Geluid van RTI op aparte speaker?

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
Plaats reactie
MikeyMan
1st Gear member

Hello!

Ik heb afgelopen weekend(s) een Parrot MK6100 carkit ingebouwd in een V70 uit 2004. Werkt ondertussen prima, alleen zit ik met één vraagje.

Aangezien de carkit over A2DP beschikt, kun je er muziek over afspelen. Klinkt prima, maar probleem is dat je dan de navigatie niet meer hoort.

Weet iemand of het mogelijk is het geluid van de navigatie naar een losse speaker te sturen?
C 30 T5
4th Gear member

Zou er niet aan beginnen is mijn advies !
Paul
Geartronic member

Tenzij je van verschrikkelijk lelijk geluid houdt, ik zou als ik jou was gewoon een IMIV inbouwen.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MikeyMan
1st Gear member

Slecht geluid? Enige wat ik wil is de navigatiestem op een losse speaker. Tis niet alsof dat een flinke speaker behoeft.

IMIV heeft niet veel zin, aangezien het de bedoeling is dat het geluid van een HTC S710 wordt gestreamd naar de parrot. Dat werkt prima, het zou alleen mooi zijn als de navigatie nog wel te horen is.
Paul
Geartronic member

Oh ik dacht dat je je muziek over die speaker wilde laten lopen.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Van KRAM mutesysteem voor zoeken. Die werken prima.
Over 2 weken bij ons ook verkrijgbaar ;-)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gast

Ik heb ook de KRAM mute stekker gebruikt.
Had alleen 1 stekkertje te weinig (KRAM naar Parrot 3200) is in bestelling (nr. 68867)
Dus hoe het werkt weet ik nog niet.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=21594
MikeyMan
1st Gear member

Ja, maar de mute werkt ook prima... Die zit al in de parrot... Niks mis mee...
Sterker nog; dat geluid is -zelfs van de muziek- beter dan gedacht... Zelfs beter dan van de HU650 zelf, icm m'n SE K770i... :)

Punt is nu dat ik me afvraag of het RTI geluid ergens af te tappen is, om naar een los speakertje te sturen... De speaker van de oude carkit zit er nog in :P
C 30 T5
4th Gear member

Je zou het geluid van de navigatie dan voor je parrot moeten aftakken van de LV speaker. Het moet dan wel zo zijn dat deze niet werkt als je normaal de radio afspeeld. Zou er eventueel een relais tussen kunnen zetten dat de speaker verbind als je de parrot mute functie in werking treed,en verbreekt als deze stopt.

Het is maar een idee, maar met wel wat werk erachter.Maar niet onmogelijk om uit te voeren.

Succes !
MikeyMan
1st Gear member

C 30 T5 schreef:Je zou het geluid van de navigatie dan voor je parrot moeten aftakken van de LV speaker. Het moet dan wel zo zijn dat deze niet werkt als je normaal de radio afspeeld. Zou er eventueel een relais tussen kunnen zetten dat de speaker verbind als je de parrot mute functie in werking treed,en verbreekt als deze stopt.

Het is maar een idee, maar met wel wat werk erachter.Maar niet onmogelijk om uit te voeren.

Succes !
Nadeel daarvan is dat je dan weer de muziek van de radio door die speaker hebt lopen...

Er moet toch ergens een signaal van de RTI naar de radio gaan, zou je zeggen...
C 30 T5
4th Gear member

MikeyMan schreef:
C 30 T5 schreef:Je zou het geluid van de navigatie dan voor je parrot moeten aftakken van de LV speaker. Het moet dan wel zo zijn dat deze niet werkt als je normaal de radio afspeeld. Zou er eventueel een relais tussen kunnen zetten dat de speaker verbind als je de parrot mute functie in werking treed,en verbreekt als deze stopt.

Succes !
Nadeel daarvan is dat je dan weer de muziek van de radio door die speaker hebt lopen...

Er moet toch ergens een signaal van de RTI naar de radio gaan, zou je zeggen...
Ja via de can-bus. Daarom moet er een relais tussen om je speaker te onderbreken voor radio gebruik.
MikeyMan schreef:Aangezien de carkit over A2DP beschikt, kun je er muziek over afspelen. Klinkt prima, maar probleem is dat je dan de navigatie niet meer hoort.
Dit geluid kom uit je parrot neem ik aan, en niet via je versteker van je auto. Daarom LV de externe speaker aansluiten met geluid vanuit je versterker icm met een relais om te kunnen onderbreken.
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Euh...

Signaal van de RTI unit gaat via de Melbus. (dus niet Canbus).

En, met 1 relais de lijn uitgang onderbreken is al lastig (eventueel indien multipolig relais), maar is onmogelijk indien je alle audio signalen wilt onderbreken, je moet dan immers bijvoorbeeld 9 speakers afsluiten en 1 omschakelen.

Een mute-box is een must, en die hoeft natuurlijk niet van Volvo te zijn, die van Kram zijn perfect.

Geluid van je RTI op een los speakertje? Waarom?
Dit is niet zo 123 te doen, er komt alleen een (onversterkt) lijnsignaal naar voren, en die is niet zomaar op een speaker aan te sluiten.
(kan natuurlijk wel, maar je hoort noppes...)

Bob
www.volvotech.eu

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
MikeyMan
1st Gear member

Waarom; nou, omdat ik tijdens het afspelen van muziek via de parrot geen navigatie-meldingen hoor. De parrot fungeert dan namelijk als mute-box én geluidsbron.

Er zit overigens; voor zover ik weet; geen losse versterker in de auto. Tenzij die standaard is met het "low performance" systeem, of hoe dat ook heet. Volgens mij fungeert de hu650 als versterker. Als ik het goed begrijp, versterkt die dus ook het geluid van de navigatie?

In dat geval zal het wel lastig worden om geluid te krijgen inderdaad.
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Ja idd, de HU helpt je met het horen van de Navi commands.

(of daar nou een versterker achter zit of niet, dat maakt niet uit).

Bob
www.volvotech.eu

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”