Laatst een nieuw stuur geplaatst volgens voorschriften. Daarbij keurig de min pool van de accu losgenomen met contact in stand 0, en na het knutselwerk het contact op stand 2 gezet en de min kabel weer op de accu aangesloten.
Ik was verbaasd over het feit dat het hierbij vonkte en in de auto van alles hoorbaar was, alsof bijvoorbeeld de centrale vergrendeling even iets deed. Even vreesde ik voor een hoop kosten, maar gelukkig deed alles het verder prima, niets opgeblazen oid.
Blower stond uit, lampen stonden uit (ja, dat kan bij mij), radio stond uit, eigenlijk alles had ik van tevoren uit gezet. Is het dan normaal dat het aansluiten van de accu met contact in stand 2 een hoop elektronica in werking zet? Gebeurt dat bij jullie ook of doe ik toch iets niet helemaal goed?
Groet, Olav
Accu aansluiten -> vonk
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
- Jurgen S60
- 4th Gear member
- Berichten: 738
- Lid geworden op: 09.10.2006 - 18:57
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Ja, is heel normaal.
Lees het als dat alles in de stand-by stand gezet wordt.
Lees het als dat alles in de stand-by stand gezet wordt.
S60 for life!!
440 GL 1988 (25000km)
440 GLE 1989 (120000km)
V40 2.0 1996 (250000km)
S60 2.4 170pk 2000 - mobility line, etc.
440 GL 1988 (25000km)
440 GLE 1989 (120000km)
V40 2.0 1996 (250000km)
S60 2.4 170pk 2000 - mobility line, etc.
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Ja kan geen kwaad hoor. Als je het wilt voorkomen kun je nog rommelen met een weerstandje er tussen om alvast een paar volt op het systeem te zetten. Moet je daarna wel zonder contact te verliezen die pool aansluiten anders ben je die paar volt weer kwijt. Maar zolang de spanning niet heel lang (dagen) van je auto af is geweest maakt het echt niks uit.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
En ook gewoon niet te bang zijn om de pool er op te drukken. Als je wat bangig reageert, vonkt ie alleen maar langer.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- modiniro
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19
Hallo,
het is normaal als de batterij even een vonkje naar de batterijklem geeft.
Er zijn een flink aantal control units die bij kontakt_uit een lekstroompje
uit de akku trekken, daarnaast zullen een aantal control units (CEM, ECM etc)
een batterij reset procedure uitvoeren als de tijd tussen akku los en vast lang genoeg is geweest en de basis instellingen uit het RAM geheugen zijn verdwenen. Bij het vastmaken van de batterijklem worden deze basis
instellingen vanuit EEPROM opnieuw naar RAM geschreven . gedurende
deze initialisatie cyclus hoor je wat relais en actuatoren schakelen .
Groeten,
Rob
het is normaal als de batterij even een vonkje naar de batterijklem geeft.
Er zijn een flink aantal control units die bij kontakt_uit een lekstroompje
uit de akku trekken, daarnaast zullen een aantal control units (CEM, ECM etc)
een batterij reset procedure uitvoeren als de tijd tussen akku los en vast lang genoeg is geweest en de basis instellingen uit het RAM geheugen zijn verdwenen. Bij het vastmaken van de batterijklem worden deze basis
instellingen vanuit EEPROM opnieuw naar RAM geschreven . gedurende
deze initialisatie cyclus hoor je wat relais en actuatoren schakelen .
Groeten,
Rob
- modiniro
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19
En het in het verlengde van de vraagstelling van OLAV, als je het kontakt op stand 2 laat staan dan zullen alle control units naast een intialisatie ook meteen een aktieve stand aannemen, hierbij wordt meer stroom afgenomen en zal de eventuele vonk dat ook wat meer energie bevatten.
Groeten,
Rob
Groeten,
Rob
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Dank voor jullie reacties.
Voor wat betreft het erop zetten van de min kabel, dat heb ik gewoon in één beweging gedaan. Ik had alleen niet gerekend op de (korte) vonk, dus op het lopen van een stroom.
Waar ik me het meeste zorgen over maakte waren alle geluiden die ik hoorde, maar met jullie toelichting begrijp ik dat het gewoon gaat om de relais etc. die in combinatie met de reset even in- en uitschakelen. Mooi, maak ik me dus ook geen zorgen meer over.
Voor wat betreft het aansluiten van de min kabel met het contact in de 0-stand: ik heb begrepen dat dit juist schade aan het systeem kan toebrengen door te hoge piekbelastingen op bepaalde onderdelen (iets waar ik dus ook beducht voor was en daarom nogal schrok van alle geluid dat ik hoorde bij het aansluiten met contact in stand 2). Daarbij stond in de Volvo handleiding zeer duidelijk te kiezen voor stand 0 bij het ontkoppelen, en stand 2 bij het aansluiten van de min kabel, dus daar heb ik me dan ook aan gehouden.
Dus wie de min kabel nog eens gaat aansluiten, gewoon vlot doen met contact in stand 2, en schrik niet van wat elektrisch geschakel in de auto, dat hoort er gewoon bij
Groet, Olav
Voor wat betreft het erop zetten van de min kabel, dat heb ik gewoon in één beweging gedaan. Ik had alleen niet gerekend op de (korte) vonk, dus op het lopen van een stroom.
Waar ik me het meeste zorgen over maakte waren alle geluiden die ik hoorde, maar met jullie toelichting begrijp ik dat het gewoon gaat om de relais etc. die in combinatie met de reset even in- en uitschakelen. Mooi, maak ik me dus ook geen zorgen meer over.
Voor wat betreft het aansluiten van de min kabel met het contact in de 0-stand: ik heb begrepen dat dit juist schade aan het systeem kan toebrengen door te hoge piekbelastingen op bepaalde onderdelen (iets waar ik dus ook beducht voor was en daarom nogal schrok van alle geluid dat ik hoorde bij het aansluiten met contact in stand 2). Daarbij stond in de Volvo handleiding zeer duidelijk te kiezen voor stand 0 bij het ontkoppelen, en stand 2 bij het aansluiten van de min kabel, dus daar heb ik me dan ook aan gehouden.
Dus wie de min kabel nog eens gaat aansluiten, gewoon vlot doen met contact in stand 2, en schrik niet van wat elektrisch geschakel in de auto, dat hoort er gewoon bij

Groet, Olav
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Het dimlicht daarbij aan (zoals standaard intstelling) is ook beter bij het weer aansluiten van de min-pool.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Ik zal er de volgende keer aan denken, dank voor de tip!Oceanracer schreef:Het dimlicht daarbij aan (zoals standaard intstelling) is ook beter bij het weer aansluiten van de min-pool.
Groet, Olav
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Waarom dan? Dan trek je toch alleen maar meer stroom?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21639
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Er komt bij mij ook de vraag op waarom het contact in stand 2 moet staan en dan de accu weer aansluiten.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Zoals ik het begrepen heb, heeft het te maken met de piek die ontstaat bij het weer aansluiten van de minpool. Door grote gebruikers, zoals het dimlicht, in te schakelen nemen zij een deel van die piek voor hun rekening, zodat de gevoelige elektronica minder te verduren krijgt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Ja klopt, met het starten met startkabels is het ook beter om eerst alle lichten van de lege auto aan te zetten. Dit heeft idd als effect dat de voltagepiek minder groot is en je daardoor minder snel schade hebt aan electronica. Voor de startpoging wel weer de lampen uitzetten, anders gaat het lang duren 

S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -