Overhellen is ook niet synoniem met een slechte wegligging.
De oude 2CV helde over als een zeilboot bij windkracht 8 maar was niet van zijn stuk te krijgen. Je moest wel een groot hart hebben om "vierkant" de bocht om te gaan maar het kon wel!
Ook mijn ervaring van inmiddels ook heel wat jaren geleden met de XC70 is dat er in die zin niets mankeert aan de wegligging.
XC70, Spijt spijt....heel erg spijt
- Johan
- 5th Gear member
- Berichten: 1402
- Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
- Locatie: NH
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
- Peter_XC70(my08)
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 22.02.2009 - 18:02
Heren,
Over welk bouwjaar hebben we het eigenlijk?
Ik rijdt een XC70 D5 MY2008 met een Four-C onderstel en heb met een gigantische storm pal vanuit de rechterflank van Freiburg (Dld) naar Basel (CH) gereden. Snelheid was zo'n 190-200 km/h, met 2 volwassenen. Ik zag weliswaar de bladeren horizontaal voor me langs gaan maar had pas in de gaten dat het écht stormde toen ik een auto inhaalde die moeite had om op het rechte spoor te blijven. Toen ik die auto zag heb ik mijn snelheid dan ook vlotjes aangepast. Ook draagt het veiligheidsglas rondom natuurlijk bij aan de uitstekende isolatie, hetgeen je waarneming van rijwind tot minimale waarden terugdringt. De Duitse collega roemde het stabiele weggedrag met uitspraken als "Wie ein Panzer!" Hetgeen voor een Mercedes-fanaat als hij toch als grensverleggend gezien kan worden.
M.a.w. de Volvo bevalt mij goed en je kunt geen appels met peren vergelijken. Inderdaad ligt het zwaartepunt hoger en dat kan niet anders als dat dat merkbaar is bij een zware auto. Wel zou ik Volvo1080 willen aanbieden eens met mijn auto te komen rijden, wellicht dat hij/zij nog op andere gedachten komt.
Over welk bouwjaar hebben we het eigenlijk?
Ik rijdt een XC70 D5 MY2008 met een Four-C onderstel en heb met een gigantische storm pal vanuit de rechterflank van Freiburg (Dld) naar Basel (CH) gereden. Snelheid was zo'n 190-200 km/h, met 2 volwassenen. Ik zag weliswaar de bladeren horizontaal voor me langs gaan maar had pas in de gaten dat het écht stormde toen ik een auto inhaalde die moeite had om op het rechte spoor te blijven. Toen ik die auto zag heb ik mijn snelheid dan ook vlotjes aangepast. Ook draagt het veiligheidsglas rondom natuurlijk bij aan de uitstekende isolatie, hetgeen je waarneming van rijwind tot minimale waarden terugdringt. De Duitse collega roemde het stabiele weggedrag met uitspraken als "Wie ein Panzer!" Hetgeen voor een Mercedes-fanaat als hij toch als grensverleggend gezien kan worden.
M.a.w. de Volvo bevalt mij goed en je kunt geen appels met peren vergelijken. Inderdaad ligt het zwaartepunt hoger en dat kan niet anders als dat dat merkbaar is bij een zware auto. Wel zou ik Volvo1080 willen aanbieden eens met mijn auto te komen rijden, wellicht dat hij/zij nog op andere gedachten komt.
XC70 D5 Geartronic (12.400 km.) - 1e eigenaar: Volvo-Cars, Göteborg!
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
m.y. 2003 of 2004 phase I XC70
Volvo for life
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 19.10.2004 - 19:09
- Locatie: Haarlem
Ha Ben, dat is alvast een geruststelling. Ik heb nl wel enige S 60 ervaring dus dat geeft een idee. Komende weken ga ik maar eens rustig rondkijken en-rijden. Wat instap en zit betreft zijn een XC 60 en XC 90 dan misschien nog wel lekkerder merkten we in de showroom. Maar rijden is nog belangrijker dan in- en uitstappen!! We gaan vergelijken!Ben schreef:@Jan,
ik rijd al een aantal jaren XC. Ben vanuit een S60, juist om dezelfde reden als jij, overgestapt.
Nog geen seconde spijt van gehad.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41049
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Mijn volgende Volvo is vrijwel zeker een XC60Jan schreef:Ha Ben, dat is alvast een geruststelling. Ik heb nl wel enige S 60 ervaring dus dat geeft een idee. Komende weken ga ik maar eens rustig rondkijken en-rijden. Wat instap en zit betreft zijn een XC 60 en XC 90 dan misschien nog wel lekkerder merkten we in de showroom. Maar rijden is nog belangrijker dan in- en uitstappen!! We gaan vergelijken!Ben schreef:@Jan,
ik rijd al een aantal jaren XC. Ben vanuit een S60, juist om dezelfde reden als jij, overgestapt.
Nog geen seconde spijt van gehad.

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Max
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
- Locatie: Leusden
Ik heb er net bijna 3000 km op zitten van de vakantie en ben uitermate tevreden.
Ten opzichte van mijn S80 rijdt de XC70 inderdaad wat meer zweveriger, maar:
- instap is prettiger
- hard rijden is geen noodzaak
- drempels kun je makkelijker nemen
- presteert goed op onverharde wegen
- rustiek camperen zonder gevaar dat je blijft steken in het gras
Uiteindelijk heeft iedere auto zijn eigen eigenschappen en moet je zelf kiezen wat je het belangrijkste vindt. Kennelijk heeft de XC70 die voor jou niet, jammer.
Ten opzichte van mijn S80 rijdt de XC70 inderdaad wat meer zweveriger, maar:
- instap is prettiger
- hard rijden is geen noodzaak
- drempels kun je makkelijker nemen
- presteert goed op onverharde wegen
- rustiek camperen zonder gevaar dat je blijft steken in het gras
Uiteindelijk heeft iedere auto zijn eigen eigenschappen en moet je zelf kiezen wat je het belangrijkste vindt. Kennelijk heeft de XC70 die voor jou niet, jammer.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
Als je comfortabel lange afstanden wilt rijden moet je een amerikaan nemenCptCaveman schreef:Ik vind de huidige generatie XC70 overigens wel een stuk stugger dan de vorige. Ik heb het nooit helemaal begrepen dat fabrikanten van auto's die voor reizen bedoeld zijn zo stug maken. Ik bedoel als we sportief willen rijden, kopen we wel een Porsche niet waar?
Bovendien is de nieuwe generatie kleiner van binnen. Toch twee minpuntjes wat mij betreft.
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
-
- 4th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
- Locatie: Gent - Drongen
Hier ook zelfde ervaringen, iewat zweverig, maar dat zegt niets over de wegligging. Hard de bocht in gaan kan perfect, ... Ok, één en ander helt wat meer over, maar de banden houden hier toch steeds voldoende contact.
Het comfort is dan uitstekend te noemen, al heb ik nu en dan last van een onvindbare Volvo-rammel in het dashbord.
Verder niks dan lof over de XC70, prima wagen voor lange afstanden.
Mijn inziens is er ofwel iets mis met de xc vd topicstarter, of hij heeft een grondig verkeerde keuze gemaakt.
Het comfort is dan uitstekend te noemen, al heb ik nu en dan last van een onvindbare Volvo-rammel in het dashbord.
Verder niks dan lof over de XC70, prima wagen voor lange afstanden.
Mijn inziens is er ofwel iets mis met de xc vd topicstarter, of hij heeft een grondig verkeerde keuze gemaakt.
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
Of een verkeerde inschatting/keuze gemaakt voordat hij de auto kocht..
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 05.05.2009 - 23:15
Volgens mij wen je er best snel aan. Ik vond in het begin de XC70 ook een behoorlijke " schommel" , zeker ivg. met mijn dagelijkse BMW-5. Maar je moet je inderdaad overgeven aan de stijl van de auto en dan is het een super relaxte cruiser. Maar als je inderdaad met 200+ door Duitsland wil knallen, dan kun je beter een andere Volvo, of misschien zelfs een dikke duitser kopen.
XC70 D5 Geartronic MJ 2003, BMW 525D MJ 2008, Porsche 911 Carrera 3.0 MJ 1977
- Johan
- 5th Gear member
- Berichten: 1402
- Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
- Locatie: NH
In de recent gepubliceerde test van Autozine http://www.autozine.nl/text/768.html
Test Autozine schreef: Ongeacht de gekozen motor of versnellingsbak, is de Volvo XC70 uiterst comfortabel. Het onderstel is relatief zacht, waardoor de auto in snelle bochten of bij hevig remmen iets overhelt.
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 19.10.2004 - 19:09
- Locatie: Haarlem
Ben schreef:Mijn volgende Volvo is vrijwel zeker een XC60Jan schreef:Ha Ben, dat is alvast een geruststelling. Ik heb nl wel enige S 60 ervaring dus dat geeft een idee. Komende weken ga ik maar eens rustig rondkijken en-rijden. Wat instap en zit betreft zijn een XC 60 en XC 90 dan misschien nog wel lekkerder merkten we in de showroom. Maar rijden is nog belangrijker dan in- en uitstappen!! We gaan vergelijken!Ben schreef:@Jan,
ik rijd al een aantal jaren XC. Ben vanuit een S60, juist om dezelfde reden als jij, overgestapt.
Nog geen seconde spijt van gehad.
In de showroom hebben we zowel de XC 60 als XC 70 bekeken en "proefgezeten". Binnenkort gaan we een afspraak maken om met beide auto's eens een flink eind te gaan rijden. Wat instap- en zitcomfort wint de XC60 wat ons betreft.
Alleen is dat me momenteel iets te prijzig. Het wordt het dus nog een paar jaartjes doorrijden met de R of op wat kortere termijn een XC70.
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
je zegt het zelf al... Voor wegligging is het zwaartepunt essentieel. Dat ligt bij een XC70 een 11 cm hoger dan bij een V70 AWD. Neem daarbij de langere veerweg, de banden met een hogere wang en het Amerikaanse onderstel. Probeer eens wat meer te cruisen met die auto, dan kun je het weggedrag misschien beter plaatsen.Volvo1080 schreef:blijf het eigenaardig vinden dat qua wegligging in bochten gedrag de V70 awd classic beter op de weg ligt dan een XC70 van ongeveer 7 jaar nieuwer. Maar ja, ook voor volvo blijven eenvoudige natuurwetten als (Moment = kracht * arm) ondanks alle technische hulpmiddelen een belangrijke rol spelen.
Persoonlijk denk ik dat een XC70 niet de auto is die bij jouw wensen/eisen past. Net als iemand die van wollige, steunloze Renault 19 stoelen houdt een VW of MB hélémaal niets vindt.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- PeerTronic
- 4th Gear member
- Berichten: 972
- Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00
Maar blijft de vraag wat iemand beweegt om zo'n dure auto te importeren uit de VS zonder orientatie op andere types of merken.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
zal vast niet teveel betaald hebben
Volvo for life
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
waarschijnlijk een onvoorwaardelijk vertrouwen in het merk Volvo waarbij het realiseren dat een ander soort auto een andere wegligging kan hebben helaas later kwamPeerTronic schreef:Maar blijft de vraag wat iemand beweegt om zo'n dure auto te importeren uit de VS zonder orientatie op andere types of merken.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 05.05.2009 - 23:15
topicstarter is weer een tijdje erg stil... waarschijnlijk lekker lang aan het genieten van zijn XC70 comfort? 

XC70 D5 Geartronic MJ 2003, BMW 525D MJ 2008, Porsche 911 Carrera 3.0 MJ 1977
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:45
Als Topicstarter is merk ik dat ik niet alleen een wat verkeerde keuze heb gemaakt met de aanschaf van de XC70, maar kom er ook achter dat ik niet zo'n forumganger ben. Ieder zo zijn ding.jeroen cc70 schreef:topicstarter is weer een tijdje erg stil... waarschijnlijk lekker lang aan het genieten van zijn XC70 comfort?
Enthousiasten pleiten hier voor de XC en ik hoor argumenten als rijdt comfortabel, kan op de camping rustig in het gras parkeren en de hoge instap. Dit is allemaal waar, voor mij was het koop argument vooral het stoere uiterlijk. Echter blijkt ware schoonheid van binnen te zitten, maar ook dat wisten we al. Ben het met iedereen eens die zegt dat de XC70 voor hem een fantastische auto is, maar mijn voorkeur gaat nu deze ervaring toch naar de V70 awd. Wel de veiligheid van het awd systeem, waar ik goede ervaringen mee heb in Finland op de onverharde wegen. Qua wegligging wat directer zonder oncomfortabel te worden en dat vindt ik prettiger rijden.
Misschien mooi moment dit topic te sluiten!
240 GLT
940 2.3 lpt
960 3.0
V70 awd
V50 2.0D (lease)
S80 2.9 executive
XC70 2.5T
940 2.3 lpt
960 3.0
V70 awd
V50 2.0D (lease)
S80 2.9 executive
XC70 2.5T