hadico schreef:MDA :
Tenslotte: hoeveel synchronisatie uitmaakt zie je bij de achteruit: die is niet gesynchroniseerd en dat merk je echt als je nog langzaam vooruit rollend hem toch in z'n achteruit drukt. DAT is slecht voor je bak.
Achteruit is OOK gesynchroniseerd alleen zul je vooruit rijdend en dan naar achteruit schakelend je koppelingsplaat eerst van draairichting veranderen voor je door kunt schakelen.
Nee hoor...
"The previous discussion normally applies only to the forward gears. The implementation of the reverse gear is usually different, implemented in the following way to reduce the cost of the transmission. Reverse is also a pair of gears: one gear on the countershaft and one on the output shaft. However, whereas all the forward gears are always meshed together, there is a gap between the reverse gears. Moreover, they are both attached to their shafts: neither one rotates freely about the shaft. What happens when reverse is selected is that a small gear, called an idler gear or reverse idler, is slid between them. The idler has teeth which mesh with both gears, and thus it couples these gears together and reverses the direction of rotation without changing the gear ratio.
Thus, in other words, when reverse gear is selected, in fact it is actual gear teeth that are being meshed, with no aid from a synchronization mechanism. For this reason, the output shaft must not be rotating when reverse is selected: the car must be stopped."
Uit wiki.
En verder: het lelijke geluid wat je hoort als je vooruit rollend toch in je achteruit schakelt is echt wel je versnellingsbak en niet je koppeling.
En niet te vergeten: je koppeling zit tussen de motor en de versnellingsbak. Dus de koppeling verandert helemaal niet van draairichting, aangezien de draairichting pas in de bak wordt omgekeerd. alleen de aandrijstang verandert dus van draairichting.