V70 blijft oververhit raken

BertZ64
5th Gear member

Fijn dat ze de oorzaak nu gevonden hebben.

Ik zou wel met de garage in gesprek gaan. Als ik het hele verhaal op mij in laat werken, hebben ze wel steken laten vallen en hebben ze deels de ‘trail on error’ methode gehanteerd waardoor je meer kosten hebt moeten maken dan strict noodzakelijk.
Enige coulance zou op z’n plaats zijn.
Bert

Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Mijn autohistorie
RAPVADA
2nd Gear member

GPP schreef: 13.01.2026 - 10:19 dus laten we duimen dat het hierna klaar is met de pech.
Ik duim met je mee!
Hopelijk heb je geen maandagochtend auto getroffen....
(mijn eerste A4 heb ik 250K km's mee gereden zonder noemenswaardige onverwachte kosten, mijn laatste A4 kostte me elk jaar 3,5 - 4K aan onverwachte kosten....)
WillyWortel2
5th Gear member

De garage heeft wel wat steken laten vallen zoals al is opgemerkt. Bij een dergelijke grote reparatie mag je verwachten dat de werking van de radiateur gecontroleerd is. Dat had voor de demontage van de cilinderkop al moeten gebeuren.

Hopelijk is het probleem nu opgelost.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Frits V70
5th Gear member

Fijn dat de (voor de hand liggende?) oorzaak nu toch gevonden is. Ik hoop voor je dat de garage nu toch wel met enige coulance de zoveelste factuur gaat opstellen......
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
redracer
4th Gear member

redracer schreef: 11.01.2026 - 22:23 Is er soms een stopleak goedje ingegooid door een vorige eigenaar ?
Begint de ventilator ook gelijk te blazen ?
Radiateur verstopt ?
Je zou zeggen indien de thermostaat open gaat en na stoppen blijft , de boel juist koud word blijft.
Zou mooi zijn als dit het was , laat ze dan gelijk het hele systeem spoelen en heel heel goed omtluchten .

Vandaar mn idee over een stopleak goedje , ( om lekkages en koppakking symptomen te verdoezelen ?? ) dat nu een dikke bal kauwgom is die uitzet bij warmte en de boel blokkeert . Bij koud starten dus klein start en geleidelijker groeit en dan bij warm start blijft het nog uren warm dus blijft de blokkade.

Ging de ventilator nou wel of niet blazen als een malle op standje tornado ? Die meet waarschijnlijk op je radiator en bleef uit ?

Wat voor blokkade kwam er uit die slang dat er reeds is uitgehaald ?
GPP
1st Gear member

RAPVADA schreef: 13.01.2026 - 11:08
GPP schreef: 13.01.2026 - 10:19 dus laten we duimen dat het hierna klaar is met de pech.
Ik duim met je mee!
Hopelijk heb je geen maandagochtend auto getroffen....
(mijn eerste A4 heb ik 250K km's mee gereden zonder noemenswaardige onverwachte kosten, mijn laatste A4 kostte me elk jaar 3,5 - 4K aan onverwachte kosten....)
De auto is al een jaar of 4 in familiebezit in dit geval. Heb hem een jaar terug overgenomen. Er zijn nooit problemen geweest. Dus hopelijk is het eenmalig!
Oud:
Peugeot 206cc 2.0 - verrassend veel rijplezier
Kia e-niro (2019)
Volvo V40 T2

Huidig:
Volvo V70 T4 Inscription (2016)
GPP
1st Gear member

Update: Ik ben nog in afwachting van goed bericht vanuit de garage. Het feit dat ze me nog niet hebben gebeld vandaag baart me zorgen dat ook een nieuwe radiator het probleem niet heeft verholpen.. Ik sluit me overigens volledig bij jullie aan, dat je zou verwachten dat de werking van de radiator in de eerste paar stappen zouden moeten zitten in de zoektocht naar het koelprobleem.

Er komt zeker nog een hartig woordje met de garage aan, maar ik laat ze eerst hun werk afmaken.

Ik verwacht jullie morgen weer te updaten!
Oud:
Kia e-niro (2019)
Volvo V40 T2

Huidig:
GPP
1st Gear member

redracer schreef: 13.01.2026 - 20:52
redracer schreef: 11.01.2026 - 22:23 Is er soms een stopleak goedje ingegooid door een vorige eigenaar ?
Begint de ventilator ook gelijk te blazen ?
Radiateur verstopt ?
Je zou zeggen indien de thermostaat open gaat en na stoppen blijft , de boel juist koud word blijft.
Zou mooi zijn als dit het was , laat ze dan gelijk het hele systeem spoelen en heel heel goed omtluchten .

Vandaar mn idee over een stopleak goedje , ( om lekkages en koppakking symptomen te verdoezelen ?? ) dat nu een dikke bal kauwgom is die uitzet bij warmte en de boel blokkeert . Bij koud starten dus klein start en geleidelijker groeit en dan bij warm start blijft het nog uren warm dus blijft de blokkade.

Ging de ventilator nou wel of niet blazen als een malle op standje tornado ? Die meet waarschijnlijk op je radiator en bleef uit ?

Wat voor blokkade kwam er uit die slang dat er reeds is uitgehaald ?
Ze gingen inderdaad het hele systeem doorspoelen, afvullen en ontluchten nu.

Jouw theorie zou kunnen kloppen als inderdaad blijkt dat de radiator de boosdoener is. Ben erg benieuwd.

De ventilator ging als een gek tekeer zodra de temperatuur opliep. 1x bleef hij zo'n 5 a 10 min doorblazen nadat ik hem had stilgezet en al wat stationair had laten terugkoelen.

In het slangetje (het ging om de dunne op het reservoir) zat een dusdanige verstopping dat ze die ook niet konden doorspuiten/spoelen. Vandaar dat ze het hele slangetje hebben vervangen.
Oud:
Kia e-niro (2019)
Volvo V40 T2

Huidig:
Rene64
3rd Gear member

Heb je gemerkt dat de radiatorslangen meteen hard opgeblazen en zakte het KSV niveau ook iets?
Ik ga mee met Willy Wortel dat het wel eens een scheurtje kan zijn.
Mogelijk veroorzaakt door een of meerdere keren heet worden.
En zo'n stopleak ( sloop) pil zou heel goed kunnen.
Er zijn ook mensen die er een rauw ei in gooien ( geen grapje) als lekstop.
Maar dat heeft ook fatale gevolgen voor de doorstroming.
Gezien die slang die dicht zat het harde troep denk ik ook aan lekstop zooi.
En daarna een luchtbel en heetlopen...
Die radiator geloof ik niet in, dan gaat het niet eerst wel goed en na even staan warmlopen is niet logich voor een verstopte radiator.
Voor de garage ook een zoekplaatje natuurlijk, maar zeker het gesprek aangaan.
Ik duim voor je dat het allemaal mee gaat vallen!
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
GPP
1st Gear member

Daar zijn we weer!

Werd vanmorgen door de garage gebeld. De radiator is vervangen en de melding van warmlopen blijft weg. Maaaarrr.. Wat ze vreemd vinden, is dat de radiator zelf niet warm wordt na een stuk te rijden. Ze houden hem daar om nog door een andere monteur te laten controleren.
Mijn boodschap van de laatste keer is aangekomen: ik hoef de auto niet terug voordat ze zeker weten dat hij is gemaakt, dat ik helemaal klaar ben met op en neer rijden/laten afzetten bij de garage. Heb overigens ook nog gevraagd of ze gecheckt hebben op scheuren in het blok, daarvan gaf hij aan die in principe niet te hebben gezien.

Ik heb (eindelijk) een leenauto gekregen zodat ik in ieder geval mobiel ben met de kleine thuis naar de opvang brengen.

Het voelt als een soort fast & furious filmreeks. Er komt maar geen einde aan terwijl het allang klaar had moeten zijn.
Oud:
Kia e-niro (2019)
Volvo V40 T2

Huidig:
GPP
1st Gear member

Heeft 1 van jullie wel eens gehoord van een 2e, kleiner pompje in het koelsysteem van een volvo v70? De garage gaf aan dat die zorgde voor geen circulatie. Is vervangen en de monteur neemt hem vanavond mee naar huis (op mijn verzoek, fatsoenlijk testen). Verwacht morgen eindelijk goed nieuws.
Oud:
Kia e-niro (2019)
Volvo V40 T2

Huidig:
BertZ64
5th Gear member

Dus misschien ook voor niets de radiateur vervangen?
Bert

Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Mijn autohistorie
Jelmer de Jong
6th Gear member

GPP schreef: 14.01.2026 - 19:24 Heeft 1 van jullie wel eens gehoord van een 2e, kleiner pompje in het koelsysteem van een volvo v70? De garage gaf aan dat die zorgde voor geen circulatie. Is vervangen en de monteur neemt hem vanavond mee naar huis (op mijn verzoek, fatsoenlijk testen). Verwacht morgen eindelijk goed nieuws.
Heb je een standkachel in de auto?
redracer
4th Gear member

ja die kachel pomp is bij kick ( zelfde v70 2.0T4 ) toen ook vervangen . Was een elektrische pomp die te weinig toeren maakte .
zie topic ; viewtopic.php?t=88945&start=100

Dat was toen uiteindelijk koppakking.
GPP
1st Gear member

BertZ64 schreef: 14.01.2026 - 19:36 Dus misschien ook voor niets de radiateur vervangen?
Breek me de bek niet open. Ga het allemaal nog horen..
Oud:
Kia e-niro (2019)
Volvo V40 T2

Huidig:
GPP
1st Gear member

Jelmer de Jong schreef: 14.01.2026 - 20:04
GPP schreef: 14.01.2026 - 19:24 Heeft 1 van jullie wel eens gehoord van een 2e, kleiner pompje in het koelsysteem van een volvo v70? De garage gaf aan dat die zorgde voor geen circulatie. Is vervangen en de monteur neemt hem vanavond mee naar huis (op mijn verzoek, fatsoenlijk testen). Verwacht morgen eindelijk goed nieuws.
Heb je een standkachel in de auto?
Ja, vrij zeker van wel. Zelf nog niet gebruikt, maar wel eens voorbij zien komen met het pielen op het dashboard.
Oud:
Kia e-niro (2019)
Volvo V40 T2

Huidig:
GPP
1st Gear member

redracer schreef: 14.01.2026 - 21:07 ja die kachel pomp is bij kick ( zelfde v70 2.0T4 ) toen ook vervangen . Was een elektrische pomp die te weinig toeren maakte .
zie topic ; viewtopic.php?t=88945&start=100

Dat was toen uiteindelijk koppakking.
Dank voor het delen, was even een boekwerkje om door te lezen. Maar inderdaad, ik lees wel overeenkomende klachten, behalve het warmlopen van de motor. Ware het niet dat bij mij de koppakking al is vervangen als 1e stap.. dus wellicht de wisselwerking tussen het kachelpompje en koppakking de uiteindelijke boosdoener? Ik heb nu wel een waslijst aan nieuwe onderdelen, waarvan de garage steeds aangaf dat het kapot of verstopt was. Thermostaat(huis), waterpomp, radiator, slangetjes. Lijkt me toch sterk dat al die dingen opeens tegelijk de geest geven?

Het wordt nog een interessant gesprek met de garage, als de auto eindelijk weer normaal kan rijden.

Om de dag af te sluiten met een positieve noot: motorisch is de auto dan hopelijk weer zo goed als nieuw!
Oud:
Kia e-niro (2019)
Volvo V40 T2

Huidig:
WillyWortel2
5th Gear member

Dat gesprek zag ik ook al op doemen.
Ze doen hun best en hebben tot nu toe alle zeilen bijgezet.
Soms zit het gewoon tegen.

Dealer bedrijven gaan in principe rigoreus te werk en vervangen meer om zoveel mogelijk oorzaken uit te sluiten.
Over de kachelpomp als mogelijke oorzaak kan ik niets zeggen. Ik heb er geen ervaring mee.

Autotechniek is veel gecompliceerder geworden. Dat betreft niet alleen de toepassing van software.
Ook mechanische componenten waaronder afdichtingsmiddelen zijn flink veranderd en verbeterd.
Het is een boeiend vak dat veel vergt van de mensen in werkplaatsen om bij te blijven.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
GPP
1st Gear member

Update:

Ik heb vanmiddag de v70 opgehaald. Hij lijkt weer te leven!

De radiator en "het 2e waterpompje", waarschijnlijk die van de standkachel, zijn vervangen. Die radiator zat blijkbaar ook voor een gedeelte verstopt met troep. Keurig vacuum ontlucht na het bijvullen. De garage heeft er zelf nog 60km mee gereden (monteur mee naar huis genomen) voordat ik hem terugkreeg. Ik heb uiteraard direct even getest met op bedrijfstemperatuur rijden, terugkoelen en weer rijden. Ook een stukje snelweg meegepakt. Alles lijkt weer te functioneren. Het zal wel even duren voordat mijn vertrouwen in de auto volledig terug is, gezien hij toch 4x terug is gegaan naar de garage. Ik duim in ieder geval dat het voorlopig blijft functioneren. Hij moet in maart mee naar zwitserland ;)

Qua afhandeling is het netjes verlopen. Ik heb nog €200 moeten afrekenen voor de radiator en pompje. Daarnaast was de auto bijgetankt met 25l benzine. Naar wat ik begreep is een radiator op deze auto geen 1,2,3tje dus het lijkt erop dat ze vooral de materialen hebben doorbelast bij deze laatste reparaties. Ik was er tevreden mee, ook het feit dat ze er zelf mee kwamen kon ik waarderen. Scheelt toch een hoop gedoe.

Het enige wat nog moet gefixt worden zijn de parkeersensoren; deze geven een storing die er eerder niet was. Ik heb zo'n vermoeden dat er bij het (de)monteren van de voorbumper iets niet helemaal lekker is gegaan. Ze weten er van, daar moet ik maandag nog voor terug.

Boek gesloten voor nu. Op naar 200.000 nieuwe kilometers met mijn praktisch gereviseerde motor en toebehoren!

Dank voor jullie Volvo hersenen en harten, voor het meedenken in mijn casus. Wordt gewaarderd! Prachtig dat er dit soort fora bestaan.
Oud:
Kia e-niro (2019)
Volvo V40 T2

Huidig:
BertZ64
5th Gear member

Fijn dat het nu opgelost is!
Veel plezier met het tweede leven van je V70!
Bert

Mijn autohistorie
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”