Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
CptCaveman schreef:Klopt het dat je bij tuning van een benzinemotor altijd Super98 moet tanken?
nee dat hoeft niet altijd, maar je hebt meer nut ervan als je Euro98 tankt ... als ik in Duitsland eens door wil jassen dan gooi ik er Shell V-Power100 in ... en dan merk je het verschil heel goed ...
Als ik op Euro98 rij is hij wel zuiniger dan op 95 ...
Volgens mijn dealer kan er gewoon 95 in, maar ik merk zelf met 98 toch wel een stukje zuiniger + motor loopt soepeler
Laatst trouwens een keer Total Excellium 95 getankt, dat was voor mijn gevoel gelijkwaardig aan de gewone Euro 95, dit in tegenstelling tot Euro 98 loodvrij.
V70 R 2003 GT Zilver --- jan 2009 tot nu
765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden
PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km
volvov70r schreef:Volgens mijn dealer kan er gewoon 95 in, maar ik merk zelf met 98 toch wel een stukje zuiniger + motor loopt soepeler
Laatst trouwens een keer Total Excellium 95 getankt, dat was voor mijn gevoel gelijkwaardig aan de gewone Euro 95, dit in tegenstelling tot Euro 98 loodvrij.
Heb jij je V70R trouwens gechipt? En zo ja, is het een groot verschil?
Ik vind dat de turbodruk in de R wat laat opbouwt (niet de 1950rpm die wordt beloofd): dat mag wel wat beter, maar ben bang dat tuning het verschil in de comfort/advanced mode deels opheft.
Ik merk trouwens nu (ongechipt) wel een verschil tussen euro98 en euro95. Hij trekt wat langer door hoog in de toeren, en onderin is het wat soepeler. Nu rij ik op SuperPlus van Aral; volgens mij heeft m'n auto nog nooit zo soepel gelopen (voorheen meestal BP Ultimate). Klinkt ook rustiger nu.
Ben bang dat bij het chippen toch wat raffinement (of voor een deel het active chassis) verloren gaat...
Ja, mijn v70r is gechipt (rica). Maar ik heb hem gechipt gekocht dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal...
V70 R 2003 GT Zilver --- jan 2009 tot nu
765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden
PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km
Als je een V50 2.0 d zit je op 180PK.
Je krijgt vermogen van een d5.
De eerste weken lekker rustig inrijden zodat de motor ook van onderuit lekker wegblaast.
Een vriend van me heeft er een en moet zeggen dat gaat lekker.
[quote="raymond01"]Als je een V50 2.0 d zit je op 180PK.
Je krijgt vermogen van een d5.
quote]
niet helemaal, 2.0d 380Nm, D5 420Nm.
zal een stuk beter zijn maar lijkt me niet dat het richting de D5 gaat.
en mist naturlijk de 5cil trommel onder de kap
Ja klopt een cilindertje minder maar de D5 heeft toch af fabriek 180 Pk.
Ik reed met de onze voor hem en het leek of er een witte caravan achter ons hing.
raymond01 schreef:Ja klopt een cilindertje minder maar de D5 heeft toch af fabriek 180 Pk.
Ik reed met de onze voor hem en het leek of er een witte caravan achter ons hing.
D5 volgens mij 163pk, 185pk, en 200+pk.
lijkt mij ook dat die 4cil er toch harder voor moet werken en meer op z`n donder krijgt om aan de zelfde verwachtingen te voldoen
De motoren die volvo zelf maakt zijn eerder onder worpen aan een vorm van down tuning dan dat ze vergeleken met andere merken het zelfde vermogen produceren. daarom zijn ze ook zo soepel en stil vergeleken met hun concurenten. 180pk voor een D5 is niet echt veel als basis. bij andere merken zouden ze die eerder 200+ meegeven denk ik.
on: Ik overweeg zeker mijn 2.4 140pk te laten tunen naar 170pk
Moet zeggen dat de V50 2.0d toch noch stil is en dat deze 4 pitter er niet zoveel moeite mee heeft.
Het karretje gaat lekker vlot door ik had het slechter verwacht.
raymond01 schreef:Moet zeggen dat de V50 2.0d toch noch stil is en dat deze 4 pitter er niet zoveel moeite mee heeft.
Het karretje gaat lekker vlot door ik had het slechter verwacht.
De oude die ik heb maakt een pak meer lawaai dan de '07er van mijn pa! (als het echt gevroren heeft klinkt de mijne trouwens vlak na het starten bijna als een traktor )
Als je goed oplet hoor je wel de turbo licht fluiten van buitenaf, is ook leuk
ik vind het met het geluid erg meevallen. zeker als je gewoon rijd kun je makkelijk met het overige verkeer meekomen. als je echt gas geeft dan hoor je hem juist.
het geluid van de 5cil is juist hetgeen wat het nog leuker maakt.
GROOTJE, van 140pk naar 170pk klinkt wel leuk maar veel meer koppel krijg je er niet van hoor, dat heeft pas echt nut bij een Turbo(HINT)
euerw schreef:het geluid van de 5cil is juist hetgeen wat het nog leuker maakt.
GROOTJE, van 140pk naar 170pk klinkt wel leuk maar veel meer koppel krijg je er niet van hoor, dat heeft pas echt nut bij een Turbo(HINT)
Je hebt gelijk veel meer koppel zul je er niet van krijgen, maar mijn persoonlijke ervaring is dat het toch echt een stuk beter rijd met de weer terug naar 170pk getunede motor, dan met de 140pk. Die lijkt wat hoger in de toeren gewoon een groot adem tekort te hebben.
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
Dat in ieder geval, een K&N helpt vrijwel altijd & aantoonbaar op de rollenbank. Niet iedereen wil dat geloven maar al zou je het alleen al doen omdat je nooit meer een ander filter hoeft te kopen... Financieel gezien wordt het zelfs aantrekkelijk als je nog 30.000+ met je auto gaat rijden.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -