Motoruitval V70 op aardgas

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
CNG-taxi
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 06.04.2009 - 11:04

Hallo allemaal, Ik ben hier nieuw en hoop wat ervaringen uit te kunnen wisselen. In 1 van de antwoorden is al melding gemaakt van mijn auto...

Sinds bijna 2 jaar rij ik in een geïmporteerde V70, kleur Elfenbein :D, 2002, 300.000 km, uit Duitsland en gebruik hem als taxi. Aardgas geeft in de praktijk voor een taxi nogal wat beperkingen door de moeilijke verkrijgbaarheid ervan. Over het algemeen rij ik in Amsterdam en tank dus op Schiphol, en als het moet in Haarlem of, sinds kort, in Lelystad.

Ook sinds kort heb ik, net als rijder Japjoy, last van motoruitval op aardgas tijdens het rijden. De situatie is als volgt: Na normaal starten en wegrijden 's-morgens rijdt de auto bijna 20 km en houdt ermee op. Het lijkt alsof de gastank leeg is, maar dit is niet zo. Als dit op de snelweg gebeurt kan ik handmatig overschakelen op benzine, wat verder uitstekend gaat. Natuurlijk is dit niet de bedoeling. Als dit in de stad gebeurt, moet ik handmatig op benzine overschakelen en in vrijstand opnieuw starten. Als ik dan weer handmatig op gas overga slaat de motor meteen af. Heeft de auto een uurtje stilgestaan dan kan ik meestal weer een 5 km weer op gas rijden, en moet ik weer verder op benzine...

Het lijkt erop dat er 3 mogelijkheden zijn: a. fysiek b. electrisch c. thermisch.
Tijdens het rijden op gas merk ik niets dat afwijkt van normaal.

Ben met bovenstaand probleem naar een dealer geweest. Uitlezen van de boordcomputer geeft geen melding van een probleem, meer weten ze niet. Op naar een aardgas-specialist. Na een uur zoeken, waarvoor hulde overigens, geen resultaat.

Beide garages vragen de auto achter te laten voor onderzoek. Met een slechte ervaring in mijn Volvo-verleden bij een dealer ben ik huiverig voor hobbyisme. Vreselijk interessant natuurlijk om zo'n CNG auto binnenstebuiten te keren. Door stuk voor stuk onderdelen te vervangen wordt de oplossing best gevonden. Een gepeperde rekening ligt spoedig op de mat.

Bovenstaand probleem blijkt ook bij LPG auto's te bestaan. LPG specialisten staan echter niet te springen om aan een aardgasauto te werken, de druk is te hoog. Op de Duitse site http://www.gibgas-forum.de/read.php?13,28763 heb ik wat gevonden over de drukregelaar. Als dat het probleem is, wordt het een dure grap. Maar voor het zelfde geld, eigenlijk beduidend minder, is het gewoon een relais-tje. Het gekke is het uitstekend rijden als ik in de ochtend wegrijd. Moet het zover komen dat ik naar onze oosterburen moet om het daar op te laten lossen? Bij voorbaat dank voor antwoorden!
Gast

De gasinstallatie is na de drukregelaar gelijk aan de BiFuel LPG van Volvo.
Deze is namelijk van NECAM

Is je ETM (gasklephuis) al eens vervangen? Denk het wel, gezien de km-stand, maar kan weer stuk zijn.
Als daar een kleine storing in zit zal de auto direct van gas af gaan en overspringen op benzine.
Afslaan kan ook, bij een automaat is dat vervelend.

Kan ook zijn dat je gasverdeelhuis(blok) vervuild is, zie revisie gasverdeelblok

Ik weet niet waar de gasfilters zitten bij een aardgasauto, zijn die al eens vervangen?
Hier bij de BiFuel: vervangen LPG filters

In Helvoirt (beetje bij jou in de buurt?) zit Kees Verhulst, die heeft veel verstand van Necam (dus de BiFuel)
zie: www.verdampere.nl

Zijn je kleppen als eens gesteld?: kleppen stellen

Zo nu heb je eerst genoeg leesvoer. :P
Gast

En.... uit gelezen?
CNG-taxi
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 06.04.2009 - 11:04

AlexV70 schreef:En.... uit gelezen?
Alex, sorry voor deze heeeel late reactie...., Hardstikke bedankt voor je antwoord. Ik had misschien moeten vermelden dat ik totaal niet technisch ben, wel goed in sloopwerk.... Durf dus niet te slopen, want het moet weer goed in elkaar, anders kan ik niet eten. Ik ga je verwijzing contacten, hoop dat hij het weet. In zijn gastenboek las ik dezelfde problematiek, interessant.

Ik laat weten hoe het verder gaat! Nogmaals dank, Alex!
pnauta
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 15.03.2009 - 16:19

Mijn Bifuel aardgas uit 2001 valt ook uit, dat doet die wanneer die een kilometer of 2 heeft gereden. Wanneer je dan probeert op te trekken valt de motor uit en dan helpt alleen herstarten op benzine. Ik heb er nog geen oplossing voor. Na herstart en wanneer warmgelopen, loopt die goed.

VADIS zegt dat er een waterfilter moet zitten direct op de hoofdtank (er zijn in totaal 3 tanks, 1 van alu, 2 kleinere van staal). De druk is 200 bar, en er is een eerste regulator die de druk naar 9 bar moet verlagen. Wellicht is de druk daar te laag, of is de waterfilter vol. Ik moet het nog uitzoeken.
V70 '01 2.4 Bifuel CNG Zilver op Mimas velgen
draagarmen, stuurkogel, distributieriem en spanrollers, waterpomp, bovenste motorsteun vervangen, Marelli ACTronics revisie gedaan.
Gebruikersavatar
capslock
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
Locatie: Utrecht

Toen ik net mijn bi-fuel in bezit had, gebeurde het verschillende keren dat de auto afsloeg, na ongeveer 20min constant op een 80km/u weg gereden te hebben. Soms dan schakelde ik zelf al op benzine over voordat de motor afsloeg. Na starten op benzine en weer overschakelen op gas ging het weer zonder problemen. Het gebeurde mij verschillende keren, zelfs op de meest vervelende momenten. Uiteindelijk het gasverdeelhuis vervangen en de bijbehorende (volvo!) stappen motor. Probleem opgelost. Het gasverdeelhuis schijnt, net zoals de etm, niet een geweldige levensduur te hebben.
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
CNG-taxi
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 06.04.2009 - 11:04

Beste mensen, hij doet het weer!!! Ben vanmiddag bij Kees Verhulst geweest, hij heeft de stappenmotor vervangen en klaar was Kees! Niet te geloven....
Wat het gasverdeelhuis betreft, dat kan vervuilen door LPG, wegens andere gassamenstelling. Bij aardgas is de kans op vervuiling zeer gering, aardgas is bijzonder schoon.
Alex nogmaals dank voor je verwijzing naar Kees. Ik ben hardstikke blij dat ik weer 'normaal' kan werken!
Gast

Die Kees toch. :wink:
Moet toch maar eens aan provisie gaan denken. :P
Japjoy
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 21.03.2009 - 22:17

Beste CNG taxi, zoals je weet had ik precies hetzelfde probleem.
Japjoy
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 21.03.2009 - 22:17

Beste CNG taxi, zoals je weet had ik precies hetzelfde probleem. Heb onlangs de drukregelaar laten vervangen, maar het probleem werd alleen maar erger. Heb ook alle filters en bougies vervangen. Dat rijdt een stuk rustiger maar geen oplossing. Lees nu je stappenmotoroplossing en ga dat ook maar eens proberen. Duur grapje allemaal. Gelukkig rijdt de auto wel op aardgas, want als het probleem zich voordoet en ik zet hem even uit dan rij ik daarna gewoon verder. Niet ideaal natuurlijk.
Gast

@Japjoy, stopt ie er echt mee of schakelt ie over op benzine?
Zou namelijk ook je ETM kunnen zijn.
Japjoy
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 21.03.2009 - 22:17

Hij rijdt inderdaad door op benzine. Maar heb je goede ervaring al opgevolgd. Gisteren heeft Kees Verhulst ook mijn stappenmotor vervangen en hij rijdt weer prima. Dank dat je het op dit forum had gezet.
Racingbrick
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20.07.2009 - 10:35
Locatie: Alphen aan den Rijn

Ik heb afgelopen maart een S80 aut gekocht, op CNG.
De wagen bevalt me zeer goed, en ik heb geen problemen met tanken, er komen vele CNG pompen bij het komende jaar.
Zelf tank ik in Den Haag, Schiphol, Arnhem en binnenkort ook naast Heineken Zoeterwoude, bij die Esso pomp is men druk aan het bouwen aan het CNG vulpunt gedeelte.
Prachtig, ik woon daar minder dan 10 km van af.
Mijn verbruik is overigens tussen de 1 op 10 en 1 op 17,2.
1 op 10 met veel stadsverkeer en de AC aan op warme dagen, en die 1 op 17,2 haalde ik Den Haag Eindhoven v.v. in maart op de snelweg met 100-110 constante snelheden te rijden.
Een en ander komt dan neer op een actiradius van 200 tot 270km, op zich geen probleem.
Echter wel wennen als je uit een T5 komt met een LPI installatie, de S80 is zwaar en vraagt een zware voet bij het rijden op CNG, het is een andere wagen op benzine, veel gretiger, maar ok, we kochten hem voor de efficientie, niet voor het trekken van strepen.
Volgens mij zijn er slechts 2 a 3 CNG uitvoeringen van de S80 in Nederland geleverd, 2 zijn donkerblauw dat weet ik zeker want die heb ik gezien.
345GL 1,7, 365, 240GLE, 740GL Aut, 760GLE TD ,740GL Aut, V40 1.8 Aut, S40 2.0, V70 2.4 Aut, 850 T5 Aut.

S80 Exclusive , mobility Bi-Fuel CNG Automaat MY 2004 Nautic Blue Pearl
740GL Wagon LPG B230K 1987 wit
V70 T5 Automaat MY 1998 zilver

WWW.TPRPOWERFLUSH.NL
Gebruikersavatar
Tinux
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 03.06.2009 - 21:20
Locatie: Dordrecht

Goedendag 'k ben vers actief op dit forum, ga waarschijnlijk komende vrijdag een v70 cng automaat aanschaffen (e-taxi berlijn). Heeft al een flink aantal kilometers op de teller staan +- 340.000. Wil graag dit topic weer nieuw leven inblazen, want de v70 rijd slecht of niet op aardgas. Hij rijdt prima op benzine. De discussie hierboven doet mij denken dat het aan de stappenmotor ligt , maar de bc geeft ook aan dat emissieservice is vereist. Is dat normaal of kan het ook iets anders (kostbaarder) zijn zoals LMM, kleppen niet/ uitgesteld oid?. dDe distributie is net 10.000km geleden ververst, stellen ze dan ook de kleppen?
Volvo V70 '02, 2.4 bifuel CNG, aut
Volvo Amazone Combi '66 lindegroen
Volvo 142 '70
Racingbrick
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20.07.2009 - 10:35
Locatie: Alphen aan den Rijn

Ik zou in eerste instantie aan de stappenmotor denken, echter het zijn complexe systemen tegenwoordig, beetje moeilijk te zeggen dus.
Je geeft geen bouwjaar op, na 2003 zijn de meeste ETM problemen onder controle, zegt men, maar een LMM kan altijd de pijp uit gaan, zeker bij die km stand, zo ook een lambdasonde, ook daar zal niemand van op kijken bij die km stand.
Aangezien hij op benzine goed loopt, gok ik op de stappen motor, vriend van mij had dat met zn S60 op CNG, viel op de gekste momenten uit, naar verdampere.nl geweest en hij loopt als een zonnetje.
Financieel is de CNG uitvoering een super wagen om in te rijden, ik zou er zo weer een nemen zonder nadenken.
Kleppen uitgesteld zou niet zo uit moeten maken, bij 300000 moeten inderdaad de kleppen ( speling ) gecontroleerd worden.
Ik vraag me uberhaupt af hoe lang die kop mee zal gaan, ik heb plannen om net zo lang door te rijden tot de wagen op is.
Succes, en laat eens weten hoe het afgelopen is.
345GL 1,7, 365, 240GLE, 740GL Aut, 760GLE TD ,740GL Aut, V40 1.8 Aut, S40 2.0, V70 2.4 Aut, 850 T5 Aut.

S80 Exclusive , mobility Bi-Fuel CNG Automaat MY 2004 Nautic Blue Pearl
740GL Wagon LPG B230K 1987 wit
V70 T5 Automaat MY 1998 zilver

WWW.TPRPOWERFLUSH.NL
Gast

Zo 340.000 km op gas. =D>
Hierboven heb ik er al genoeg over geschreven :P en er valt niet 1,2,3 te zeggen wat bij jou de oorzaak is.
Stap voor stap afhandelen.... Uitsluiten dus.
Je kan niet exact achterhalen wat de onderhoudshistorie is van deze auto?

Misschien toch ook even bij de deskundige (Kees Verhulst) langs.
Racingbrick
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20.07.2009 - 10:35
Locatie: Alphen aan den Rijn

Op mobile.de staan ze af en toe met meer dan 4 ton hoor.

Ik ken 850's met 5,5 ton en meer, op LPG, gechipte T-5R's met ruim 4 ton etc.
De SG motoren in de CNG zouden aangepaste koppen hebben, onderhoudsprogramma's gaan gewoon tot 400k hoor.

Ik zou er niet zo wakker van liggen.
345GL 1,7, 365, 240GLE, 740GL Aut, 760GLE TD ,740GL Aut, V40 1.8 Aut, S40 2.0, V70 2.4 Aut, 850 T5 Aut.

S80 Exclusive , mobility Bi-Fuel CNG Automaat MY 2004 Nautic Blue Pearl
740GL Wagon LPG B230K 1987 wit
V70 T5 Automaat MY 1998 zilver

WWW.TPRPOWERFLUSH.NL
Gast

Klopt, maar de 850's konden aanmerkelijk (heel veel) beter tegen gas dan de huidige 2.4 blokken.
Ze zijn namelijk in ± 2000 overgestapt van hydraulisch naar vaste kleppen.
Lees de linken (in blauw) hier boven maar eens.
Racingbrick
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20.07.2009 - 10:35
Locatie: Alphen aan den Rijn

AlexV70 schreef:Klopt, maar de 850's konden aanmerkelijk (heel veel) beter tegen gas dan de huidige 2.4 blokken.
Ze zijn namelijk in ± 2000 overgestapt van hydraulisch naar vaste kleppen.
Lees de linken (in blauw) hier boven maar eens.
Tuurlijk, dat weet ik, mj 00 was al vaste klepstoters, maar ook die kunnen 4 ton lopen hoor.
Voor de 5 pitters waren er alleen maar vaste klepstoters met de vulplaatjes, die waren stukken makkelijker te stellen, dan de huidige.

Ik ben er niet bang van, bij 100 km/h draait mn wagen 2000 toeren, en harder dan 120 - 130 rij ik zelden, het blokje draait dus verhoogd stationair tijdens het rijden, dat moet gewoon lang mee gaan.....
345GL 1,7, 365, 240GLE, 740GL Aut, 760GLE TD ,740GL Aut, V40 1.8 Aut, S40 2.0, V70 2.4 Aut, 850 T5 Aut.

S80 Exclusive , mobility Bi-Fuel CNG Automaat MY 2004 Nautic Blue Pearl
740GL Wagon LPG B230K 1987 wit
V70 T5 Automaat MY 1998 zilver

WWW.TPRPOWERFLUSH.NL
Gebruikersavatar
Tinux
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 03.06.2009 - 21:20
Locatie: Dordrecht

Nee is weinig over bekend, de vrouw van wie ik hem koop heeft er uberhaupt weinig verstand van. De auto is van bouwjaar 2002, maar ga er stiekem ook wel vanuit dat de ETM ooit vervangen is. 'k heb vrijdagmiddag meteen maar een afspraak gemaakt bij Kees Verhulst, dan maar zien wat er gebeuren moet. AlexV70 overigens complimenten voor de handleidingen e.d. die je maakt!
Volvo V70 '02, 2.4 bifuel CNG, aut
Volvo Amazone Combi '66 lindegroen
Volvo 142 '70
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”