Osman schreef: 24.04.2025 - 22:15 Wat is een goede upgrade voor een af fabriek HK systeem..? Ik wil richting of beter dan de Bowers en Wilkins systeem gaan, en ik wil het liefst zelf niets doen 😊
Mocht je het complete HK systeem vervangen dan heb ik mogelijk interesse. De hp audio vind ik echt zwaar tegenvallen. Zeker in vergelijking wat je er vroeger voor kreeg.
In mijn V50 klonk het vele malen beter dan de hp in de v60😵
Als ik bij dls op de website kijk, dan lijkt het erop dat het aantal ohm voor hp of hk / b&w systeem anders is.
Ik zou een setje dls cruise speakers erin zetten, daar knapt het geluid al goed van op. Een phoenix gold dsp schijnt ook een flinke upgrade te zijn.
Huidig: Volvo v60 momentum pro 2020 denim blue
Hiervoor: Volvo v50 edition 2 my2009 barents blue
BePe
Starter
Contacteer:

Ik heb net een Volvo XC90 T8 Inscription uit 2021 aangeschaft (import uit Duitsland) en ben nieuw op het forum. Heel fijne auto maar de audio is niet best. Ik had hiervoor een Seat Alhambra en verder heb ik ook nog een Mazda 3 en daarin was ik wel tevreden over de standaard audio. Ik ben echt geen freak maar de audio in de XC90 mag voor een auto in deze prijsklasse echt wel wat beter...... vooral het geluid uit de speakers in de achterdeuren is heel slecht. Veel zachter en als ik de fader naar achter instel komt er echt een heel vermoeiend geluid uit.

Ik neem aan dat ik de standaard audio-set heb. Er zitten 3 speakers in de voordeuren en 2 in de achterdeuren. Centraal op het dashboard zit wel ruimte maar daar komt geen geluid uit dus dat zal wel leeg zijn. Onder de passagiersstoel zit een versterker. Ik zag in dit forum upgrades van Phoenix Gold en van DLS maar dan ga je al snel over de 1000 euro heen. Voor mijn smaak wat overdreven denk ik.

Hebben jullie misschien andere ideeën voor een betaalbare upgrade?
vvmark
3rd Gear member

Geen idee of er nog andere merken zijn die pasklare speakers hebben voor de xc90.
Een hele dls cruise set (10 speakers) zou je voor rond de 800 euro moeten kunnen vinden.
Dit zijn plug en play speakers. Misschien dt dat al iets meer in de buurt komt van het budget wat je voor ogen hebt.
Wellicht dat er straks met black friday nog ergens een aanbieding is.

Je zou ook alleen een dsp kunnen proberen. Het schijnt dat het geluid daardoor ook al aardig op knapt.

https://mbcaraudio.nl/versterkers-met-d ... pvol1.html
BePe
Starter
Contacteer:

vvmark schreef: 11.11.2025 - 14:15 Geen idee of er nog andere merken zijn die pasklare speakers hebben voor de xc90.
Een hele dls cruise set (10 speakers) zou je voor rond de 800 euro moeten kunnen vinden.
Dit zijn plug en play speakers. Misschien dt dat al iets meer in de buurt komt van het budget wat je voor ogen hebt.
Wellicht dat er straks met black friday nog ergens een aanbieding is.

Je zou ook alleen een dsp kunnen proberen. Het schijnt dat het geluid daardoor ook al aardig op knapt.

https://mbcaraudio.nl/versterkers-met-d ... pvol1.html
Dank. Dit is inderdaad wat ik zelf ook al gevonden had. Voor de speakers met de DSP samen kom je toch wel over de 1200 euro uit en dan moet het nog ingebouwd worden. De inbouwstations gaan dan vaak ook nog met deurisolatie aan de slag en dan wordt het helemaal duur. Zal best goed zijn maar ik zoek toch iets wat meer betaalbaar is. Zo kieskeurig ben ik nu ook weer niet. Het is eigenlijk meer dat de basis adio echt onder de maat is.
RZA
5th Gear member

Pas op met de DSP ivm een softwarefout, zie viewtopic.php?t=94507&start=60

Inbouwen van de DLS speakers is heel goed zelf te doen, is allemaal plug&play. Voor deurpanelen even YouTube filmpje bekijken, in minder dan 10 min heb je ze eraf. Zelfde geldt voor wat dempingsmateriaal aanbrengen. Je kunt ook alleen de voorspeakers vervangen voor DLS, daar zul je meeste van merken. Voor Eur 488 ben je dan klaar via Vparts.se. Laat je een (niet plug&play) set inbouwen dan ben je denk ik ook al snel zo'n bedrag kwijt, maar dan voor kwalitatief veel mindere speakers.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- MGF 1.8i || British Racing Green || 2000
BePe
Starter
Contacteer:

RZA schreef: 11.11.2025 - 14:36 Pas op met de DSP ivm een softwarefout, zie viewtopic.php?t=94507&start=60

Inbouwen van de DLS speakers is heel goed zelf te doen, is allemaal plug&play. Voor deurpanelen even YouTube filmpje bekijken, in minder dan 10 min heb je ze eraf. Zelfde geldt voor wat dempingsmateriaal aanbrengen. Je kunt ook alleen de voorspeakers vervangen voor DLS, daar zul je meeste van merken. Voor Eur 488 ben je dan klaar via Vparts.se. Laat je een (niet plug&play) set inbouwen dan ben je denk ik ook al snel zo'n bedrag kwijt, maar dan voor kwalitatief veel mindere speakers.
Dus eigenlijk zeg je: "Vergeet een DSP en pak een DLS cruise setje en bouw het zelf in" .

Enige wat ik me dan afvraag welke speakers ik aan moet pakken. Je adviseert wel alleen de voorspeakers te doen maar ik heb vaak passagiers achterin en die klagen juist over het slechte geluid uit de achterdeuren. Ik zie diverse DLS speakers voor systemen ZONDER Harman Kardon of B&W:

1. Mid woofer 100 mm voor 173,- art nr 610CRPPVO248
2. Tweeters voordeuren 25mm voor 123,- art nr 610CRPPVO218
3. Woofers voordeuren 165mm voor 185,- art nr 610CRPPVO268
4. betreft 2 en 3 samen voor 289,-
5. de grote speakers in de achterdeuren (gelijk aan 3?)
6. de kleine speakers in de achterdeuren 100 mm voor 173,- art nr 610CRPPVO248 (zou hetzelfde zijn als de mid-woofer)

Met dit geheel kom ik op 820 euro, mogelijk kan ik de mid-woofer weg laten en dan is het ca 650
Ik zie dat DLS isolatiemateriaal mee levert.

Zie ik wat over het hoofd?
vvmark
3rd Gear member

Voor de xc90 weet ik het niet zeker, maar ik verwacht dat je net als bij de v60 achter tweeters en de 165 mm speakers hebt.

Voor zou dan 218, 248 en 268 zijn
En achter de 218 en de 268

Inbouw stelt idd niet veel voor. Je schroefgaten zitten op dezelfde plek als de originele speakers en de kabelaansluitingen zijn ook hetzelfde.
RZA
5th Gear member

Nee dat zeg ik niet ;-) Ik zeg let op de Phoenix Gold DSP omdat iemand op het forum daarmee een probleem ervaart.

Ik heb zelf de DLS Cruise en de volgende stap wordt een goede DSP, maar je kunt natuurlijk ook eerst een goede DSP kopen als dat in je budget past. Maar met die standaard speakers (lijken wel dun karton) krijg je nooit het geluid waartoe de DSP in staat is. Omdat de DLS goed zelf in te bouwen is is m'n suggestie om daar mee te starten. Aantal ohm verschilt tussen high performance systeem enerzijds en HK/B&W anderzijds.

Voor 3weg systeem heb je deze set incl. alle aansluitmaterialen:
https://vparts.se/nl/volvo-xc90/xc90-16 ... 10813.html

Of je ook luidsprekers achterin wil upgraden is natuurlijk ook weer kwestie van budget.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
BePe
Starter
Contacteer:

Voor is in de XC90 inderdaad drieweg en dan lijkt me de DLS set van 488 inderdaad geschikt. Maar het slechte geluid komt van achter dus denk ik dat de speakers in de achterdeuren ook moeten. Dat zijn er twee per deur inderdaad. Volgens mij 165 en 100 mm. De DSP en de centerspeaker voor zou ik dan later misschien alsnog kunnend oen.
RZA
5th Gear member

Mocht je het zelf gaan doen hier nog een tip in m'n topic om te voorkomen dat je de speaker beschadigt als je paneel terugplaatst:

viewtopic.php?t=85014&start=200
BePe
Starter
Contacteer:

RZA schreef: 12.11.2025 - 07:37 Mocht je het zelf gaan doen hier nog een tip …..
Dank je wel voor de tip
StefandeBruinXC40
1st Gear member

Beste mensen, let op met de zda 6.8 phoenix gold met VOL -2 plug and play kabel. Mijn XC40 heeft het HK audio systeem wat dus niet volledig werkt i.c.m. met deze configuratie. Simpel gezegd werken niet alle kanalen. Na klagen en terugsturen eerder dit jaar staat nu beschreven dat dit alleen voor het high performance audio systeem een upgrade is. Geen idee of het ook zo is.

Alle speakers vervangen naar DLS is opzich een verbetering alleen is bij de XC40 het HK audiosysteem gecentreerd op het midden (centerspeaker) en daar is niet echt een upgrade voor beschikbaar.

Tevens bepalend is de head unit i.c.m. de standaard versterker wat niet al te best is in mijn optiek.

Mijn ervaring hierboven beschreven en doe er je voordeel mee! Mocht je vragen hebben stel ze me gerust. Gr
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”