klepspeling controleren / kleppen stellen

M.A. Trilsbeek
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 11.07.2006 - 19:57
Locatie: Leeuwarden

Graag even jullie mening:

Volvo S80 2.4 met gas G3 installatie (geen af fabriek Bi-Fuel)
Km stand: 170.000 km
Vanaf 90.000 km op gas
Sinds hij op gas rijd het Flashlube vacuüm systeem er in.
(Net het vacuüm systeem door elektronisch systeem vervangen)

Motor loopt mooi, trekt goed.

Nu heb ik al eens vernomen dat de klepspeling ook wel eens gecontroleerd moet worden. Dat is bij mijn S80 nog nooit gedaan. Met het inbouwen van de elektronische Flashlube variant kwam ik er achter dat als je onbelast gas geeft (zeg tot 3000 toeren) en dan het gas los laat, dan hoor je af en toe een plofje in de uitlaat. Ik kan mij niet herinneren dat ik dit in het verleden ook wel eens gehoord heb.

Nu mijn vragen:

Is dit normaal, hebben jullie dat geluid er ook in zitten?
Kan dit komen doordat de kleppen gesteld moeten worden?
Hoe vaak adviseert men om de klepspeling te controleren bij Benzine auto’s?
En dezelfde vraag bij gas auto’s?
Als de kleppen gesteld gaan worden, zijn er nog specifieke zaken waar p gelet moet worden?

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,
Maarten Trilsbeek
Gast

Bij 170.000 km is controleren geen overbodige luxe. Het ploffen kan een aanwijzing zijn tot........... :?
Als je een beetje handig bent, zou je het controleren zelf nog kunnen.

Kijk even of je de torx boutjes, tbv controleren, hebt.
Na 2003 zijn ze veelal niet meer aanwezig.

Zie hier voor zelf doen: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9047

Succes
M.A. Trilsbeek
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 11.07.2006 - 19:57
Locatie: Leeuwarden

AlexV70 schreef:Bij 170.000 km is controleren geen overbodige luxe. Het ploffen kan een aanwijzing zijn tot........... :?
kleprevisie of kleppen stellen?
Gast

Je kan geluk hebben dat het met stellen over is.

Als je er te laat bij bent dan wordt het revisie: :cry: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=7288

Begin eerst maar eens met controleren. :P
M.A. Trilsbeek
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 11.07.2006 - 19:57
Locatie: Leeuwarden

Wat veroorzaakt de plof in de uitlaat als de kleppen gesteld moeten worden of anders gesteld: Waarom gaat hij ploffen als de kleppen gesteld moeten worden.

De kleppen tikken trouwens niet overdreven hard, wat je vaak wel hoort als de kleppen gesteld moeten worden.
Gast

Als de kleppen te strak staan, zal je geen goede vulling (inlaat kleppen) krijgen, danwel de verbrande gassen (uitlaatkleppen)
hebben onvoldoende tijd om te verdwijnen, wat ook weer als gevolg heeft dat je geen goede vulling krijgt.
Al met al zal de motor niet fijn lopen, alleen merk je daar niet zoveel van omdat de computer de onregelmatige loop op gaat vangen.

Nomaals ploffen is niet goed. Wacht niet te lang.

Als ze tikken hoef je, je ook niet druk te maken. Zeker op gas is iets ruimer geen probleem.
Meestal is het de 5e cilinder die als eerste last krijgt en dan de uitlaatkleppen.
Deze staan dan te strak, hierdoor krijgen ze nog minder de tijd om af te koelen.
Een versnelling van het proces dus. Helaas ben ik ervaringsdeskundige.
de mijne kwam uit de lease en door Volvo zijn de kleppen nooit gesteld.
Ik was gewoon te laat.
Misschien is dit iets minder voor jou. :P De mijne plofte ook....... :cry:
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

klepspeling controleren is nooit een overbodige luxe.
maar plofjes uit de uitlaat bij gas lossen, duid vaak toch op een slechte ontsteking.
Gast

Ludo schreef:klepspeling controleren is nooit een overbodige luxe.
maar plofjes uit de uitlaat bij gas lossen, duid vaak toch op een slechte ontsteking.
Door slechte vulling misschien? :P
M.A. Trilsbeek
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 11.07.2006 - 19:57
Locatie: Leeuwarden

De plofjes zijn overigens wel tijdens gas loslaten. Daat klopt dan ook nog met bovenstaande?

Ik zal binennkort de klepspeling maar laten controleren, denk niet dat ik mij daar zelf (alleen) aan ga wagen.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

het ploffen kan veroorzaakt worden door een kleine lekkage voor in het uitlaat systeem.
Te strakke inlaatkleppen,waardoor hij een te arm mengsel krijgt.
Bobine of bougie de slecht functioneerd.(Kabels).
Uit laten lezen op een goeie lambdawerking en verbranding is wel een goed plan.
Gast

Je kan @Ramon&Ramon even vragen.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Deze staan dan te strak, hierdoor krijgen ze nog minder de tijd om af te koelen
??? Als ze te strak staan blijven ze open staan toch? Je hebt dan helemaal geen drukopbouw en je benzine/luchtmengsel loopt zo weer terug je inlaatkanaal in of je uitlaat kanaal in, waar deze dan tot ontbranding komt door de daar heersende temperatuur.
Te strak is ook niet goed omdat te gassen dan tussen klep en zitting gaan snijden en ervoor zorgt dat je moet gaan reviceren (kleppen/zittingen) schuren
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

AlexV70 schreef:
Ludo schreef:klepspeling controleren is nooit een overbodige luxe.
maar plofjes uit de uitlaat bij gas lossen, duid vaak toch op een slechte ontsteking.
Door slechte vulling misschien? :P
door slecht vonken. :wink:
Gast

Bij te strak, dus weinig speling, dan krijgt de klep niet de kans om te koelen op de zitting en zal dus verbranden.

Als Maarten nu maar weet wat hij moet gaan doen. :P
Uitlezen zoals @Ramon&Ramon aangeeft is nog niet zo raar.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Als de motor koud is,staan ze het strakst,dus dat resulteerd in een slechte of moeizame start.
Bij het te strak staan van de inlaatkleppen,heb je dus een slechte mengselverhouding,dus een te arm mengsel,dat weer resulteerd in een slechte verbranding plus de plof neigingen.
Het verbranden kun je voor zijn doormiddel van het controleren en eventueel stellen van de kleppen.
M.A. Trilsbeek
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 11.07.2006 - 19:57
Locatie: Leeuwarden

Ik denk dat ik de klepspeling laat controleren. Ben erg benieuwd hoe die er aan toe zijn na 80.000 km op gas met Flashlube. Mocht het nodig zijn ook meteen stellen.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

geen idee wat kleppen stellen inhoud bij een 5 cilinder ?
is een dag sleutelen en kost bij de dealer,mits ze het kunnen,(er zijn dealers die het nog nooit gedaan hebben),ruim 1000 euro...
Succes...
M.A. Trilsbeek
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 11.07.2006 - 19:57
Locatie: Leeuwarden

Ramon&Ramon schreef:geen idee wat kleppen stellen inhoud bij een 5 cilinder ?
is een dag sleutelen en kost bij de dealer,mits ze het kunnen,(er zijn dealers die het nog nooit gedaan hebben),ruim 1000 euro...
Succes...
ik heb geinformeerd bij de dealer, kleppen stellen gaat 6 uur werk in zitten, aldus de dealer. Komt bij kleppen stellen ook nog duur materiaal bij kijken, nee toch? Uurtarief iets van 70 euro? 420 euro totaal ex evt materiaal.

Ik weet zo geen andere optie, zelf wil ik mij er niet aan wagen en buiten dat heb ik er momenteel de tijd niet voor. Compressietest zou ook kunnen, maar daarmee kan ik volgens mij alleen aantonen dat we al te laat zijn en niet of de kleppen binnenkort aan stellen toe zijn. Als mijn gedachte hierover niet juist is, hoor ik dat graag.

Kan er door de computer uit te lezen (tip van Ramon@Ramon) bekeken worden of de kleppen aan stellen toe zijn. Er gaat geen service lampje branden.
Gast

Je zit sowieso al aan ± € 200,- aan materiaal. Nieuwe distributieriem enz...
Reken maar op € 800,- Alles wat het minder is valt dan mee.
Gebruikersavatar
streetie
5th Gear member
Berichten: 1062
Lid geworden op: 31.03.2005 - 19:54
Locatie: Beuningen, lieflijk dorpje onder de rook van de ARN (afvalverwerker, nijmegen)

en dan te bedenken dat de oudere volvo's hydraulische klepstoters hadden met nauwelijks problemen. Deze "modificatie" van volvo is volstrekt onbegrijpelijk. Volgens mij is het doel alleen de kas van de garage spekken.
Geniet van het leven en van elkaar.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
Plaats reactie

Terug naar “S80”