volgensmij vergeet je een stoot tussengas.Johan s60 schreef:Met een goed (opnieuw) ingevette prise-as en nieuwe versn.bak olie gaat het vaak een stuk soepeler.
Ook het kunststof schakel mech. (onder de pook hoes) smeren kan ook wel eens helpen. (wel een geschikt smeermiddel voor kunststof nemen)
Met extreme kou wil "dubbel klutsen" ook wel helpen vooral van 1 naar 2.
Dus van 1 naar vrij koppeling op en direct weer in trappen en dan naar de 2e versn. bij de hogere versn. zou dit niet nodig moeten zijn.
schakelen in de kou
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21237
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2815
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Leg eens uit wat "dubbel clutchen" dan wel is, het helpt iig wel945i schreef:Alleen jammer dat dat geen dubbel clutchen is.Johan s60 schreef: Met extreme kou wil "dubbel klutsen" ook wel helpen vooral van 1 naar 2.
Dus van 1 naar vrij koppeling op en direct weer in trappen en dan naar de 2e versn. bij de hogere versn. zou dit niet nodig moeten zijn.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2815
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Tussen gas is hier niet nodigdiesel01 schreef:volgensmij vergeet je een stoot tussengas.Johan s60 schreef:Met een goed (opnieuw) ingevette prise-as en nieuwe versn.bak olie gaat het vaak een stuk soepeler.
Ook het kunststof schakel mech. (onder de pook hoes) smeren kan ook wel eens helpen. (wel een geschikt smeermiddel voor kunststof nemen)
Met extreme kou wil "dubbel klutsen" ook wel helpen vooral van 1 naar 2.
Dus van 1 naar vrij koppeling op en direct weer in trappen en dan naar de 2e versn. bij de hogere versn. zou dit niet nodig moeten zijn.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Tussengas tussen de twee koppelingsmomenten. Anders werkt het niet. Maar betwijfel of het helpt bij stroef schakelen door dikke/koude bakolie.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2815
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Formeel heb je gelijk, tussengas hoort erbij als het gaat om een niet-gesynchroniseerde versn.bak maar omdat het toerental niet snel daalt is tussengas niet nodig945i schreef:Tussengas tussen de twee koppelingsmomenten. Anders werkt het niet. Maar betwijfel of het helpt bij stroef schakelen door dikke/koude bakolie.
Bij mij helpt het echt wel

S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 4th Gear member
- Berichten: 598
- Lid geworden op: 27.07.2009 - 22:04
- Locatie: Noord-Brabant.
het dubbel klutsen van een gesynchroniseerde bak is niet zo slim omdat men dan 2x de synchromesch ringen het zelfde werk laat doen
Dubbel klutsen word gedaan in vrachtauto's zonder synchromesch ringen ook de computer gestuurde
Dubbel klutsen word gedaan in vrachtauto's zonder synchromesch ringen ook de computer gestuurde
V60 cross country 2023 Silver Dawn
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Bij een moderne bak hoeft het gewoon niet meer.
Heb een tijd een Fiat 500 gehad uit 1972, en daar moest je echt nog DC'en
Moderne "kanonnen" hebben het ook weer. Een M5 geeft zelf tussengas bij terugschakelen
Heb een tijd een Fiat 500 gehad uit 1972, en daar moest je echt nog DC'en
Moderne "kanonnen" hebben het ook weer. Een M5 geeft zelf tussengas bij terugschakelen

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2815
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Hoezo twee keer hetzelfde werk, als je van een naar twee schakeld (met tussen pauze) dan nog hoeft de synchromeshring vd de tweede versn. maar een keer z'n werk te doenslagschip-s60 schreef:het dubbel klutsen van een gesynchroniseerde bak is niet zo slim omdat men dan 2x de synchromesch ringen het zelfde werk laat doen
Dubbel klutsen word gedaan in vrachtauto's zonder synchromesch ringen ook de computer gestuurde
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2815
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Het zou ook niet nodig moeten zijn, maar omdat sommige volvo's nu eenmaal niet soepel schakelen als het koud is kan het helpen.945i schreef:Bij een moderne bak hoeft het gewoon niet meer.
Heb een tijd een Fiat 500 gehad uit 1972, en daar moest je echt nog DC'en
Moderne "kanonnen" hebben het ook weer. Een M5 geeft zelf tussengas bij terugschakelen
Bij mijn auto iig wel
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Als je zonder de auto in de versnelling te hebben gas geeft (wat je in feite doet bij dubbel klutsen, 1x uit de versnelling, dotje gas, 1x in de versnelling) dan doen de synchromesh ringen helemaal niets boeiends. Dat wordt pas interessant als je de auto weer in de versnelling gaat zetten en dat zal juist makkelijker gaan omdat de 2 assen op ongeveer gelijke snelheid zijn gebracht met dat dotje tussengas. Bij opschakelen geef je natuurlijk geen gas, maar zorg je dat de assen op de juiste snelheid zijn door even de koppeling op te laten komen en daarmee de ene as te "remmen".slagschip-s60 schreef:het dubbel klutsen van een gesynchroniseerde bak is niet zo slim omdat men dan 2x de synchromesch ringen het zelfde werk laat doen
Dubbel klutsen word gedaan in vrachtauto's zonder synchromesch ringen ook de computer gestuurde
Als je met een oud barrel rijdt met versleten synchromesh, dan merk je direct dat het werkt.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -