Diesel of LPG, de eeuwige discussie

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

bart simpson schreef:Volgens mij heb je de essentie van deze topic volstrekt gemist, jonge Volvo´s met achteraf gemonteerd gas geven vaak problemen, oudere functioneren doorgaans probleemloos.
Wat bedoel je precies met "achteraf"?

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

joost schreef:
bart simpson schreef:Volgens mij heb je de essentie van deze topic volstrekt gemist, jonge Volvo´s met achteraf gemonteerd gas geven vaak problemen, oudere functioneren doorgaans probleemloos.
Wat bedoel je precies met "achteraf"?

Joost.
Niet "af fabriek".
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Volgens mij is de mijne met G3 geleverd. Zit ook een boekje van Volvo bij. De vulopening zit achter het tankklepje naast de vulopening voor benzine. Is dat af fabriek?

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

joost schreef:Volgens mij is de mijne met G3 geleverd. Zit ook een boekje van Volvo bij. De vulopening zit achter het tankklepje naast de vulopening voor benzine. Is dat af fabriek?

Joost.
Bij de 40 serie is die ruimte al voorbereid voor een vulplek voor lpg....die inbouw kan dus ook achteraf gebeurd zijn.. ben bij de 40 serie niet voldoende op de hoogte van de detailverschillen bij bi-fuel versus benzine.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Als je de motorcode weet kun je het wel zien, voor bi-fuel is dat B4184S9 of 10.
Gebruikersavatar
marissen
3rd Gear member
Berichten: 355
Lid geworden op: 23.10.2005 - 17:32
Locatie: Bergentheim

Ik rij nu 3 maand met een V40 Bi-fuel uit 2002 en ik heb nog nooit een gas G3 auto gehad die zo perfect op gas rijdt!!
Petje af Volvo dat jullie motor en management zo hebben kunnen inregelen dat je alleen maar het inschakelen van de gaspomp hoort, maar geen haperen en stotteren van de motor meer opmerkt.

Ik heb veel gas auto's gereden (trouwens allemaal min of meer probleemloos :lol: ) maar dit is precies zoals het hoort.

Men zegt trouwens (en volgens mij is dat waar?) dat de Bi-fuel een aangepaste kop heeft en een aangepast motormanagement. Dus daar zal het dan wel grotendeels aan liggen.

Met de huidige brandstofprijzen lach ik trouwens 3/4 van de Nederlanders uit met mijn 'gas auto'tje', en is er geen haar op mijn hoofd die aan een diesel denkt. Ondanks het feit dat Volvo erg fijne diesels bouwt.

Mijn keus is denk ik wel duidelijk: Gas G3, want op gas kun je koken én rijden, mits je de motor maar op aanpast!
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
mvdkant
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 05.06.2005 - 23:11
Locatie: amersfoort

zo is het maar net :)

gas begint de laatste tijd trouwens wel smerig duur te worden :bad-words:
tanken en daarna snel wegwezen begint steeds interessanter te worden :)

groet,
martin
je voelt je lekkerder in een volvo 460 !
hanske59
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 28.10.2005 - 00:11

Met verbazing heb ik de verschillende topics over lpg gelezen. Ik rijd zelf al enige jaren een V70 2.4 op LPG.
Ik heb destijds gekozen voor een LPi installatie van Vialle, deze spuit de LPG met een druk van 12bar vloeibaar in. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat! Voordeel is dat er totaal geen vermogensverlies optreedt en je niet merkt of je op gas danwel benzine rijdt. Ook is er aan deze installatie totaal niets in te stellen, alles wordt softwarematig geregeld.
Kortom er kan geen diesel tegenop!
Gebruikersavatar
fluz
3rd Gear member
Berichten: 340
Lid geworden op: 05.11.2004 - 10:58
Locatie: Utrecht

hanske59 schreef:Met verbazing heb ik de verschillende topics over lpg gelezen. Ik rijd zelf al enige jaren een V70 2.4 op LPG.
Ik heb destijds gekozen voor een LPi installatie van Vialle, deze spuit de LPG met een druk van 12bar vloeibaar in. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat! Voordeel is dat er totaal geen vermogensverlies optreedt en je niet merkt of je op gas danwel benzine rijdt. Ook is er aan deze installatie totaal niets in te stellen, alles wordt softwarematig geregeld.
Kortom er kan geen diesel tegenop!
Met verbazing heb ik bovenstaande topic gelezen. Ik rijd zelf al enige tijd een S60 D5.
Ik heb destijds gekozen voor een commonrail diesel installatie van Volvo, deze spuit de diesel met een druk van ±1600 bar vloeibaar in. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat! Voordeel is dat er totaal geen vermogensverlies optreedt en je zeer duidelijk merkt dat je met een fantastische diesel rijdt. Ook is er aan deze installatie totaal niets in te stellen, alles wordt softwarematig geregeld.
Kortom wat wil een mens nog meer :P !
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Een voordeel van de diesel is het hoge koppel bij een laag toerental en het lage verbruik (en daardoor de zeer grote actieradius) daarnaast heb ik en een grote bagageruimte en een reservewiel.
Maar.... ik realiseer me best dat er ruim voldoende mensen zijn die dat geen item vinden.
hervelt
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 02.10.2005 - 22:40
Locatie: Galder

joost schreef:
bart simpson schreef:
Volgens mij heb je de essentie van deze topic volstrekt gemist, jonge Volvo´s met achteraf gemonteerd gas geven vaak problemen, oudere functioneren doorgaans probleemloos.

Wat bedoel je precies met "achteraf"?

Joost.
-----------------------

Mijn reaktie daarop:
Ik had een half jaar terug een V40 van 2000 op LPI/G3 op het oog en heb voor informatie naar de orginele dealer gebeld. Ook om te vragen naar gaservaringen met volvo's V40 in het algemeen. Die dealer (ik heb zijn naam zo niet bij de hand) vertelde dat een V40 gasinstallatie af fabriek
(Born) geleverd kon zijn, maar dat deze er ook bij de dealer ingelegd kon zijn (een dealer met een gespecialiseerd LPG/I inbouwstation), voordat de auto afgeleverd zou worden. In beide gevallen houd je de orginele Volvo fabrieksgarantie. M.a.w. bij dealer inbouw krijg je direct LPG als brandstof op de kenteken papieren. Het verschil was dat de dealer(s) een Vialle installatie erin legt en Volvo zelf dacht ik een Necam installatie. In beide gevallen werd toendertijd standaard de cilinderkop aangepast (waar je dus geen weet van had). Ik heb het dus over een V40 2000 model en niet over een 2002 Bi-Fuel. Hoe het daar mee zit weet ik niet precies, maar de techniek en kwaliteit zijn daar i.i.g. anders. Wat betreft het later laten inbouwen van LPG door een inbouwstation, dit is weer een ander verhaal. Indien men later LPG inbouwde maar geen cilinderkop (en nog andere?) aanpassing verrichte kun je op termijn natuurlijk problemen verwachtten.

Overigens heb ik ook 2x 440 op LPG gereden (geen G3). reed wel goed, alhoewel LPI beter rijdt wegens de inspuiting in vloeibare vorm, maar het nadeel daarvan is weer dat je bijv bij een V40 zo'n drukpomp in je gastank hebt en je een kleine actieradius hebt omdat je die tank nooit leeg mag rijden. (pomp draait altijd en wordt door het gas gekoeld, ook als je op benzine rijd). Voor de 400 serie goldt dat die (renault) motoren het bij zo's 180.000 km's grotendeels gehad hadden. (als ze niet bewust op voorhand een koprevisie gehad hadden. Ik kocht zo'n auto met 220.000 km in heel mooie staat maar de motor was op. Heb bij Rima een mooie motor gekocht met weinig km's (45000), maar na 3 jaar en 140.000 km verder was het toch weer gedaan. Ik moet er wel bijvertellen dat ik in die drie jaar bijna geen onderhoud verricht had, en ook te lang gewacht had met intervalbeurten voor kleppen stellen. (moest op LPG 2x zo vaak dan op benzine).

Overigens was mijn conclusie wel dat een V40 op gas niet interessant was. Wel financieel, maar niet vanwege gastank of kleine aktieradius.
Daarom een 1.9D 95 pk diesel gekocht. Ik moet zeggen: het was wennen, de trillingen en geluid is bij diesel toch erger dan bij benzine/gas.
Wat wel opvalt lijkt de vanzelfsprekendheid van altijd starten en rijden. Geen last van vocht, en trekkracht en koppel onderin is ook verrassend positief. Wat ik me noch afvraag is hoe een 1.9D 102 of 115 pk rijden t.o.v. zo'n 92 pk motor. Grotere souplesse? of ook sterkere techniek?.
Vooral vanwege het maximale ruimtegebruik en de grote aktieradius bevalt diesel me uitstekend, zolang er maar een turbo in zit. Dat is echt niet te vergelijken met een auto zonder turbo. Persoonlijk zou ik denk ik toch nog liefst benzine rijden, maar een prijs van 1,40 euro (3.10 gulden) voor een liter brandstof waar je misschien 12 km mee haalt vind ik toch teveel van het goede.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20762
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Wat ik me noch afvraag is hoe een 1.9D 102 of 115 pk rijden t.o.v. zo'n 92 pk motor. Grotere souplesse? of ook sterkere techniek?.
Daar heb ik in het topic bij de V40 al behoorlijk wat over gezegd.
Ik vindt het gewoon een rustiger, soepeler en sterkere motor (115 pk). Bijkomend voordeel is dat ie meer mag trekken en heel veel meer overheeft in heuvelachtig/bergachtig terrein.
Daarbij komt dat de techniek ook nieuwer is. (common-rail en directe inspuiting.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
chefmonteur
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 05.12.2005 - 13:56
Locatie: Brabant
Contacteer:

Op gas moet je koken. Nu een kleine opleving door de hoge benzineprijs. De omzet LPG is al 20 jaar aan het dalen bron: www.automobielmanagement.nl. Heb je nog meer nodig om je te overtuigen? Is natuurlijk van toepassintg op elke auto. Neem een diesel als je wat meer rijd.
Gebruikersavatar
Jaap
4th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
Locatie: Friesland

chefmonteur schreef:Op gas moet je koken.
Zullen we afspreken dat we deze dooddoener niet meer gaan gebruiken?
Na een aantal keren gaat hij namelijk behoorlijk vervelen, tevens houdt ik er niet van als mij wordt verteld wat ik moet doen.
Ook is het sneu voor mensen zoals bijvoorbeeld mijn zus, die in een wijk woont waar geen gas voorhanden is, zij is dus aangewezen op electriciteit
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86

Jenever can tell © Afbeelding
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Jaap schreef:
chefmonteur schreef:Op gas moet je koken.
Zullen we afspreken dat we deze dooddoener niet meer gaan gebruiken?
wellicht kan hij er niks zinnigers over vertellen... maar.... durft zich wel chefmonteur noemen. :roll:
S.Brouwer
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
Locatie: Noord-Holland

chefmonteur schreef:Op gas moet je koken. Nu een kleine opleving door de hoge benzineprijs. De omzet LPG is al 20 jaar aan het dalen bron: www.automobielmanagement.nl. Heb je nog meer nodig om je te overtuigen? Is natuurlijk van toepassintg op elke auto. Neem een diesel als je wat meer rijd.
Als je de tekst goed leest zie je ook dat de omzet van gas weer stijgt. Dit komt hoogstwaarschijnlijk mede door de personen die al jaren roepen dat je op gas moet koken ook op gas zijn gaan rijden door de stijgende brandstof prijzen.

Je link staat trouwens verkeerd www.automobielmanagement.nl
deze werkt in 1 keer goed.

Het grote verschil nu tussen diesel en lpg zit hem nog in de wegenbelasting. Als je berekent wat je per 20.000 km aan diesel kwijt bent of aan gas zit hier in prijs niet zo'n groot verschil meer tussen.
dan heb ik een gemiddelde van gas 1:8 en diesel 1:18.
Gebruikersavatar
chefmonteur
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 05.12.2005 - 13:56
Locatie: Brabant
Contacteer:

Sorry voor je zus. Ballonvaren kan je er ook mee. Maar als je het artikel goed leest is het verkoopniveau nog niet eens terug op dat van 2004. De daling komt mede door de vele problemen die LPG rijders in de afgelopen jaren hebben gehad. Je moet ook niet vergeten dat de diesels stukken beter stiller en krachtiger zijn geworden. Bovendien zijn bijna alle auto's aangepast op het rijden met LPG maar ontworpen voor het rijden op benzine. Dat komt dan weer omdat geen enkele fabrikant de relatief kleine Nederlandse markt intressant genoeg vind om er tijd en geld in de ontwikkeling te steken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jaap
4th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
Locatie: Friesland

AfbeeldingMaar in mijn "oude" auto rijdt ik toch lekker door op gas.
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86

Jenever can tell © Afbeelding
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Ja das natuurlijk wel zo, maar doordat we een beetje een eiland zijn in de benzine wereld is er nauwelijks iets gedaan aan het LPG probleem van het slecht rijden etc.
op het V700 forum gaat denk ik de helft van de problemen over LPG.

Er was haast geen ontwikkeling geen nieuwe dingen niks.
sterker nog, sommige fabrikanten trekken de garantie in als je op lpg gaat rijden.


En er had zo'n mooie kans gelegen voor de roetuitstoot. Had deze Kutregering (excusez le mot) nou dat aspect eens naar voren gebracht, IPV alles te gooien op zwaar rokende TDI's en Biodiesel.

hoefden we ook geen 80 meer op stukjes randstad.
maar ja, het is weer te ver, te laat, en te weinig.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
Jaap
4th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
Locatie: Friesland

Tja, d'r zit wat meer onderhoud aan en meestal zijn we te beroerd om daar wat geld in te steken, kopen liever een xenongrill of blokjeslampen.

Ik rijdt al heel lang zonder onoverkomelijke problemen op gas maar laat de motorbeurt dan ook bij de gasboer doen.
Zou liever op benz rijden (doe dat ook met de 244) maar de 245 met automaat gaat wat te gortig qua verbruik en Km's, LPG goeie optie voor mij.
Kan me voorstellen dat het met nieuwere auto's misschien wat anders ligt.
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86

Jenever can tell © Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”