Jou druk is hoger dan 1,2 Bar dan hoef je hem niet op te blazen alleen als je druk te hoog is kan je een gat in je zuigers blazen en/of pakkingen
Heb je een andere turbometer met getalen.. beter...laat eens wat foto´s zien...
gr Bap

Hallo :thumbleft:YannickvanRooyen schreef:Op het oude volvo440.nl forum staat een slecht vertaalde manier om het zelf te doen... weerstandje los solderen, potmetertje erop.. verstellen en goed naar de drukmeter kijken, 1.2 bar is toch wel het max voor dit blok.. ff zoeken dus!Totale kosten zullen ongeveer 1 euro zijn er vanuit gaande dat je een soldeerbout en een drukmeter hebt..
Ergens is het hetzelfde als wat rica doet... waar rica misschien wat minder makkelijk over de veiligheidsmarges gaat.. het komt dus niet zonder risico's.. maarja, dat is tuning!bap schreef:Hallo :thumbleft:YannickvanRooyen schreef:Op het oude volvo440.nl forum staat een slecht vertaalde manier om het zelf te doen... weerstandje los solderen, potmetertje erop.. verstellen en goed naar de drukmeter kijken, 1.2 bar is toch wel het max voor dit blok.. ff zoeken dus!Totale kosten zullen ongeveer 1 euro zijn er vanuit gaande dat je een soldeerbout en een drukmeter hebt..
Ja ik wist hier van...ken ook iemand die dit bij zijn Volvo heeft gedaan...
Is dit dan wat ze bij Rica en/of european tuning ook doen...?
of word er nog meer gedaan...i.v.m computer chippen...?
gr Bap
Hebben nooit foto´s bijgestaan ...en het forum werkt nog prima,Kootje schreef:Gaat om dit stukje;
verhooglaaddruk bij een volvo480. 40 pk er bij voor 1 kroon
Let op! ik heb gedaan de modificatie bij modeljaar 92 kan niet garanderen of het functioneerd bij andere modeljaren. iedere afstelling gebeurt op eigen risico. De schuld niet geven aan mij als er iets stuk gaat. Dat is een voordeel je knap bent met elecktro en weet hoe je opbouwt een spanningsdeler (denk hier bij aan een transitor) en kent de wet van ohme. bewaar de delen die je weg soldeerd, zo dat je kan herstellen als het niet werk op je auto
het principe voor het regelen van de laaddruk.
wanneer volvo de 480 turbo bouwde, wilde ze niet een duidelijke turbo top, maar een goed draaien over het hele register. Voor dat deze oplossing door de laaddruk op een electrise weg aan te sturen. Origieneel laad hij max 0,5bar. De mechanische wastegate zou open moeten bij 0,3 bar. om het laten besturen (=ecu)denkt dat het meer behoefte heeft aan laaddruk, afhankelijk van de positie van het gaspendaal en de knacksensor(?)niet geeft signaal, zo stuurd het Moduleringsventil (denk regel ventiel) de laadruk op 0,5 bar blijft
Het principe voor de afstellingen.
de stuureenheid onder het middenconsol en heeft een slang aansluiting. ALs je wilt en de motor doden(slopen)kun je de de slang los pluggen. Dan laad de turbo onbegrenst. gaat om te rijden een paar KM maar dan blaas je je koppakking en turbo op. Even opnieuw serieus.
De slang die is aangesloten op het spruitsuk verteld de laaddruk. op de prinplaat van de bestuureenheid zit een gever die is aangesloten op de slang hij 0-5 volt aan de cpu op de printplaat. 0 volt bij -1 en 5 volt bij 1 bar. door het ver vangen van een andere weerstand kan men de deschaalverdeling bij de waarde veranderen die naar de cpu gaatzo dat hij gelooft dat het om ander waarde gaat en dus denkt 0.5bar te laden maar nu in werkelijkheid 0.8 bar laad
Je hebt nodig
kleine soldeerbout, tin, schroeven/torx draairer, tang, multimeter, drukmeter,0tot1bar, potentiometer tot 50 Kohm(kilo Ohm) en weerstanden.
Nu beginnen wij
Alvorens het het beginnen met afstellen (tunen), controleer of de motor loopt als het hoort. blangrijk is dat laaddruk goed werkt. de turbo zal 0.3bar laden bij acceleratie 0.5 bij volgas.
Plaatje 1
demonteer de eenheid uit het middenconsol. let wel op!! dat de onsteking uitgesckeld is door de kabels los te maken.
Plaatje 2
Maak de slang en kabels los.
plaatje 3
schroef de eenheid open
plaatje 4
soldeer de oppervalkte punten en weerstand r206 weg van de kaart
plaatje 5
soldeer weerstan 207 weg van de kaart
Sluit een 2 snoeren van ca 1 meter op de plaats van r207. sluit daar de potetiometer op de snoeren aan. sluit de eenheid vervolgens weer aan en leg de pot.meter op de passagiersstoel.vervang de druk meter voor de orginelemeter.???
Profdraaien (het makkelijkr zijn door hulp van een vriend)
Draai de pot.meter naar je zelf.
(zodat de weerstand voor de eenheid 0 ohm bedraagt) gas geven tot 4500toeren op de 3de versnelling geef vol gas en tegenlijkertijd remmen met linker voet. Let o!!! max 5 sec tegen oververhitting.let op!!!
plaatjes
boven zie je plaatjes links een geschikte oplossing en rechts een noodoplossing. gebruik een geschikt instrument links. de maat weergaven die ik op de rechter heb gedaan om af te stemmen op de auto, maar volgen opgaven niet op alle???
*lees de laaddruk
*verhoog nu de laaddruk door te schoeven aan de potmeter
*door draaie net zo lang je de 0,8 baar berijkt heb
*soldeer de potmeter van de een hied en lees of meet de waarde uit
*monteer/soldeer nu een weerstand van de zelfde waarde op plaats r207
*monteer alles terug
*klaar
kleine tip: .
Jij kan de potentiometer monteren in plaats van de vaste weerstand. Als je onderbreekt wordt de laaddruk onbegrensd. .
Een idee zijn te monteren een knop met b.v. 4-standen. je kan elke stand uit zoeken via de vorige aanwijzingen. B.v. 0.4 bar (economie), 0.5 bar (standaard), 0.8 bar(trim-tuned) en misschien een ligging op 1.0 bar om te spoerte tegen je vrienden (op eigen risico). .
Voor het maximale effect moet je rijden op 98 octaan
Velens denken dat je een verkeerd brandstof+mengsel krijgt als je afstelt op mijn manier. Het stemmen niet. LMM (luchtmassameter) heeft controle op hoe veel lucht net als de turbo onderdrukzet
sorrie dat de vertaling niet helemaal klopt maar technisch zweeds heb ik nog niet echt geleerd
Met dank aan Michel440sports
Ik wil het wel eens proberen als iemand met zn turbo langs komt.. op eigen risico natuurlijkbap schreef:Hebben nooit foto´s bijgestaan ...en het forum werkt nog prima,Kootje schreef:Gaat om dit stukje;
verhooglaaddruk bij een volvo480. 40 pk er bij voor 1 kroon
Let op! ik heb gedaan de modificatie bij modeljaar 92 kan niet garanderen of het functioneerd bij andere modeljaren. iedere afstelling gebeurt op eigen risico. De schuld niet geven aan mij als er iets stuk gaat. Dat is een voordeel je knap bent met elecktro en weet hoe je opbouwt een spanningsdeler (denk hier bij aan een transitor) en kent de wet van ohme. bewaar de delen die je weg soldeerd, zo dat je kan herstellen als het niet werk op je auto
het principe voor het regelen van de laaddruk.
wanneer volvo de 480 turbo bouwde, wilde ze niet een duidelijke turbo top, maar een goed draaien over het hele register. Voor dat deze oplossing door de laaddruk op een electrise weg aan te sturen. Origieneel laad hij max 0,5bar. De mechanische wastegate zou open moeten bij 0,3 bar. om het laten besturen (=ecu)denkt dat het meer behoefte heeft aan laaddruk, afhankelijk van de positie van het gaspendaal en de knacksensor(?)niet geeft signaal, zo stuurd het Moduleringsventil (denk regel ventiel) de laadruk op 0,5 bar blijft
Het principe voor de afstellingen.
de stuureenheid onder het middenconsol en heeft een slang aansluiting. ALs je wilt en de motor doden(slopen)kun je de de slang los pluggen. Dan laad de turbo onbegrenst. gaat om te rijden een paar KM maar dan blaas je je koppakking en turbo op. Even opnieuw serieus.
De slang die is aangesloten op het spruitsuk verteld de laaddruk. op de prinplaat van de bestuureenheid zit een gever die is aangesloten op de slang hij 0-5 volt aan de cpu op de printplaat. 0 volt bij -1 en 5 volt bij 1 bar. door het ver vangen van een andere weerstand kan men de deschaalverdeling bij de waarde veranderen die naar de cpu gaatzo dat hij gelooft dat het om ander waarde gaat en dus denkt 0.5bar te laden maar nu in werkelijkheid 0.8 bar laad
Je hebt nodig
kleine soldeerbout, tin, schroeven/torx draairer, tang, multimeter, drukmeter,0tot1bar, potentiometer tot 50 Kohm(kilo Ohm) en weerstanden.
Nu beginnen wij
Alvorens het het beginnen met afstellen (tunen), controleer of de motor loopt als het hoort. blangrijk is dat laaddruk goed werkt. de turbo zal 0.3bar laden bij acceleratie 0.5 bij volgas.
Plaatje 1
demonteer de eenheid uit het middenconsol. let wel op!! dat de onsteking uitgesckeld is door de kabels los te maken.
Plaatje 2
Maak de slang en kabels los.
plaatje 3
schroef de eenheid open
plaatje 4
soldeer de oppervalkte punten en weerstand r206 weg van de kaart
plaatje 5
soldeer weerstan 207 weg van de kaart
Sluit een 2 snoeren van ca 1 meter op de plaats van r207. sluit daar de potetiometer op de snoeren aan. sluit de eenheid vervolgens weer aan en leg de pot.meter op de passagiersstoel.vervang de druk meter voor de orginelemeter.???
Profdraaien (het makkelijkr zijn door hulp van een vriend)
Draai de pot.meter naar je zelf.
(zodat de weerstand voor de eenheid 0 ohm bedraagt) gas geven tot 4500toeren op de 3de versnelling geef vol gas en tegenlijkertijd remmen met linker voet. Let o!!! max 5 sec tegen oververhitting.let op!!!
plaatjes
boven zie je plaatjes links een geschikte oplossing en rechts een noodoplossing. gebruik een geschikt instrument links. de maat weergaven die ik op de rechter heb gedaan om af te stemmen op de auto, maar volgen opgaven niet op alle???
*lees de laaddruk
*verhoog nu de laaddruk door te schoeven aan de potmeter
*door draaie net zo lang je de 0,8 baar berijkt heb
*soldeer de potmeter van de een hied en lees of meet de waarde uit
*monteer/soldeer nu een weerstand van de zelfde waarde op plaats r207
*monteer alles terug
*klaar
kleine tip: .
Jij kan de potentiometer monteren in plaats van de vaste weerstand. Als je onderbreekt wordt de laaddruk onbegrensd. .
Een idee zijn te monteren een knop met b.v. 4-standen. je kan elke stand uit zoeken via de vorige aanwijzingen. B.v. 0.4 bar (economie), 0.5 bar (standaard), 0.8 bar(trim-tuned) en misschien een ligging op 1.0 bar om te spoerte tegen je vrienden (op eigen risico). .
Voor het maximale effect moet je rijden op 98 octaan
Velens denken dat je een verkeerd brandstof+mengsel krijgt als je afstelt op mijn manier. Het stemmen niet. LMM (luchtmassameter) heeft controle op hoe veel lucht net als de turbo onderdrukzet
sorrie dat de vertaling niet helemaal klopt maar technisch zweeds heb ik nog niet echt geleerd
Met dank aan Michel440sports
gr Bap :smilebox:
Hoi KootjeKootje schreef:He BAP!
Bedoelde je mij soms :Een vriend van me met kennis van zaken (ex-Volvomonteur Wim, ook op dit forum) heeft de truc uit het zweedse artikel op mijn auto (en anderen) uitgetest. Ik heb nu een mooi potmetertje in mijn auto waarmee ik de turbodruk enigzins kan regelen. Bij mijn auto werkt het nog niet perfect, maar bij een collega van Wim, die een weerstand uit een oude radio gebruikt heeft heeft het meer effect :evil:
Over de technische uitvoering kan ik weinig vertellen, maar misschien dat Wim dit zelf eens uit wil leggen hier.