Luchtbedden oppompen

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
geestschrijver
5th Gear member
Berichten: 1638
Lid geworden op: 01.06.2006 - 09:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Ik heb een handig elelektrisch pompje om luchtbedden mee op te pompen. Vier luchtbedden duurt ongeveer vijftien minuten, in ieder geval op 220 volt, ik neem aan dat het op 12 volt even lang duurt.

Mijn vraag: als ik de pomp aansluit op de sigarettenaansteker van mijn Volvo 240 en hem een kwartier zijn werk laat doen, kan ik dat dan zonder draaiende motor doen of trekt de pomp dan de accu leeg?
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]

Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 860
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

De instructie bij de noodreparatieset van mijn V50 geeft in elk geval aan dat je de motor moet laten draaien. Maar de compressor daarvan zal wel wat zwaarder zijn dan jouw luchtbedpomp. Toch zou ik het er niet op wagen en de motor laten draaien.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Als het goed is staat er behalve een voltage ook een amperage op, en anders zit er in de sigarettenaansteker-plug waarschijnlijk een zekering. Als je dat getal kunt achterhalen dan is er iets zinnigers over te zeggen.

Verder maakt het nog uit met welke auto het is, als je bijvoorbeeld een diesel hebt dan heb je een accu met een grotere capaciteit. Overigens geeft mijn S60 een melding "boordspanning laag" als de accu leeg begint te raken. Heeft dan nog wel voldoende power om de motor te starten en bij te laden. Als je in een 240 rijdt zoals je onderschrift doet denken dan gok ik er gemakshalve op dat je geen BC hebt :wink:
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

geen probleem,hier hoef je de motor niet voor te laten lopen.
of je moet een zeer slechte akku hebben
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
geestschrijver
5th Gear member
Berichten: 1638
Lid geworden op: 01.06.2006 - 09:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Heren, bedankt voor de reacties. De accu is nog niet zo oud, volgens mij, dus dat zou dan moeten lukken.

FrankS60, ik kan geen amperage terugvinden en ook geen zekering. Het is deze. Er staat onder andere Input: DC 12V 20W op. De Volvo is inderdaad - zoals ik in mijn vraag al aangaf - een 240, meer bepaald een exemplaar van 1992 met een B200F, dus 2 liter injectie.

Maar goed, gewoon proberen dus, denk ik. Wel zo aardig voor de medekampeerders, die pomp maakt al genoeg lawaai (een voetpomp zou nog aardiger zijn, maar niet voor mezelf). En anders heb ik altijd de startkabels nog...
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]

Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

12V / 20watt betekent dat ie 1,7 ampere trekt....

15 minuten lang 20 watt is exact 5 Wh. Dat moet je accu makkelijk trekken.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”