Volvo 164 turbo (2) rijdend (filmpje)

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Toch maar even een eigen topic, ik ben een volvo 164 aan het ombouwen voor een turbo setup. Mijn doel is streven naar 250 ~ 300 pk uit de oude volvo motor. Het geheel wordt uiteindelijk geregeld door een megasquirt computer met benzine en gas injectie.

setup

B30E (compressie verlaag naar ~ 1:8 )
ontsteking (megasquirt)
Injectie (megasquirt, zowel LPG G3 als benzine)
t3/t4 trim 57 turbo
600 x 300 x 70 mm intercooler core size
Tech Edge wideband lambda controller

de turbo is goed uitgekozen, en zal volgens berekeningen als volgt presteren:
Afbeelding

doel:

Turbo op de b30e motor zonder extreem veel aanpassingen, een streven is het gebruik van de originele uit- en inlaatspruitstukken. Ook wil ik de uitstraling van de mooie volvo 164 NIET verpesten, hij moet klassiek blijven ogen.

Oke foto's :D

intercooler:
Afbeelding

intercooler in auto

Afbeelding
Afbeelding
elektrische fan
Afbeelding
Turbo op het motorblok

Afbeelding
63 mm downpipe voor zoveel mogelijk drukverschil over de turbine van de turbo. Merk ook het flexibele deel op voor onder andere het opvangen van de bewegingen van de uitlaat. Hiermee verminderen de krachten op de turbo aanzienlijk. (bijvoorbeeld expansie door hitte)
Afbeelding

en het uitlaatspruitstuk, ik beken ik studeer niet voor lasser :lol:
(turbo lagerhuis wordt nog 90 graden gedraaid)
Afbeelding

update cilinderklop klaar voor lagere compressieverhouding, vooornamelijk weg zitten frezen rondom de inlaat klep:

Afbeelding

UPDATE:

Na vele uurtjes werken in de schuur, inmiddels niet meer zo kaal, lambda sonde, wastegate en dynamo zijn onder andere gemonteerd.

Afbeelding
Gebruikersavatar
bart1111111112
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33

ziet er netjes uit ferdy,wat voor olieleiding heb je nu gebruikt het lijkt wel plastiek :wink: .

mag ik vragen wat dat nou kost die ombouw naar het megasquirt Systeem?
het staat bij mij ook nog hoog op het verlanglijsje :D .

het zal wel aan mij liggen maar ik kan aan het grafiekje nou niet echt zien wat de prestaties zij.
moet dat niet in de praktijk nog blijken?
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

hello!

Voor olie aanvoer gebruik ik 8 mm koperleiding en afvoer 12 mm koperleiding. Die slang op de foto is siliconenslang :D (voor de foto)
De turbografiek geeft de massastroom vs druk weer, voor 300 pk zal de motor bij volgas de rode curve volgen. De eilandjes geven de optimale zones aan, waarbij de turbo een zo goed mogelijk rendement heeft.

Kijk ook even naar deze mooie link : http://www.squirrelpf.com/turbocalc/ind ... l_1=89&vol (van Bas gekregen)

megasquirt full kit incl alle sensoren kost 800 euro, daar komt nog een gasverdamper en gas injectoren bij. (die zijn overigens nu in de aanbieding bij bs-autotune)
TIMON
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 24.09.2008 - 19:39

en rijd ie al ?
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Helaas Timon, ik moet nog een aantal uurtjes verder puzzelen. :D


Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

....en na 100 meter aanslepen loopt hij :D. Ik had weinig compressie en de motor liep wat zwaar door vervangen van zuigerveren en honen. Nu start hij als een zonnetje!! Ik heb alleen last van een water lekkage bij de oliekoeler. Iemand een idee wat voor onderdelen er allemaal in zitten en waardoor hij mogelijk water kan lekken?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Zit er een oliekoeler van een B18 op, zo een die onder het oliefilter wordt gedraait? Voor zover ik weet zijn die nooit op een B30 geleverd. Als die lekken kan je ze weggooien, ze zijn erg onbetrouwbaar. Vaak lekken ze ook water in de olie met alle gevolgen van dien. Hou dat in de gaten. Ik zou wel een andere oliekoeler monteren, die heeft ie wel nodig lijkt me.
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Hallo, dank voor je reactie! Het is een originele b30A oliekoeler en hij lekt bij het rechter gedeelte. (heerlijk aan de b30 blokken, bijna alles is uitwisselbaar :D)
Afbeelding

(de aansluiting van de messing bus in het aluminium)
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

als ik jouw was zou ik de koeler er tussenuit halen en het water even doorlussen met een slang.

rijden met die turbo!, je olie kookt niet zo snel hoor!

ik zou een olie-lucht koeler monteren (radiatortje)
BMW diesels hebben hele mooie breede (60cm breed 10cm hoog) die passen perfect onder de radiator denk ik. ff een mooi grilletje slijpen in het voor-front (onder de bumper)

dit idee :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Beste forummers ik ben weer iets verder... :)

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
bart1111111112
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33

op een paar slangklemmen na zien het er rijbaar uit :D .

ben je niet bang dat het pvc te heet word,pvc word bij 70 graden al behoorlijk zacht.
je zou beter pe leidingen gebruiken die worden minder snel zacht.
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Ziet er goed uit!

Hoe draait je motor inmiddels?

Intercoolerpijp met plakband?

laat je het expansie vat van de radiator daar? ik weet niet of de werking dan hetzelfde is.
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Pvc pijp zit na intercooler, als deze goed zijn werk doet wordt de lucht hopelijk geen 70 graden :D, mocht het niet goed gaan door warme motorlucht, dan volg ik je tip op Bart! De intercoolerpijp is gebogen en gelast maar omdat ik mijn lasnaden niet helemaal vertrouw op volle luchtdichtheid heb ik er maar een rolletje aluminium tape omheen gedaan :lol:

Expansievat, reservoir stuurbekrachtiging moeten nog een goede plek krijgen. Het begint alleen een beetje vol te worden onder de motorkap :roll:

Motorblok loopt helemaal niet verkeerd, ik wil alleen bovenstaande zaken helemaal in orde hebben voordat ik ga afstellen en rijden met de auto, lijkt me niet geheel onverstandig :D
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

ziet er tof uit, wanneer krijgen we een filmpje te zien?
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

NU! :D

Gebruikersavatar
VolvoRob
5th Gear member
Berichten: 1417
Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
Locatie: Omgeving Utrecht

VET COOL!
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Gebruikersavatar
Henriëtte
7th Gear member
Berichten: 5697
Lid geworden op: 14.02.2009 - 19:57

Verslavend geluidje zo n Turbo ! :thumbleft:
Gebruikersavatar
Trucker
6th Gear member
Berichten: 4561
Lid geworden op: 11.02.2007 - 23:15
Contacteer:

Moet er voor de TURBO geen open luchtfilter?? :-k
Gr Trucker

Volvo V40 D2 R-Design

Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

bedankt, ik ben er zelf ook helemaal blij mee :D Luchtfilter moet er inderdaad nog op voordat ik er daadwerkelijk mee ga rijden. Eerst even de rotzooi onder de kap opruimen...
Gebruikersavatar
AmazonWillem
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 24.10.2006 - 00:29

Gaaf project, had em nog niet eerder gezien.

Misschien dat ik er overheen heb gelezen, maar werk je met breedband lambda sensor?

Als je nog tips nodig hebt over de megasquirt, heb zelf een bmw 325 omgebouwd gehad en er 10 pk meer uit weten te halen zonder motorische aanpassingen naast het motormanagement.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”