computerstoring V 70

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Plaats reactie
Patrick1974
Starter

Met mijn V 70 bi-fuel van 2000 heb ik een opeenhoping van storingen. Het is begonnen met het herhaaldelijk in de benzine stand springen van de gas installatie, later begon het motor management lampje en het vresnellingsbak lampje te branden.
Na mijn bezoek aan de dealer kreeg ik te horen dat ze daar geen idee hadden wat er aan de hand was. Inmiddels is de automaat ook van slag en probeert deze op elk willekeurig moment zelf te schakelen, en de motor draaid het ene moment prima en het andere belabberd.
Zou iemand mij kunnen helpen?
V70R-obert
3rd Gear member

Het lijkt me dat met dergelijke storingen de dealer niet af kan doen met de mededeling 'geen idee'. Je zou toch zeggen dat je computer bol staat van de foutmeldingen. Of de computer is stuk. Ze zouden kunnen beginnen met een computer reset wanneer er geen foutmeldingen zijn.
edraket
7th Gear member

Lijkt op een massa probleem, waardoor allerlei onderdelen uiteindelijk de fout in gaan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
eaarsen
2nd Gear member

Ouderwets resetten??
Accu kabels loshalen. Paar minuutjes wachten, weer aansluiten en kijken wat er gebeurd.
Eric. V70 D5 2002. Full options.
NOS
7th Gear member

en anders de ECU vervangen
Gast

Patrick1974 schreef: Met mijn V 70 bi-fuel van 2000 heb ik een opeenhoping van storingen. Het is begonnen met het herhaaldelijk in de benzine stand springen van de gas installatie,

Mijn ervaring is dat dit ligt aan de gasfilters.
Dus beginnen met het goedkoopste en gemakkelijkste, gasfilters vervangen:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9051

Ook het gasverdeelhuis kan deze klacht (mede) veroorzaken
Dus als het vorenstaande niet heeft geholpen ga je vervolgens het gasverdeelhuis reinigen:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9050

Patrick1974 schreef:later begon het motor management lampje en het vresnellingsbak lampje te branden.
Dit is iets moeilijker, want hier kunnen verschillende redenen (storingen) voor, maar het kan ook een combinatie van storingen zijn.
Ook hierbij denk ik ook aan de ETM, maar.........!?

Patrick1974 schreef:Inmiddels is de automaat ook van slag en probeert deze op elk willekeurig moment zelf te schakelen, en de motor draaid het ene moment prima en het andere belabberd.
Ene keer goed draaien en dan weer belabberd + versnellingsbakprobleem klinkt als een vervuilde / defecte ETM:
Mogelijk is dat dus het gasklephuis (ETM):
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=5495

Patrick1974 schreef:Na mijn bezoek aan de dealer kreeg ik te horen dat ze daar geen idee hadden wat er aan de hand was. Zou iemand mij kunnen helpen?
Eigenlijk verbaast het mij niets, dat de Volvo-dealer hier niet uitkomt.
Ik heb laatst bij een dealer uit moeten leggen hoe je gasverdeelhuis kan reviseren.
De kennis op BiFuel gebied is (mijn ervaring) bij de Volvo-dealers erg laag.

Wat is trouwens de km-stand.
Wat heb je inmiddels al aan ander onderhoud uit laten voeren?
Met meer gegevens kan je soms tot een duidelijkere oplossing komen.
Patrick1974
Starter

Hij heeft 196000 km op de teller staan, en in de afgelopen periode is er een schakelsensor vervangen en zijn er 5 vacuum leidingen vervangen. De klachten zijn sindsdien steeds erger geworden.
Hij is ook meermalen uitgelezen en gereset. Gister heb ik 'm zelf gereset door de accupolen los te halen, maar helaas....
Gast

Alleen resetten zal je probleem niet oplossen.
Begin maar eens met wat ik hier boven heb beschreven.
Gasfilters en mogelijk gasverdeelhuis.
Als je zelf handig bent is het best te doen en hoeft dan niet veel te kosten.

Ook zou je voor de zekerheid de klepspeling eens moeten controleren:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9047

Ps: heb je met het resetten, wel de -pool met de contactsleutel in stand II er weer op gezet?
De computer heeft namelijk een hekel aan piekspanningen.

Succes, als je vragen hebt hoor ik het wel.
Patrick1974
Starter

Hey allemaal, we zijn nu een maandje of 6 verder, en de v70 rijdt nog steeds niet. Gasfilters, gashuis, printplaat in het dashboard en nog een paar kleine dingen zijn vervangen. En hij is inmiddels door diverse verschillende personen nagekeken. Begin deze week was hij dan eindelijk (weer) klaar en hebben we hem opgehaald, behalve een ietswat vervelende automatische transmissie draaide de motor prachtig, Dit ging 10km goed en toen een harde schok uit de transmissie en meteen een dashboard als een kerstboom. Ik heb nu echt geen idee meer!
Heeft er iemand nog suggesties??

Alvast bedankt!
Patrick.
Gast

Wat kwam uit het storing lezen?

Lijkt mij meer een automaat probleem als een motorisch probleem.
Misschien is het slim om een nieuw topic te starten.
Met de vraag wie wat weet over automaten. Dit probleem mogelijk kent. Ervaringen, enz.............
Woger
2nd Gear member

Klinkt als een virus. Vraag eens aan de Volvo dealer of ze een virusscan willen doen....
S40 2.0 Lpi - 1996
V70 2.5D - 2000 - Fasttech
C70 Cabrio T5 - 1999
emielkosse
2nd Gear member

Ik zou idd ook eens even de foutmeldingen op papier laten zetten wanneer deze uitgelezen worden.
Kan inderdaad een massa probleem zijn waardoor de het motormanagment de 'draad' kwijt is en daardoor onvoorspelbare dingen gaat doen.
Voor hetzelfde geld geeft een sensor voor lambda verkeerde informatie!

Succes ermee, wordt ondertussen wel erg langdradig verhaal.
AfbeeldingAfbeelding
[ VOLVO FOR LIVE ]
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”