schakelen in de kou

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21237
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Johan s60 schreef:Met een goed (opnieuw) ingevette prise-as en nieuwe versn.bak olie gaat het vaak een stuk soepeler.
Ook het kunststof schakel mech. (onder de pook hoes) smeren kan ook wel eens helpen. (wel een geschikt smeermiddel voor kunststof nemen)

Met extreme kou wil "dubbel klutsen" ook wel helpen vooral van 1 naar 2.

Dus van 1 naar vrij koppeling op en direct weer in trappen en dan naar de 2e versn. bij de hogere versn. zou dit niet nodig moeten zijn.
volgensmij vergeet je een stoot tussengas.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

945i schreef:
Johan s60 schreef: Met extreme kou wil "dubbel klutsen" ook wel helpen vooral van 1 naar 2.

Dus van 1 naar vrij koppeling op en direct weer in trappen en dan naar de 2e versn. bij de hogere versn. zou dit niet nodig moeten zijn.
Alleen jammer dat dat geen dubbel clutchen is.;)
Leg eens uit wat "dubbel clutchen" dan wel is, het helpt iig wel
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

diesel01 schreef:
Johan s60 schreef:Met een goed (opnieuw) ingevette prise-as en nieuwe versn.bak olie gaat het vaak een stuk soepeler.
Ook het kunststof schakel mech. (onder de pook hoes) smeren kan ook wel eens helpen. (wel een geschikt smeermiddel voor kunststof nemen)

Met extreme kou wil "dubbel klutsen" ook wel helpen vooral van 1 naar 2.

Dus van 1 naar vrij koppeling op en direct weer in trappen en dan naar de 2e versn. bij de hogere versn. zou dit niet nodig moeten zijn.
volgensmij vergeet je een stoot tussengas.
Tussen gas is hier niet nodig
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Tussengas tussen de twee koppelingsmomenten. Anders werkt het niet. Maar betwijfel of het helpt bij stroef schakelen door dikke/koude bakolie.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

945i schreef:Tussengas tussen de twee koppelingsmomenten. Anders werkt het niet. Maar betwijfel of het helpt bij stroef schakelen door dikke/koude bakolie.
Formeel heb je gelijk, tussengas hoort erbij als het gaat om een niet-gesynchroniseerde versn.bak maar omdat het toerental niet snel daalt is tussengas niet nodig

Bij mij helpt het echt wel

Afbeelding
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Bij sommige moderne vrachtwagens wordt nog steeds dubbel geklutst maar nu regelt de computer de koppeling en het tussengas
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
slagschip-s60
4th Gear member
Berichten: 598
Lid geworden op: 27.07.2009 - 22:04
Locatie: Noord-Brabant.

het dubbel klutsen van een gesynchroniseerde bak is niet zo slim omdat men dan 2x de synchromesch ringen het zelfde werk laat doen

Dubbel klutsen word gedaan in vrachtauto's zonder synchromesch ringen ook de computer gestuurde
V60 cross country 2023 Silver Dawn
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Bij een moderne bak hoeft het gewoon niet meer.
Heb een tijd een Fiat 500 gehad uit 1972, en daar moest je echt nog DC'en

Moderne "kanonnen" hebben het ook weer. Een M5 geeft zelf tussengas bij terugschakelen :)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

slagschip-s60 schreef:het dubbel klutsen van een gesynchroniseerde bak is niet zo slim omdat men dan 2x de synchromesch ringen het zelfde werk laat doen

Dubbel klutsen word gedaan in vrachtauto's zonder synchromesch ringen ook de computer gestuurde
Hoezo twee keer hetzelfde werk, als je van een naar twee schakeld (met tussen pauze) dan nog hoeft de synchromeshring vd de tweede versn. maar een keer z'n werk te doen
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

945i schreef:Bij een moderne bak hoeft het gewoon niet meer.
Heb een tijd een Fiat 500 gehad uit 1972, en daar moest je echt nog DC'en

Moderne "kanonnen" hebben het ook weer. Een M5 geeft zelf tussengas bij terugschakelen :)
Het zou ook niet nodig moeten zijn, maar omdat sommige volvo's nu eenmaal niet soepel schakelen als het koud is kan het helpen.

Bij mijn auto iig wel
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Niet alleen Volvo's hebben daar last van hoor.
Mooi dat het helpt bij jouw auto.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Nee idd niet alleen volvo's, maar ik doe het alleen als ie ijs en ijs koud is :P
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

slagschip-s60 schreef:het dubbel klutsen van een gesynchroniseerde bak is niet zo slim omdat men dan 2x de synchromesch ringen het zelfde werk laat doen

Dubbel klutsen word gedaan in vrachtauto's zonder synchromesch ringen ook de computer gestuurde
Als je zonder de auto in de versnelling te hebben gas geeft (wat je in feite doet bij dubbel klutsen, 1x uit de versnelling, dotje gas, 1x in de versnelling) dan doen de synchromesh ringen helemaal niets boeiends. Dat wordt pas interessant als je de auto weer in de versnelling gaat zetten en dat zal juist makkelijker gaan omdat de 2 assen op ongeveer gelijke snelheid zijn gebracht met dat dotje tussengas. Bij opschakelen geef je natuurlijk geen gas, maar zorg je dat de assen op de juiste snelheid zijn door even de koppeling op te laten komen en daarmee de ene as te "remmen".

Als je met een oud barrel rijdt met versleten synchromesh, dan merk je direct dat het werkt.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”