Nieuwe baan, leasewagen nemen of S60 T5 houden?(lange post)

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
Dutchman
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 14.09.2007 - 12:20

Hartelijk bedankt voor al jullie tips / adviezen.

Mijn keus is natuurlijk niet makkelijker geworden maar dat is niet zo vreemd. Uiteindelijk ben je toch zelf diegene die de knoop door moet hakken.

Wel doet het me goed dat het schijnbaar toch niet zo vreemd is om een zekere affiniteit aan een object (mijn T5) voor de dag te leggen :-)

De reden waarom mijn nieuwe werkgever gekozen heeft om alleen wagens van de VAG groep toe te laten is me niet duidelijk. Echter het is niet echt een onbekend verschijnsel. Bij een van mijn eerdere werkgevers 2 jaar geleden had ik tenslotte ook alleen de optie om auto’s van de VAG groep te kiezen. Mogelijk is de reden hiervoor omdat met name VW’s /Audi’s een goede restwaarde blijven behouden dat gunstig is voor de verkoopprijs na afloop van de lease contract.

Het verplicht rijden met een diesel is over het algemeen bij de meeste zakelijke lease regelingen ook een standaard verplichting.

De optie om 2 auto’s te houden is voor mij uitgesloten. Tenslotte zoals Arnoud aangaf zijn de vaste lasten van een volvo zeker niet gering.

Alleen al aan mijn all-risk premie ben ik maandelijks 204 euro per maand kwijt! En dan heb ik het nog niet eens over de kosten van onderhoud + wegenbelasting + afschrijving + afbetaling (nog 8 mnd). De brandstof kosten laat ik buiten beschouwing omdat die volledig vergoed worden.

Het is gewoon zonde om voor dergelijke vaste lasten de auto alleen in het weekend te gebruiken. Dit omdat door de weeks vanwege de lange reistijden ik voor 95% zakelijk zal rijden. Ook vind ik het niet echt netjes om 2 parkeer plekken onder het appartementen complex waar ik woon bezet te houden.

En aangezien ik momenteel niet meer een vaste relatie heb kan een eventuele vriendin ook niet gebruik laten maken van de privé wagen. En ik zal eerlijk toegeven in mijn T5 laat ik zo en zo nooit iemand anders aan het stuur. (bij een lease wagen is het anders :-))

Voorlopig zal ik in elk geval toch de eerste 2 maanden in mijn T5 blijven rijden. Ik kan die tijd dan goed gebruiken om te zien welke optie het uiteindelijk gaat worden .

1. Toch een leasebak nemen. In dat geval waarschijnlijk de passat cc en verkopen van de T5.

2. Of toch met de T5 blijven rijden maar dan wel rekening houdend met hogere onderhoud kosten en een potentiële kortere levensduur van mijn T5.

Ik laat jullie over 2-3 maanden wel weten wat het gaat geworden. In ieder geval allemaal bedankt voor jullie feedback!
- in de verkoop : S60 T5 AUT : 2.3 Comf/ Mobi Geartronic - 104.900 + KM (tuned naar 300 PK, 420 NM bij ZIPTUNING utrecht)
- in april 2009 verwacht : Passat CC / executive pakket / 18 inch LM velgen (interlagos) / 2.0 CR 170 PK, 350 NM.
zwolly
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
Locatie: zwolle

dure verzekering, het loont zich tegenwoordig echt om te shoppen voor verzekeringen...kijk eens bij independer oid, heb ik ook gedaan en de een bied het aan voor rond de 200 en heb er 1 gevonden met ong dezelfde voorwaarden voor 63 p mnd ,ook all risk
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)

Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

Dutchman schreef: [knip] .. De reden waarom mijn nieuwe werkgever gekozen heeft om alleen wagens van de VAG groep toe te laten is me niet duidelijk. Echter het is niet echt een onbekend verschijnsel. Bij een van mijn eerdere werkgevers 2 jaar geleden had ik tenslotte ook alleen de optie om auto’s van de VAG groep te kiezen. Mogelijk is de reden hiervoor omdat met name VW’s /Audi’s een goede restwaarde blijven behouden dat gunstig is voor de verkoopprijs na afloop van de lease contract. ..[knip]
Lijkt mij een onwaarschijnlijke reden. Ik neem aan dat er met een onafhankelijke leasemij. wordt gewerkt? Vaak heeft men met een bepaalde merkdealer afspraken zodat het mes aan 2 kanten snijdt. De dealer kan hoge afnamekortingen bedingen en de werkgever krijgt een laag lease tarief. Aangezien leasemij'en alle auto's leasen maakt dat voor dit principe niet veel uit. Ook de leasemij die jouw werkgever heeft zal dit doen. Wat maakt het nu uit als de werkgever zegt max. X bedrag uit te willen geven in wat voor auto je rijdt?
Als ik als klant van jouw bedrijf weer zo'n Passat/Audi het parkeerterrein op zie draaien dan heeft dat gelijk zo'n imago van "daar komt weer zo'n handelsreiziger zijn spullen proberen te slijten". Als er iemand komt met een S60 dan heb je daar direct een gevoel bij van eigenzinnigheid en mogelijk interresant wat die te vertellen heeft.

Er staat trouwens toch geen reclame op of zo? Weet je overigens wie de leasemij is?

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Gebruikersavatar
Dutchman
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 14.09.2007 - 12:20

De lease my is GoLease het is inderdaad niet echt een grote volgens mij. Voordeel is in ieder geval wel dat ze ook short leasing (2 jaar) doen. En nee er staat thank god geen reclame op.

Ik wist niet dat een passat een slechte uitstraling had? Ik had juist een passat in gedachte omdat ik deze juist een minder opzichtige uitstraling vond hebben dan een Audi (niet beledigend bedoeld).

Overigens ben ik werkzaam in de IT dus men zal niet zo snel naar mijn auto kijken neem ik aan.

Vooral aangezien de meest opdrachtgevers in de randstad (bijv Amsterdam) vaak niet eens parkeer ruimte beschikbaar stellen voor 'externe' medewerkers. Zodat je vaak honderden meters verderop op een openbare parkeer terrein staat weggemoffeld :-)

@ Zwolly mijn autoverzekering is bij Interpolis en maakt deel uit van een totaal pakket. Hierdoor heb ik juist korting op het totaal verzeker pakket. Maar ik geeft toe misschien kan het inderdaad geen kwaad om een keer rond te shoppen. Natuurlijk hangt dit wel een beetje af van mijn toekomstig besluit.
- in de verkoop : S60 T5 AUT : 2.3 Comf/ Mobi Geartronic - 104.900 + KM (tuned naar 300 PK, 420 NM bij ZIPTUNING utrecht)
- in april 2009 verwacht : Passat CC / executive pakket / 18 inch LM velgen (interlagos) / 2.0 CR 170 PK, 350 NM.
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11741
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Ik had mijn S60 bij Centraal Beheer all-risk verzekerd, en was iets van 58 euro per maand kwijt. Hier zat wel 10 jaar no-claim en 25% collectiviteitskortiing bij.

Sinds ik de S60 alleen maar in het weekend rij (kleine maand dus) naar WA+ gedowngrade, waardoor ik nog 48 euro per maand betaal. De T5 zal wel iets duurder zijn, maar zoveel??
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Dutchman
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 14.09.2007 - 12:20

@ Arnoud tot vorig jaar augustus heb ik altijd met lease wagens gereden. Hierdoor had ik dus nooit een eigen auto verzekering en dus een historie van schade vrije jaren opgebouwd.

Weliswaar kon ik bij de verschillende lease maatschappijen bij ieder afzonderlijk wel een verklaring voor de schadevrij gereden periode opvragen. Echter helaas is het zo dat je iedere kleine schade (kras in lak, spiegel eraf etc) direct aan de lease maatschappij moet doorgeven + laten repareren. En dit zorgde er uiteindelijk voor dat ik nauwelijks voldoende zuivere schadevrije jaren had opgebouwd.

Hierdoor is de korting die ik krijg feitelijk gebaseerd op slechts 1 (zuivere) jaar schadevrij. Al geef ik volledig toe dat ikzelf de hoofdschuldige ben geweest :-(
Dit gekoppeld aan de niet geringe catalogus waarde van de S60 T5 zorgt uiteindelijk voor een hoge premie.

Ik geef wel toe dat ik gezien de reacties van iedereen wel een beetje het gevoel krijg dat Interpolis nu niet bepaald voordelig is (in mijn situatie althans).
- in de verkoop : S60 T5 AUT : 2.3 Comf/ Mobi Geartronic - 104.900 + KM (tuned naar 300 PK, 420 NM bij ZIPTUNING utrecht)
- in april 2009 verwacht : Passat CC / executive pakket / 18 inch LM velgen (interlagos) / 2.0 CR 170 PK, 350 NM.
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

Dutchman schreef:De lease my is GoLease het is inderdaad niet echt een grote volgens mij. Voordeel is in ieder geval wel dat ze ook short leasing (2 jaar) doen. En nee er staat thank god geen reclame op.
Waarom vragen ze eens niet aan bijv. ING Carlease een offerte.
Ook zij kunnen iedere gewenste periode leasen. Waarschijnlijk ben je dan ook nog goedkoper uit.
Of ...
hebben ze misschien een zakelijke connectie met GoLease.
Of ...
is het geen nieuwe, als ik dit tenminste lees en je spreekt over 2 jaar. http://www.golease.nl/pages/flexicar.html

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Gebruikersavatar
Dutchman
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 14.09.2007 - 12:20

@ Volvopa

Op geen van je 3 vragen weet ik momenteel een antwoord. Dit aangezien ik pas in December begin bij mijn nieuwe werkgever.

Ik zou de wagen park beheerder kunnen mailen/bellen voor meer specifiekere details van de lease regeling. Echter ik heb dan het idee dat ik eerder jou een plezier doe dan mijzelf :-)

Want het feit dat ik alleen wagens mag kiezen van de VAG groep + diesel. Daar heb ik zelf geen probleem mee. Het zijn tenslotte prima wagens.

De kern van het vraagstuk blijft :

1. Of ik in mijn S60 T5 blijf rijden.
2. Of deze toch ga verkopen en (weer) een lease wagen ga rijden. (Alleen zakelijk rijden + houden privé T5 valt om in eerdere mail opgegeven redenen af).

Maar goed ik wacht nog even de komende 2-3 maanden af voor het nemen van mijn besluit. Tot die tijd blijf ik toch in mijn fijne T5 rijden.
- in de verkoop : S60 T5 AUT : 2.3 Comf/ Mobi Geartronic - 104.900 + KM (tuned naar 300 PK, 420 NM bij ZIPTUNING utrecht)
- in april 2009 verwacht : Passat CC / executive pakket / 18 inch LM velgen (interlagos) / 2.0 CR 170 PK, 350 NM.
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

Je zou juist een heel groot probleem moeten hebben om in een VAG product te gaan rijden. (let even op de dubbele betekenis!)

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Gebruikersavatar
24AB2
3rd Gear member
Berichten: 443
Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
Contacteer:

tijd voor een ander geluid

nimmer een lease auto gehad , heb derhalve ook geen idee hoe zoiets fiscaal etc etc in elkaar zit
maar gezien alle reacties in een zo korte tijd op deze topic is het ogenschijnlijk iets wat leeft ( lease of S60 prive )

1 : denk dat dit de verkeerde plaats is om een dergelijke vraag te stellen
( merendeel Volvo adepten die wild enthousiast over de S60 - stel je deze vraag op een ander forum : andere opinies )
2 : vanuit de redenen die je aangaf is de verkoop van de S60 de enig logische optie

3 : kom bij mij niet aan dat andere auto fabrikanten geen mooie en goede auto's kunnen maken ( anders zouden ze allang niet meer bestaan )
ben zelf niet merk gebonden ( alhoewel mijn huidige S60 de tweede Volvo op een rij is , maar de mooiste en naar mijn oordeel beste auto die ik ooit gehad heb was van Amerikaanse makelij )

al met al : verkopen die hap en kies een auto naar je eigen smaak uit
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

arnoud. schreef:Ik had mijn S60 bij Centraal Beheer all-risk verzekerd, en was iets van 58 euro per maand kwijt. Hier zat wel 10 jaar no-claim en 25% collectiviteitskortiing bij.

Sinds ik de S60 alleen maar in het weekend rij (kleine maand dus) naar WA+ gedowngrade, waardoor ik nog 48 euro per maand betaal. De T5 zal wel iets duurder zijn, maar zoveel??
ik vind 10 euro verschil wel erg weing,om van all-risk naar wa+
over te stappen als je het mij vraagt.
voor 10 euro extra zou ik geen risico nemen.
geen glans zonder wrijving
Italia
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 13.02.2006 - 12:25
Locatie: Mûnein

Ik ben blij dat ik buiten de "verplichte" lease catogorie van mijn baas val, draai rond de 40/50 duizend per jaar weg maar zou in lease-auto gevoelsmatig flink terug moeten. (denk golf/megane/astra)

Ok, heb een D5 (maar ben er zot op) maar als je zoveel tijd in een auto doorbrengt wil je dat wel met een verwend gevoel doen.

Qua kosten is het bij mij erg goed geregeld (vaste bijdrage voor afstand tussen thuis en projectplek tot 430 euries per maand en 30 ct per kilometer) en is de verzekering via een kantoor zeer luceratief geregeld. Op basis van leeftijd en duur van rijbewijs reeds 60 % korting en niet op schadevrije jaren..

Jammer dat je niet over op gas kan/wilt/denkt. (hoe zit dat eigenlijk bij een s60?)
340,360,340,360,340,850,740,850,740,360,325,850,S60, V70NN, S60
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11741
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

toppertje schreef:
arnoud. schreef:Ik had mijn S60 bij Centraal Beheer all-risk verzekerd, en was iets van 58 euro per maand kwijt. Hier zat wel 10 jaar no-claim en 25% collectiviteitskortiing bij.

Sinds ik de S60 alleen maar in het weekend rij (kleine maand dus) naar WA+ gedowngrade, waardoor ik nog 48 euro per maand betaal. De T5 zal wel iets duurder zijn, maar zoveel??
ik vind 10 euro verschil wel erg weing,om van all-risk naar wa+
over te stappen als je het mij vraagt.
voor 10 euro extra zou ik geen risico nemen.
Ik had het bedrag niet helemaal goed in m'n hoofd zitten, ik zag net op de afschrift dat het naar 31,40 was gegaan...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Mathijs T-4
3rd Gear member
Berichten: 402
Lid geworden op: 09.04.2008 - 11:48

dan is het nog een bedrag van niets!
maar ach als je voor die 27 euro per maand de extra risico's wilt lopen...
enig idee wat een beetje schade eigenlijk kost!?!?!

ik ben allrisk verzekerd en ik heb geen idee wat het kost.
weet iig wel dat het goed is geregeld!

(het intresseert mij ook geen ruk eerlijk gezegd)
Volvo V40 T4, kleur 332, Gaspra's, Luxury- Line & Exclusive- Line, volledig creme leer, Automaat, Cruise Control, ECC, HU-655. Verkocht!
Gebruikersavatar
Blue Thunder
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 29.02.2008 - 14:37

Als ik je verhaal lees komt het volgens mij op het volgende neer:
Je kan je Volvo houden met km vergoeding of je neemt een lease auto waarbij je de bijtelling moet betalen.
Als je nu een nieuwe Volvo had gekocht zou ik de auto houden. Maar jou T5 stamt uit 2001 en als je 40d km per jaar erbij gaat rijden kan je toch voor wat onverwacht onderhoud komen te staan, de auto schrijft hard af, verzekeringspremie is hoog en dan nog het brandstofverbruik :wink:
Neem je een nieuwe leasebak hoef je alleen de bijtelling te betalen en is al het onderhoud,brandstof,afschrijving gedekt in leasebedrag. Plus dat als je een keer een schade of onverwacht makement hebt dit niks kost.
Ik zou de T5 houden voor prive (auto is toch bijna afgeschreven en het is een Volvo :D ) en neem een nieuwe leaseauto voor dagelijks gebruik. Scheelt een hoop geld (en zorgen).
S60 (2008) 2.5T Drivers Edition handbak, Volvotune behandeling,Imola sport leder Oak/Arena, RTI, 17" Talos, Magic Blue Pearl.
2e auto: S70 (1999) 2.4i Aut Comfort Europa: 140pk, Rica Chip (170pk/240NM) Europa, Plus line, Leren bekleding (Oak), Nautic Blue Pearl, 16"; Pegasus.
Gebruikersavatar
BartS
4th Gear member
Berichten: 627
Lid geworden op: 06.04.2008 - 10:42

Ik zou de T5 privé rijden en de lease-auto uitsluitend zakelijk.

Vanaf 2009 ga ik het zelfde doen. Het gegeven is dat mijn vrouw ook een auto nodig heeft en we hebben toen maar een leuke gebruikte V70 T5 met lekker veel opties gekocht. Ik heb er geen enkel bezwaar tegen daar mijn privé-ritten ook in door te brengen. :D Vanaf 1 januari een schriftje in de auto en een Excel-sheetje. Zolang er geen echt gekke dingen gebeuren, moet het wel raar lopen wil ik niet goedkoper uit zijn.
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Ik denk dat de keuze afhangt van het aantal prive kilometers. Ik heb zelf 2 S40's, zelfde uitvoering, de ene diesel en lease, de andere benzine (beide MY07; leaseauto is volledig vrij in gebruik behalve belasting). Prive doe ik zo'n 5000km/j. Ik heb overwogen de prive auto te verkopen toen ik een lease auto kreeg, maat het feit blijft dat ik per maand goedkoper uit ben met de prive auto.

Met je T5 moet je in ieder geval de verzekering veranderen. Met minder km's per jaar wordt je polis goedkoper.

In mijn situatie zit ik rond de 10.000km op het break-even punt.
Gebruikersavatar
BartS
4th Gear member
Berichten: 627
Lid geworden op: 06.04.2008 - 10:42

Wij hebben al twee auto's. De kosten van een tweede auto zijn dus een gegeven. Eigenlijk is het dan heel simpel. Zolang de meerkosten door het extra gebruik beneden de nettobijtelling blijven, ben ik voordeliger uit.
Gebruikersavatar
De Nachtkoerier
5th Gear member
Berichten: 1039
Lid geworden op: 04.01.2007 - 13:20
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

VAG Groep, daar zitten Lamborghini en Bugatti toch ook in? Of vallen die buiten het beschikbare lease-budget? ;)
Volvo XC90 D5 AWD Summum b.j. 2012
Volvo S60 2.4 Edition Full Leather Vialle LPI MY04 b.j. 2003
Volvo 440 1.8i Fleet Groen Metallic b.j. 1995
Gebruikersavatar
V70 T5 assen
5th Gear member
Berichten: 1329
Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
Locatie: Drenthe

ik buiten .Alleen al aan mijn all-risk premie ben ik maandelijks 204 euro per maand kwijt! En dan heb ik het nog niet eens over de kosten van onderhoud + wegenbelasting + afschrijving + afbetaling (nog 8 mnd). De brandstof kosten laat

Ik betaal 68 euro per maand voor onze V70 T5 (all risk) wel een erg groot verschil in premie .
Tis ook nog een groene verzekering die op basis van de co2 uitstoot ook nog bomen laat planten , dat zit dus wel goed met een T5 :D
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”