Diesel of LPG, de eeuwige discussie

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruuds60
2nd Gear member
Berichten: 238
Lid geworden op: 21.03.2006 - 22:35

verboon schreef:dan zou ik een diesel gaan rijden maar wel d5 twijvel tussen een s60 of s80
Waarom zou je dan een diesel gaan rijden? En voor het overige: S60 8)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Misschien omdat een Diesel lekkerder rijdt?:)
Gebruikersavatar
Ruuds60
2nd Gear member
Berichten: 238
Lid geworden op: 21.03.2006 - 22:35

Over dat 'misschien' kan ik je zekerheid geven: Niet dus! :lol:

Wat dat betreft zijn er nmm geen merkbare verschillen. Of het moet zijn dat LPG wat vlotter rijdt... :wink:
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Ruuds60 schreef:Over dat 'misschien' kan ik je zekerheid geven: Niet dus! :lol:
Hoeveel ervaring heb je met een D5 dat je dat zo stellig durft te beweren?
Gebruikersavatar
Ruuds60
2nd Gear member
Berichten: 238
Lid geworden op: 21.03.2006 - 22:35

bart simpson schreef:
Ruuds60 schreef:Over dat 'misschien' kan ik je zekerheid geven: Niet dus! :lol:
Hoeveel ervaring heb je met een D5 dat je dat zo stellig durft te beweren?
Ongeveer evenveel kilometers met een D5 als op LPG.

Maar zonder sarren. De D5 is stiller dat geef ik toe, maar qua rijgedrag/genot kan ik niet stellen dat echt verschilt van elkaar.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Iets exacter graag, dat kan al ophouden met 100km.
Mijn ervaring met een D5 is +/- 150.000km, en gas heb ik altijd gemeden gezien de soms kostbare en vaak vervelende ervaringen van anderen
Volvo for life
Gebruikersavatar
Ruuds60
2nd Gear member
Berichten: 238
Lid geworden op: 21.03.2006 - 22:35

Ik kan in de verste verte niet tegen jouw D5 ervaring op. En jij niet tegen mijn LPG-ervaring kunnen we vaststellen. Maar hoe dan ook, de stelling dat een D5 'lekkerder' zou rijden dan een S60 op LPG lijkt me sowieso niet echt een objectief gegeven. Beide rijden prima voor zover ik kan beoordelen. Keuze voor diesel of LPG is veelal ook door andere factoren ingegeven. Bij mij in elk geval wel...
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Bij mij is de keuze voor de D5 ook ingegeven door trekkracht
Volvo for life
Gebruikersavatar
hajok
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 26.03.2006 - 15:26
Locatie: Assen

Mijn pa rijdt sinds 1977 op gas in achtereenvolgens een ford taunus (310K), een sierra (530K) en een mondeo (440K). Allemaal zonder specifieke aanpassingen. Behalve het vervangen van klephoedjes bij de taunus heeft hij bij geen van de auto's problemen gehad. De mondeo met G3 rijdt gewoon prima, dus de betrouwbaarheid wordt niet of nauwelijks beïnvloed.

Dus zou je zeggen: met deze ervaring ga je zelf ook een ford op gas rijden.... nee dus! Los van het verschil tussen ford en volvo: ik rij nu een volvo s60 D5 puur en alleen omdat de actieradius veel groter is (kom niet aanzetten met 100L gastanks) en de trekkracht van een diesel in het normale werkgebied veel groter is dan een benzine/gasmotor met hetzelfde vermogen. Lui schakelen op de snelweg is echt comfort!
S60 D5 2001
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

voor je portemonnee is een D5 lekkerder!!!!!!!!
Je hoeft je in ieder geval niet af te vragen wanneer de cylinderkop er aan komt.
Maar ok,ik geef toe,ik maak alleen de negatieve dingen mee van LPG de hele dag,dus dat is moeilijk oordelen.
Zo blijft er werk aan de winkel!:)
Gebruikersavatar
Ruuds60
2nd Gear member
Berichten: 238
Lid geworden op: 21.03.2006 - 22:35

Lui schakelen op de snelweg is echt comfort!
Een automaat is echt comfort :)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Ruuds60 schreef:
Lui schakelen op de snelweg is echt comfort!
Een automaat is echt comfort :)
Dat snap ik nooit zo goed, het moet allemaal zo zuinig, goedkoop en economisch en dan een automaat nemen.... :shock:
Gebruikersavatar
Ruuds60
2nd Gear member
Berichten: 238
Lid geworden op: 21.03.2006 - 22:35

bart simpson schreef:
Ruuds60 schreef:
Lui schakelen op de snelweg is echt comfort!
Een automaat is echt comfort :)
Dat snap ik nooit zo goed, het moet allemaal zo zuinig, goedkoop en economisch en dan een automaat nemen.... :shock:
Dan zijn wij het daarover tenminste roerend eens :razz:
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

De keuze handbak of automaat staat daar volgens mij los van.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
Ruuds60
2nd Gear member
Berichten: 238
Lid geworden op: 21.03.2006 - 22:35

joost schreef:De keuze handbak of automaat staat daar volgens mij los van.

Joost.
Een automaat verbruikt meer brandstof dan een handbak. Dus als zuinigheid inderdaad een issue is zou je daar ook aandacht voor moeten hebben. Of het verschil echt significant is weet ik niet maar voor wie echt op de kleintjes let...
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Een automaat kost zomaar een kleine € 3.000,-- qua aanschaf en een automaat pakt zomaar een % of 10 meer, economie bedrijf je dus in een handbak.
Gebruikersavatar
v40pokemon
3rd Gear member
Berichten: 382
Lid geworden op: 07.08.2005 - 12:20
Locatie: Eindhoven

Ludo schreef:
Ruuds60 schreef: ... hoe vaak moet de gasinstallatie (3,5 jaar oud Vialle LPi) onderhoud hebben?
jouw LPi installatie is volledig onderhoudsvrij.
enkel bij de eerste installatie's (1995-1998/99) zat er een filtertje dat om de 20.000km vervangen moest.
Dat filtertje; waar zit dat ergens? mijn installatie is van 04-'97 en ik heb er de laatste 45k km sowieso niets aan gedaan...
S80 2.9 LPI Aut 1998 453K
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

v40pokemon schreef:
Dat filtertje; waar zit dat ergens? mijn installatie is van 04-'97 en ik heb er de laatste 45k km sowieso niets aan gedaan...
oeps, ik schreef 20.000 maar dat moet zijn : 40.000km :oops:
jij hebt toch een ringtank hé?.
kijk dan even als daar een rechthoekig of rond deksel zit.
bij de ronde zit er geen filtertje meer in.
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Een automaat kost zomaar een kleine € 3.000,-- qua aanschaf en een automaat pakt zomaar een % of 10 meer, economie bedrijf je dus in een handbak.
Bedankt voor de cijfers, die waren mij echter bekend! Ik ga er vanuit dat de keuze handbak/automaat genomen wordt op basis van (in eerste instantie) comfort, daarnaast is er een grote groep die deze keuze niet eens heeft.
Dat snap ik nooit zo goed, het moet allemaal zo zuinig, goedkoop en economisch en dan een automaat nemen....
Nou moet je niet net doen alsof ik het niet begrijp! :wink:

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Comfort en economie gaan niet optimaal samen, aan die stelling is niets onwaars of onduidelijks.
Volvo for life
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”