Een oeiink bij stuurbewegingen tijdens vertragingen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene2322
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 14.07.2008 - 13:41
Locatie: Idskenhuizen

Ik heb sinds enige tijd last van een geluid tijdens stuurbewegingen. Dit lijkt te komen door een zwaar punt, want het treedt 2x op bij maximale stuuruitslag (2x rond geloof ik).

Wat mij hierbij opvalt is dat mijn stuur ook in hoogte beweegd bij het ronddraaien. Mogelijk dat mijn stuur ovaal is en dat dit enel toeval is, maar ik geloof (jammer genoeg) meer in de mogelijkheid dat mijn stuuras krom is / niet goed in z'n lager zit / ?

Wat ik wel weet is dat het gebeurd bij het nemen van minirotondes (remmen en insturen), naar beide kanten. En dat er tijdens de oeiink een trilling in de pedalen voelbaar is (hier had een woord moeten staan :D ... benaming van de beweging die een voorwerp maakt wat over een stroef oppervlak wordt geduwd).

Kan iemand mij vertellen wat dit is... wat ik kan doen om zaken uit te sluiten of wat ik me op de hals haal als ik dit wil vervangen..

bvd,
René
Waarom ook niet...
Volkswagen Golf 1.8 (1991)
Opel Astra 2.0 Dti-16v GL (2000)
Ford Focus 1.8 TDCi Collection (2004)
-->Volvo S80 2.4 170pk (2001) + Vialle LPi<--
Gast

Vloeistof (olie) pijl bekeken van stuurbekrachtiging?
Gebruikersavatar
Rene2322
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 14.07.2008 - 13:41
Locatie: Idskenhuizen

Het oliepijl van m'n PowerSteering-tankje staat na gebruik van de auto op het lijntje voor warme toestand.
Waarom ook niet...
Volkswagen Golf 1.8 (1991)
Opel Astra 2.0 Dti-16v GL (2000)
Ford Focus 1.8 TDCi Collection (2004)
-->Volvo S80 2.4 170pk (2001) + Vialle LPi<--
Gebruikersavatar
Rene2322
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 14.07.2008 - 13:41
Locatie: Idskenhuizen

Eh, neeh... geen schuim in het reservoir. Ik heb je link gevolgd. Dit lijkt absoluut niet op mijn situatie. "Mijn" oeiink treedt op bij zowel koude als warme motor. Op een punt van het sturen. Met maximale wieluitslag ene zijde draaiend naar andere maximum is het oeiink, oeiink, oeiink, oeiink... en neeh, ik slik geen pillen...

Met m'n mobiel heb ik geprobeerd het geluid op te nemen maar het is dan wat te vaag. Als ik even in de gelegenheid ben zal ik het versterkt hier op het forum posten. Mogelijk dat een vd medebewoners hier het direct herkent...
Waarom ook niet...
Volkswagen Golf 1.8 (1991)
Opel Astra 2.0 Dti-16v GL (2000)
Ford Focus 1.8 TDCi Collection (2004)
-->Volvo S80 2.4 170pk (2001) + Vialle LPi<--
dreday
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 02.03.2009 - 19:31

hallo

ik heb dit ok pas gehad.
er zitten bij mij maximalen
aanslag nokken op het fusee.
die schuren dan langs de draag arm
kwestie van smeren.


ik heb ok last van de veren gehad.
maar dat was meer met een drempel.
oplossing, kunstof slang over de eerste
spiralen schuiven aan bijde kanten.

mvg dre
Gast

Ik begrijp van @Rene2322, dat het niet alleen bij de maximale stuurstanden hoorbaar is.
Maar dat het bij het verdraaien van het stuur al hoorbaar is.
Bedenk me in 1 keer dat de doorvoer (schutbord) het geluid kan veroorzaken.
Hier zit een zogenaamde stuurasbalg en daarin zit een naaldlager, mogelijk dat deze droog is.
Gebruikersavatar
Rene2322
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 14.07.2008 - 13:41
Locatie: Idskenhuizen

Een droog naaldlager... is dit te smeren of moet ik dan denken aan vervangen. Is dit een klusje welke door een niet-automonteur kan worden geklaard, al dan niet bijgestaan door iemand in nabije omgeving met brug.

Even voor mijn eigen interesse... wat doet deze stuurasbalg... De door jou (AlexV70) genoemde trefwoorden brachten me niet verder op internet.

Het rammellen heb ik overigens ook. Voor zover ik kan zien heb ik geen rubbers tussen de laatste veergang en de schotel. Ik denk dat ik voor wat dit betreft even langs de dealer moet om 4 rubbers te halen (of een stuk opengesneden slang dit geluid ook al wegnemen).
Waarom ook niet...
Volkswagen Golf 1.8 (1991)
Opel Astra 2.0 Dti-16v GL (2000)
Ford Focus 1.8 TDCi Collection (2004)
-->Volvo S80 2.4 170pk (2001) + Vialle LPi<--
Gast

Stuurasbalg benaming komt uit Vadis.
Mogelijk voorkomen lawaai uit motorruimte?
dreday
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 02.03.2009 - 19:31

hey rene


ik heb problemen gehad met de veren zoals hier boven al omschreven.

ik heb er kunstof slang om gedaan.
kan je in div maten gewoon kopen. ( geen rubber maar kunstof )
alleen zou ik ok even naar de top lagers kijken. die waren bij mij ok niet zo best meer. dus heb ik die ok gelijk vervangen.

de bekende oeink klonk bij mij als een oeink met een lichte eggo.
vandaar ik wist dat het bij de veren vandaan kwam.

en idd er zit volgens mij std geen rubber tussen de veer en schotel.
vandaar ik er slang omheen gedaan heb. dat was bij mij de oplossing.

het geluid komt omdat de veer soms in de schotel een stukje verdraaid.
na het sturen of een drempel.

mvg dre
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Standaard horen daar wel een soort rubbers tussen te zitten, maar volgens mij verliezen we die allemaal... Er zijn meer topics over, in 1 van die topics staat ook een foto van het betreffende rubber. Suc6
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Autoshampoo
4th Gear member
Berichten: 632
Lid geworden op: 15.02.2009 - 12:20
Locatie: Leiderdorp

Rene2322 schreef:
Wat ik wel weet is dat het gebeurd bij het nemen van minirotondes (remmen en insturen), naar beide kanten. En dat er tijdens de oeiink een trilling in de pedalen voelbaar is (hier had een woord moeten staan :D ... benaming van de beweging die een voorwerp maakt wat over een stroef oppervlak wordt geduwd).
Gaat een topic over in het S60gedeelte. Wij hadden ook het oiinkk geluid en dit hebben we verholpen dmv. het rubber (waarbij het stuur de vloer in gaat, om het krom te zeggen) bij de pedalen in te vetten met een beetje WD40. Ik hoop dat je zo geholpen bent!

NB. Zie nu dat Alex ook al op dit idee was gekomen.
Arnoud
Gebruikersavatar
denkweb
4th Gear member
Berichten: 810
Lid geworden op: 04.08.2007 - 10:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

WD40 is ontvetter/kruipolie-achtig goedje, geen smeermiddel ('maakt los wat vast zit').

Verder toppie oplossing!
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
Gast

WD40 is toch wel een smeermiddel!
Gebruikersavatar
Rene2322
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 14.07.2008 - 13:41
Locatie: Idskenhuizen

Ik heb een schot spray er tussen gedrukt. Daarna een stukje gereden. Perfect... Het lijkt zelfs of het sturen in z'n geheel wat soepeler gaat. Mogelijk dat er behoorlijk wrijving was tussen rubber en stuuras.

Bedankt voor de reacties. Ik hoop dat dit de oplossing is (ieder half jaar herhalen zou ik zelfs nog acceptabel vinden).
Waarom ook niet...
Volkswagen Golf 1.8 (1991)
Opel Astra 2.0 Dti-16v GL (2000)
Ford Focus 1.8 TDCi Collection (2004)
-->Volvo S80 2.4 170pk (2001) + Vialle LPi<--
Autoshampoo
4th Gear member
Berichten: 632
Lid geworden op: 15.02.2009 - 12:20
Locatie: Leiderdorp

Ga er maar van uit dat dit de oplossing is! Bij ons werkt deze oplossing nu al bijna 4 maanden. :D

Volgens mij is WD40 van alles een beetje: smeermiddel, kruipolie etc.
Arnoud
Plaats reactie

Terug naar “S80”