Accu aansluiten -> vonk

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Laatst een nieuw stuur geplaatst volgens voorschriften. Daarbij keurig de min pool van de accu losgenomen met contact in stand 0, en na het knutselwerk het contact op stand 2 gezet en de min kabel weer op de accu aangesloten.
Ik was verbaasd over het feit dat het hierbij vonkte en in de auto van alles hoorbaar was, alsof bijvoorbeeld de centrale vergrendeling even iets deed. Even vreesde ik voor een hoop kosten, maar gelukkig deed alles het verder prima, niets opgeblazen oid.

Blower stond uit, lampen stonden uit (ja, dat kan bij mij), radio stond uit, eigenlijk alles had ik van tevoren uit gezet. Is het dan normaal dat het aansluiten van de accu met contact in stand 2 een hoop elektronica in werking zet? Gebeurt dat bij jullie ook of doe ik toch iets niet helemaal goed?

Groet, Olav
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Gebruikersavatar
Jurgen S60
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 09.10.2006 - 18:57
Locatie: Groningen
Contacteer:

Ja, is heel normaal.
Lees het als dat alles in de stand-by stand gezet wordt.
S60 for life!!

440 GL 1988 (25000km)
440 GLE 1989 (120000km)
V40 2.0 1996 (250000km)

S60 2.4 170pk 2000 - mobility line, etc.
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Ja kan geen kwaad hoor. Als je het wilt voorkomen kun je nog rommelen met een weerstandje er tussen om alvast een paar volt op het systeem te zetten. Moet je daarna wel zonder contact te verliezen die pool aansluiten anders ben je die paar volt weer kwijt. Maar zolang de spanning niet heel lang (dagen) van je auto af is geweest maakt het echt niks uit.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

En ook gewoon niet te bang zijn om de pool er op te drukken. Als je wat bangig reageert, vonkt ie alleen maar langer.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
modiniro
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19

Hallo,
het is normaal als de batterij even een vonkje naar de batterijklem geeft.
Er zijn een flink aantal control units die bij kontakt_uit een lekstroompje
uit de akku trekken, daarnaast zullen een aantal control units (CEM, ECM etc)
een batterij reset procedure uitvoeren als de tijd tussen akku los en vast lang genoeg is geweest en de basis instellingen uit het RAM geheugen zijn verdwenen. Bij het vastmaken van de batterijklem worden deze basis
instellingen vanuit EEPROM opnieuw naar RAM geschreven . gedurende
deze initialisatie cyclus hoor je wat relais en actuatoren schakelen .
Groeten,
Rob
Gebruikersavatar
modiniro
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19

En het in het verlengde van de vraagstelling van OLAV, als je het kontakt op stand 2 laat staan dan zullen alle control units naast een intialisatie ook meteen een aktieve stand aannemen, hierbij wordt meer stroom afgenomen en zal de eventuele vonk dat ook wat meer energie bevatten.

Groeten,
Rob
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Dank voor jullie reacties.
Voor wat betreft het erop zetten van de min kabel, dat heb ik gewoon in één beweging gedaan. Ik had alleen niet gerekend op de (korte) vonk, dus op het lopen van een stroom.

Waar ik me het meeste zorgen over maakte waren alle geluiden die ik hoorde, maar met jullie toelichting begrijp ik dat het gewoon gaat om de relais etc. die in combinatie met de reset even in- en uitschakelen. Mooi, maak ik me dus ook geen zorgen meer over.

Voor wat betreft het aansluiten van de min kabel met het contact in de 0-stand: ik heb begrepen dat dit juist schade aan het systeem kan toebrengen door te hoge piekbelastingen op bepaalde onderdelen (iets waar ik dus ook beducht voor was en daarom nogal schrok van alle geluid dat ik hoorde bij het aansluiten met contact in stand 2). Daarbij stond in de Volvo handleiding zeer duidelijk te kiezen voor stand 0 bij het ontkoppelen, en stand 2 bij het aansluiten van de min kabel, dus daar heb ik me dan ook aan gehouden.

Dus wie de min kabel nog eens gaat aansluiten, gewoon vlot doen met contact in stand 2, en schrik niet van wat elektrisch geschakel in de auto, dat hoort er gewoon bij 8)

Groet, Olav
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het dimlicht daarbij aan (zoals standaard intstelling) is ook beter bij het weer aansluiten van de min-pool.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Oceanracer schreef:Het dimlicht daarbij aan (zoals standaard intstelling) is ook beter bij het weer aansluiten van de min-pool.
Ik zal er de volgende keer aan denken, dank voor de tip!

Groet, Olav
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Waarom dan? Dan trek je toch alleen maar meer stroom?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21639
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Er komt bij mij ook de vraag op waarom het contact in stand 2 moet staan en dan de accu weer aansluiten.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Zoals ik het begrepen heb, heeft het te maken met de piek die ontstaat bij het weer aansluiten van de minpool. Door grote gebruikers, zoals het dimlicht, in te schakelen nemen zij een deel van die piek voor hun rekening, zodat de gevoelige elektronica minder te verduren krijgt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Ja klopt, met het starten met startkabels is het ook beter om eerst alle lichten van de lege auto aan te zetten. Dit heeft idd als effect dat de voltagepiek minder groot is en je daardoor minder snel schade hebt aan electronica. Voor de startpoging wel weer de lampen uitzetten, anders gaat het lang duren ;)
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”