esp en winterbanden

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
koster
3rd Gear member
Berichten: 333
Lid geworden op: 08.07.2007 - 13:50

Hallo,

Iemand wist mij te vertellen dat wanneer er winterbanden onder de auto zijn gemonteerd dat de esp dan uit gezet moet worden.
Weet iemand daar iets van af?

vr gr Koster
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1611
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

Wat een onzin!!! :lol: Waarom zou hij dat zeggen?
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Gebruikersavatar
marsm104
5th Gear member
Berichten: 1168
Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Nooit van gehoord
Groeten, Rick Marsman
Afbeelding
Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994
Afbeelding
koster
3rd Gear member
Berichten: 333
Lid geworden op: 08.07.2007 - 13:50

Beetje vreemde bewering is het wel, volgens diegene staat het in het v70 instructieboeje (die heb ik niet)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21600
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het klinkt niet logisch om ESP uit te zetten. Het zorgt toch voor een stuk extra stabiliteit. geen reden om ruiger te gaan rijden, maar toch.

Op mijn zakelijke VW zit ASR (ik dacht anti-slurp-regeling) en als ik die uitzet, rook je zo je voorbanden op. Zeker in combinatie met sneeuw de gelegenheid om niet weg te komen van je plek.

ESP, ASR, DTSC, SRS, ETC, allemaal aan laten. Het is niet voor niets bedacht.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Je kunt als je met winterbanden (evt met kettingen) in de sneeuw rijdt, tijdelijk je (D)STC uitzetten om zo wat wielspin te kunnen krijgen. In de sneeuw is dit soms een betere optie aangezien je niet kunt rijden zonder te slippen op ijzige sneeuw.

Als je wiel slipt met (D)STC aan dan haalt je auto het gas eraf, en als je remt dan grijpt de ABS in. Als je dus op echt glad wegdek/sneeuw/ijs staat dan kun je niet versnellen en niet vertragen. Zodoende is de suggestie om het uit te zetten gedaan.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

FrankS60 mag door voor de broodrooster!
Volvo for life
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Ik wil graag gordijn 4!

Ow knudde, een mud aardappelen...
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

FrankS60 schreef:Ik wil graag gordijn 4!

Ow knudde, een mud aardappelen...
mazzelpik
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

FrankS60 schreef:.. In de sneeuw is dit soms een betere optie aangezien je niet kunt rijden zonder te slippen op ijzige sneeuw...
Toevallig de afgelopen weken tijd genoeg gehad om tijdens de rijlessen de leerlingen te laten oefenen met gladheid. Zo was er de mogelijkheid om te laten ervaren hoe het rempedaal reageert bij het inschakelen van ABS en hoe je vanuit stilstand weg kunt rijden op een spekgladde weg. De kunst van het wegrijden is om de wielen NIET te laten slippen, omdat dit vaak de auto juist naar links of rechts doet glijden en bij een heling de auto juist naar achteren beweegt.

Dus FrankS60, hier de tip van de dag: Bij gladheid de koppeling laten slippen en niet de voorwielen. Door in de tweede versnelling weg te rijden is dit makkelijker te realiseren.

En weer even on-topic: Het uitschakelen van ESP na het monteren van winterbanden in pure onzin!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Het gaat er niet om als je op de gemiddelde Nederlandse winterweg rijdt, maar als je echt in de sneeuw staat. Echt vast zeg maar, niet wanneer je gewoon weg kunt rijden omdat de ondergrond schoon maar glad is.

Op wintersport moet je soms gewoon even "graven" naar grip. In NL pas 1 keer gehad, op een parkeerplaats die nooit gestrooid wordt en zelden gebruikt wordt doordeweeks (vrachtwagens in het weekend). Zonder het uitzetten was hij echt nergens heen gegaan. Zonder gas geven de koppeling op laten komen (net aan aangrijpen) en je bleef gewoon staan met een losse koppeling en draaiende wielen. Dan heb je echt weinig keus!

Verder heb ik aardig wat km's weg in de 4x4 e.d. dus slecht/glad terrein is me niet onbekend :wink:
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
gerben kerkmeester
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 10.08.2008 - 14:11
Locatie: friesland

Daar heeft FrankS60 een punt. Heb zelf die ervaring ook gehad met ingeschakelde stc kon ik niet weg komen en met uitgeschakelde stc wel. Ik moet daar wel bij opmerken dat ik vast in de sneeuw zat.
Volvo V70 D5, Triumph TR6
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Er staat me ook iets van bij dat het in volvo documentatie staat. Je mag van de Zweden toch wel verwachten dat ze weten waar ze het over hebben met sneeuwrijden. :wink:

Daar komt denk ik het wilde verhaal ook vandaan dat je het altijd moet doen...
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Ik ben het op zich wel eens met oceanracer,dat als de wielen slippen,
er geen traktie is.
Maar,een kleine kanttekening is hier wel op zijn plaats.
Als je in de tweede versnelling wegrijd,en je bent hier niet bedreven genoeg in,
en de wielen zullen dan welgaan slippen,dan glij je nog sneller weg dan in de eerste versnelling.
Overigens heeft volvo op de automaatbakken een W-stand.
Dat wil ondermeer zeggen dat de auto in zijn 2 wegtrekt. :wink:
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

die winterstand mogen we reeds missen vanaf de S40/V50 van 2004
(de S80/124, de V70/135, de XC70/136, de XC60, de C30 en de C70/542 missen hem ook)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

toppertje schreef:Ik ben het op zich wel eens met oceanracer,dat als de wielen slippen,
er geen traktie is.
Maar,een kleine kanttekening is hier wel op zijn plaats.
Als je in de tweede versnelling wegrijd,en je bent hier niet bedreven genoeg in,
en de wielen zullen dan wel gaan slippen,dan glij je nog sneller weg dan in de eerste versnelling.
Juist, het laten slippen van de koppeling vergt inderdaad wel enige oefening. Automobilisten die de koppeling onder normale omstandigheden al niet fatsoenlijk kunnen bedienen, vallen bij gladheid direct door de mand. Meest gemaakte bedieningsfout is het niet laten rusten van de hak bij het oplaten komen van de koppeling. Men denkt met het hele been de koppeling te kunnen beheersen en krijgt het daardoor niet voor elkaar om de koppeling (in 1 of in 2) lang genoeg op het aangrijpingspunt te houden. Overigens is het te snel op laten komen (met bonken van de aandrijflijn bij door- en terugschakelen tot gevolg) ook een aanslag voor de dure dualmassvliegwielen in onze bolides.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

bart simpson schreef:die winterstand mogen we reeds missen vanaf de S40/V50 van 2004
(de S80/124, de V70/135, de XC70/136, de XC60, de C30 en de C70/542 missen hem ook)
Bart,ik bedoel eigenlijk de automaat bakken van Volvo,toen Volvo
nog Volvo was.
en geen ford :wink:
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

toppertje schreef:
bart simpson schreef:die winterstand mogen we reeds missen vanaf de S40/V50 van 2004
(de S80/124, de V70/135, de XC70/136, de XC60, de C30 en de C70/542 missen hem ook)
Bart,ik bedoel eigenlijk de automaat bakken van Volvo,toen Volvo
nog Volvo was.
en niet van ford :wink:
dat is mij te lang terug (waar zit zo'n stand op een 240?)
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

bart simpson schreef:dat is mij te lang terug (waar zit zo'n stand op een 240?)
ik denk dat je dat beter hier kunt vragen:http://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=11
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
janpie
5th Gear member
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)

Bij het vast zitten in de sneeuw is het (schommelen) spelen met de koppeling een must, om zo ruimte te creëren in de sneeuw en weg te kunnen rijden.
Bij te veel gas, en de banden dan laten slippen creëer je een ijslaag onder je wielen.
Door dat de banden warm worden en het sneeuw smelt
Dus volgens mij gewoon de STC aan
V70 2.5T 209 pk 2007 175000

V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit

V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit

jan
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”