Sorcerer schreef:MDA: zou je ook nog even kunnen uitleggen wat het verschil tussen 'lange' en 'korte' versnellingen is, en op welke manier dat invloed heeft op koppel en vermogen?
Mijn veronderstelling: een korte versnelling zorgt ervoor dat (een benzine-auto) snel veel vermogen kwijt kan (komt snel hoog in de toeren), maar kan vervolgens niets meer totdat er doorgeschakeld wordt (begrenzer). Een lange versnelling doet juist het tegenovergestelde: er is wel veel koppel maar 'de auto kan er niets mee' omdat de versnelling zo verdomde lang is: hij blijft lang bij een gebied onderin waarin het koppel (bij een niet-turbomotor) laag is en in feite gaat er in dat geval energie verloren door de onhandige overbrengingsverhoudingen.
Klopt dat verhaal een beetje? Schiet het gerust helemaal aan flarden hoor

Bijna, maar net niet: een korte versnelling zorgt voor veel koppel (=snel wegtrekken), maar een lagere topsnelheid. Die lagere topsnelheid komt dan inderdaad omdat je eerder (bij een lagere snelheid) al bij het maximale toerental zit (dus bij de begrenzer).
Zie het maar zo: stel dat je na je gewone versnellingsbak nog een 2:1 versnelling zou plaatsen, wat doet dit met je koppel en snelheid?
1) Het koppel wordt verdubbelt. Immers: de toeren aan de uitgang van die versnelling worden gehalveerd, het vermogen van de motor blijft gelijk, dus het koppel moet wel verdubbelen.
2) Je wielen draaien wel twee keer zo langzaam tov het teorental van de motor, dus je snelheid wordt gehalveerd voor ieder toerental van de motor.
3) Aangezien je wel twee keer zoveel kracht zet op die wielen (twee keer zoveel koppel) trek je wel sneller weg.
Ik stel voor dat als mensen nog meer over koppel en vermogen willen babbelen dat we dan verder gaan in een topic in 'Off topic auto'... Ik ben van harte van de partij