Mijn keus is natuurlijk niet makkelijker geworden maar dat is niet zo vreemd. Uiteindelijk ben je toch zelf diegene die de knoop door moet hakken.
Wel doet het me goed dat het schijnbaar toch niet zo vreemd is om een zekere affiniteit aan een object (mijn T5) voor de dag te leggen

De reden waarom mijn nieuwe werkgever gekozen heeft om alleen wagens van de VAG groep toe te laten is me niet duidelijk. Echter het is niet echt een onbekend verschijnsel. Bij een van mijn eerdere werkgevers 2 jaar geleden had ik tenslotte ook alleen de optie om auto’s van de VAG groep te kiezen. Mogelijk is de reden hiervoor omdat met name VW’s /Audi’s een goede restwaarde blijven behouden dat gunstig is voor de verkoopprijs na afloop van de lease contract.
Het verplicht rijden met een diesel is over het algemeen bij de meeste zakelijke lease regelingen ook een standaard verplichting.
De optie om 2 auto’s te houden is voor mij uitgesloten. Tenslotte zoals Arnoud aangaf zijn de vaste lasten van een volvo zeker niet gering.
Alleen al aan mijn all-risk premie ben ik maandelijks 204 euro per maand kwijt! En dan heb ik het nog niet eens over de kosten van onderhoud + wegenbelasting + afschrijving + afbetaling (nog 8 mnd). De brandstof kosten laat ik buiten beschouwing omdat die volledig vergoed worden.
Het is gewoon zonde om voor dergelijke vaste lasten de auto alleen in het weekend te gebruiken. Dit omdat door de weeks vanwege de lange reistijden ik voor 95% zakelijk zal rijden. Ook vind ik het niet echt netjes om 2 parkeer plekken onder het appartementen complex waar ik woon bezet te houden.
En aangezien ik momenteel niet meer een vaste relatie heb kan een eventuele vriendin ook niet gebruik laten maken van de privé wagen. En ik zal eerlijk toegeven in mijn T5 laat ik zo en zo nooit iemand anders aan het stuur. (bij een lease wagen is het anders

Voorlopig zal ik in elk geval toch de eerste 2 maanden in mijn T5 blijven rijden. Ik kan die tijd dan goed gebruiken om te zien welke optie het uiteindelijk gaat worden .
1. Toch een leasebak nemen. In dat geval waarschijnlijk de passat cc en verkopen van de T5.
2. Of toch met de T5 blijven rijden maar dan wel rekening houdend met hogere onderhoud kosten en een potentiële kortere levensduur van mijn T5.
Ik laat jullie over 2-3 maanden wel weten wat het gaat geworden. In ieder geval allemaal bedankt voor jullie feedback!