meldsignaal voor lichten die aanstaan

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nald
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 01.01.2010 - 19:49
Locatie: Brabant

Veel type auto's maken een geluidje wanneer je de deur opendoet terwijl je lichten aanstaan.

Mij auto doet dit niet, weet iemand hoe je dit kan realiseren?
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40786
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Piepertje bij Halfords kopen.
Die monteer je in het deurcontact.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Nald
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 01.01.2010 - 19:49
Locatie: Brabant

kan je het een beeetje meer gedetailleerd uitleggen aub.

want ik neem aan dat mij deur niet zo slim is dat hij weet wanneer mijn lichten aan of uit staan.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

gaat je licht niet gewoon aan als je contact aangaat en uit als contact uitgaat? dat zou namelijk horen
Volvo for life
Gebruikersavatar
Nald
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 01.01.2010 - 19:49
Locatie: Brabant

Jawel, maar niet als je de verlichting met de draaischakelaar aanzet.

Want wanneer je het contact uitzet dan gaat je verlichting terug naar stadsverlichting en blijft ook de dashbordverlichting aanstaan.

En dat wil ik wel eens vergeten wanneer ik uitstap.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Kan hij door aan de schakelaar te draaien nog aaner dan aan?
Volvo for life
Gebruikersavatar
Max
7th Gear member
Berichten: 6352
Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
Locatie: Leusden

Ben schreef:Piepertje bij Halfords kopen.
Die monteer je in het deurcontact.
Je krijgt er een schema'je bij. Zeer eenvoudig te doen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Gebruikersavatar
Nald
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 01.01.2010 - 19:49
Locatie: Brabant

@Max, bedankt ik zal binnenkort eens kijken.

@Bart als je dus die schakelaar omzet blijven je lichten dus branden wanneer je het contact uitzet. En je kan grootlichtgebruiken
Gebruikersavatar
Max
7th Gear member
Berichten: 6352
Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
Locatie: Leusden

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Voor de 440 geldt (grosso modo) dat de vroegere modeljaren (tot 93) en bijv. auto's geïmporteerd uit Duitsland een schakelaar hadden die apart aan en uit moest om de lichten aan te zetten. Na 93 was dagrijverlichting in NL standaard: oftewel op stand 0 staan je lichten niet uit maar altijd aan zolang de auto op contact staat.
Simpelste en elegantste oplossing is om de lichtschakelaar van een later model te monteren die de dagrijverlichting heeft. Geen gepiel met aftermarket-oplossingen en volledig plug-and-play.

Je kunt alleen de draaischakelaar zelf vervangen of gewoon het hele paneeltje. Zal je misschien vijf euro kosten op de sloop.
De versie mèt dagrijverlichting heeft op de schakelaar een stuk of vijf aansluitingen/pootjes, de versie zonder heeft er iets van drie. Kijk dus even naar het aantal pootjes op je eigen schakelaar en vergelijk met een sloopexemplaar.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Ik heb een 89-er met dagrijverlichting, een van de eerste omdat we de auto nieuw gekocht haaden zonder en we kregen een levering waar het "al op zat".
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Nald
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 01.01.2010 - 19:49
Locatie: Brabant

@zark3 Ik heb een draaischakelaar waarbij de lichten aanstaan bij stand 0, alleen draai ik deschakelaar soms om het grootlicht te kunnen gebruiken
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Dan is het toch echt je eigen schuld ;)
Er zijn voor de 4-serie ook zoemers/verklikkers van volvo geweest (in de jaren dat de "0 = uit" schakelaar veel gebruikt werd een optie). Weet niet uit mijn hoofd welke relaispositie daarvoor gebruikt werd, misschien kan iemand me hier even aanvullen, maar ze bestaan wel! Dat zou dan gewoon een kwestie zijn van relais bijplaatsen/vervangen in de relaiskast onder je motorkap.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”