Graag even jullie mening:
Volvo S80 2.4 met gas G3 installatie (geen af fabriek Bi-Fuel)
Km stand: 170.000 km
Vanaf 90.000 km op gas
Sinds hij op gas rijd het Flashlube vacuüm systeem er in.
(Net het vacuüm systeem door elektronisch systeem vervangen)
Motor loopt mooi, trekt goed.
Nu heb ik al eens vernomen dat de klepspeling ook wel eens gecontroleerd moet worden. Dat is bij mijn S80 nog nooit gedaan. Met het inbouwen van de elektronische Flashlube variant kwam ik er achter dat als je onbelast gas geeft (zeg tot 3000 toeren) en dan het gas los laat, dan hoor je af en toe een plofje in de uitlaat. Ik kan mij niet herinneren dat ik dit in het verleden ook wel eens gehoord heb.
Nu mijn vragen:
Is dit normaal, hebben jullie dat geluid er ook in zitten?
Kan dit komen doordat de kleppen gesteld moeten worden?
Hoe vaak adviseert men om de klepspeling te controleren bij Benzine auto’s?
En dezelfde vraag bij gas auto’s?
Als de kleppen gesteld gaan worden, zijn er nog specifieke zaken waar p gelet moet worden?
Ik hoor graag van jullie.
Met vriendelijke groet,
Maarten Trilsbeek
klepspeling controleren / kleppen stellen
-
- 2nd Gear member
Bij 170.000 km is controleren geen overbodige luxe. Het ploffen kan een aanwijzing zijn tot........... :?
Als je een beetje handig bent, zou je het controleren zelf nog kunnen.
Kijk even of je de torx boutjes, tbv controleren, hebt.
Na 2003 zijn ze veelal niet meer aanwezig.
Zie hier voor zelf doen: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9047
Succes
Als je een beetje handig bent, zou je het controleren zelf nog kunnen.
Kijk even of je de torx boutjes, tbv controleren, hebt.
Na 2003 zijn ze veelal niet meer aanwezig.
Zie hier voor zelf doen: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9047
Succes
-
- 2nd Gear member
kleprevisie of kleppen stellen?AlexV70 schreef:Bij 170.000 km is controleren geen overbodige luxe. Het ploffen kan een aanwijzing zijn tot........... :?
Je kan geluk hebben dat het met stellen over is.
Als je er te laat bij bent dan wordt het revisie:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=7288
Begin eerst maar eens met controleren.
Als je er te laat bij bent dan wordt het revisie:
Begin eerst maar eens met controleren.

-
- 2nd Gear member
Wat veroorzaakt de plof in de uitlaat als de kleppen gesteld moeten worden of anders gesteld: Waarom gaat hij ploffen als de kleppen gesteld moeten worden.
De kleppen tikken trouwens niet overdreven hard, wat je vaak wel hoort als de kleppen gesteld moeten worden.
De kleppen tikken trouwens niet overdreven hard, wat je vaak wel hoort als de kleppen gesteld moeten worden.
Als de kleppen te strak staan, zal je geen goede vulling (inlaat kleppen) krijgen, danwel de verbrande gassen (uitlaatkleppen)
hebben onvoldoende tijd om te verdwijnen, wat ook weer als gevolg heeft dat je geen goede vulling krijgt.
Al met al zal de motor niet fijn lopen, alleen merk je daar niet zoveel van omdat de computer de onregelmatige loop op gaat vangen.
Nomaals ploffen is niet goed. Wacht niet te lang.
Als ze tikken hoef je, je ook niet druk te maken. Zeker op gas is iets ruimer geen probleem.
Meestal is het de 5e cilinder die als eerste last krijgt en dan de uitlaatkleppen.
Deze staan dan te strak, hierdoor krijgen ze nog minder de tijd om af te koelen.
Een versnelling van het proces dus. Helaas ben ik ervaringsdeskundige.
de mijne kwam uit de lease en door Volvo zijn de kleppen nooit gesteld.
Ik was gewoon te laat.
Misschien is dit iets minder voor jou.
De mijne plofte ook....... 
hebben onvoldoende tijd om te verdwijnen, wat ook weer als gevolg heeft dat je geen goede vulling krijgt.
Al met al zal de motor niet fijn lopen, alleen merk je daar niet zoveel van omdat de computer de onregelmatige loop op gaat vangen.
Nomaals ploffen is niet goed. Wacht niet te lang.
Als ze tikken hoef je, je ook niet druk te maken. Zeker op gas is iets ruimer geen probleem.
Meestal is het de 5e cilinder die als eerste last krijgt en dan de uitlaatkleppen.
Deze staan dan te strak, hierdoor krijgen ze nog minder de tijd om af te koelen.
Een versnelling van het proces dus. Helaas ben ik ervaringsdeskundige.
de mijne kwam uit de lease en door Volvo zijn de kleppen nooit gesteld.
Ik was gewoon te laat.
Misschien is dit iets minder voor jou.

Door slechte vulling misschien?Ludo schreef:klepspeling controleren is nooit een overbodige luxe.
maar plofjes uit de uitlaat bij gas lossen, duid vaak toch op een slechte ontsteking.

-
- 2nd Gear member
De plofjes zijn overigens wel tijdens gas loslaten. Daat klopt dan ook nog met bovenstaande?
Ik zal binennkort de klepspeling maar laten controleren, denk niet dat ik mij daar zelf (alleen) aan ga wagen.
Ik zal binennkort de klepspeling maar laten controleren, denk niet dat ik mij daar zelf (alleen) aan ga wagen.
-
- 7th Gear member
het ploffen kan veroorzaakt worden door een kleine lekkage voor in het uitlaat systeem.
Te strakke inlaatkleppen,waardoor hij een te arm mengsel krijgt.
Bobine of bougie de slecht functioneerd.(Kabels).
Uit laten lezen op een goeie lambdawerking en verbranding is wel een goed plan.
Te strakke inlaatkleppen,waardoor hij een te arm mengsel krijgt.
Bobine of bougie de slecht functioneerd.(Kabels).
Uit laten lezen op een goeie lambdawerking en verbranding is wel een goed plan.
- Thijs
- 7th Gear member
??? Als ze te strak staan blijven ze open staan toch? Je hebt dan helemaal geen drukopbouw en je benzine/luchtmengsel loopt zo weer terug je inlaatkanaal in of je uitlaat kanaal in, waar deze dan tot ontbranding komt door de daar heersende temperatuur.Deze staan dan te strak, hierdoor krijgen ze nog minder de tijd om af te koelen
Te strak is ook niet goed omdat te gassen dan tussen klep en zitting gaan snijden en ervoor zorgt dat je moet gaan reviceren (kleppen/zittingen) schuren
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Bij te strak, dus weinig speling, dan krijgt de klep niet de kans om te koelen op de zitting en zal dus verbranden.
Als Maarten nu maar weet wat hij moet gaan doen.
Uitlezen zoals @Ramon&Ramon aangeeft is nog niet zo raar.
Als Maarten nu maar weet wat hij moet gaan doen.

Uitlezen zoals @Ramon&Ramon aangeeft is nog niet zo raar.
-
- 7th Gear member
Als de motor koud is,staan ze het strakst,dus dat resulteerd in een slechte of moeizame start.
Bij het te strak staan van de inlaatkleppen,heb je dus een slechte mengselverhouding,dus een te arm mengsel,dat weer resulteerd in een slechte verbranding plus de plof neigingen.
Het verbranden kun je voor zijn doormiddel van het controleren en eventueel stellen van de kleppen.
Bij het te strak staan van de inlaatkleppen,heb je dus een slechte mengselverhouding,dus een te arm mengsel,dat weer resulteerd in een slechte verbranding plus de plof neigingen.
Het verbranden kun je voor zijn doormiddel van het controleren en eventueel stellen van de kleppen.
-
- 2nd Gear member
Ik denk dat ik de klepspeling laat controleren. Ben erg benieuwd hoe die er aan toe zijn na 80.000 km op gas met Flashlube. Mocht het nodig zijn ook meteen stellen.
-
- 7th Gear member
geen idee wat kleppen stellen inhoud bij een 5 cilinder ?
is een dag sleutelen en kost bij de dealer,mits ze het kunnen,(er zijn dealers die het nog nooit gedaan hebben),ruim 1000 euro...
Succes...
is een dag sleutelen en kost bij de dealer,mits ze het kunnen,(er zijn dealers die het nog nooit gedaan hebben),ruim 1000 euro...
Succes...
-
- 2nd Gear member
ik heb geinformeerd bij de dealer, kleppen stellen gaat 6 uur werk in zitten, aldus de dealer. Komt bij kleppen stellen ook nog duur materiaal bij kijken, nee toch? Uurtarief iets van 70 euro? 420 euro totaal ex evt materiaal.Ramon&Ramon schreef:geen idee wat kleppen stellen inhoud bij een 5 cilinder ?
Succes...
Ik weet zo geen andere optie, zelf wil ik mij er niet aan wagen en buiten dat heb ik er momenteel de tijd niet voor. Compressietest zou ook kunnen, maar daarmee kan ik volgens mij alleen aantonen dat we al te laat zijn en niet of de kleppen binnenkort aan stellen toe zijn. Als mijn gedachte hierover niet juist is, hoor ik dat graag.
Kan er door de computer uit te lezen (tip van Ramon@Ramon) bekeken worden of de kleppen aan stellen toe zijn. Er gaat geen service lampje branden.
Je zit sowieso al aan ± € 200,- aan materiaal. Nieuwe distributieriem enz...
Reken maar op € 800,- Alles wat het minder is valt dan mee.
Reken maar op € 800,- Alles wat het minder is valt dan mee.
- streetie
- 5th Gear member
- Locatie: Beuningen, lieflijk dorpje onder de rook van de ARN (afvalverwerker, nijmegen)
en dan te bedenken dat de oudere volvo's hydraulische klepstoters hadden met nauwelijks problemen. Deze "modificatie" van volvo is volstrekt onbegrijpelijk. Volgens mij is het doel alleen de kas van de garage spekken.
Geniet van het leven en van elkaar.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.