Trilling bij accelereren en vertragen

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
paulvb
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 20.01.2006 - 07:06

hallo allen

Er zijn al veel variaties voorbij gekomen op dit forum, maar nog niet zo specifiek als deze geloof ik.

Sinds kort heeft mijn D5 my 2004 met 220.000 km een vreemde trilling in het stuur bij gasgeven en ook weer loslaten tussen de 120 en 140 km. Bij constant gas is er niks merkbaar. Maar laat ik het gas los of geef ik flink gas bij, dan voelt het alsof de wielen een beetje stuiteren en begint het stuur te trillen. Klinkt ook een donker rommelend geluid. Zet ik de automaat in z'n vrij dan is het meteen weg...

Zitten sinds vandaag nieuwe voorbanden op, maar dat heeft geen effect gehad op het probleem. Er is vluchtig gekeken door een monteur naar de bovenste motorsteun maar die schijnt in orde te zijn, enige slijtage. Tijdens het banden wisselen heb ik gekeken naar de stabilisatorstangen maar ik voel zo geen speling. Maar wat kan het dan zijn, voor ik het laat onderzoeken bij de dealer??
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Wellicht zijn de draagarm rubbers stuk?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
paulvb
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 20.01.2006 - 07:06

is dat makkelijk te constateren?
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Jazeker, bij de voorste draagarmrubbers kun je een grote schroevendraaier oid tussen de buitenkant van die ophangbus en de auto zelf zetten. Als je dan die rubbers/draagarm naar buiten drukt dan moet je tussen de binnen en buitenkant van het rubber nog een verbinding zien zitten. Als die helemaal los/weg is en je kunt die draagarm te makkelijk bewegen dan zijn ze stuk.

Op dit plaatje is het de bovenste bevestiging, rechts bovenin met die 2 pallen die eruit steken. Je zet je schroevendraaier/breekijzer dus niet op het rubber zelf, maar aan de zijkant van de draagarm. Als je de auto opkrikt dan kun je er makkelijker bij en dan heb je weinig laterale krachten op de draagarm.

Afbeelding
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
paulvb
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 20.01.2006 - 07:06

Nou ik geloof niet dat ik dat zo herken op m'n kop onder de auto, wat klinkt nog meer logisch voor dit probleem? Aandrijfas zou je ook moeten horen lijkt me als die niet goed meer zou zijn??
Gast

Defecte motorsteun?
paulvb
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 20.01.2006 - 07:06

Ik vind zelf dat de bovenste motorsteun wel erg op en neer kan schuiven in de ophanging, te zien als je de auto in drive zet en wat gas geeft met de rem erop. Volgens de niet-volvomonteur hoort dit echter?
paulvb
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 20.01.2006 - 07:06

De dealer heeft de twee onderste motorsteunen vervangen, het effect is wel wat minder maar niet weg.
Moet ik aan speling in de aandrijfas gaan denken? Of kan dat niet omdat je die ook zou moeten horen? (ratelende, knakkend geluid wat niet het geval is).
Echt pas merkbaar vanaf 120 km, trillend/bibberend/schuddend gevoel bij gas los of gas geven...
Gebruikersavatar
GekkeBelg
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 30.11.2009 - 14:16
Contacteer:

heb je die draagarmen dan al gecheckt?
Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03

Volvo S60 R '05
paulvb
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 20.01.2006 - 07:06

Ik niet maar de dealert wel, stond er zelf bij!
paulvb
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 20.01.2006 - 07:06

Vandaag toevallig bij een Profile langs geweest, die heeft ook even gekeken en zegt dat er teveel speling op de linker aandrijfas zit, aan de binnenkant (bakzijde). Deze is wel erg los zo te zien, dealer kijkt binnenkort.

Klinkt logisch als de oorzaak, maar er moet toch altijd iets speling op die aandrijfas zitten??
pattt1
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.05.2010 - 19:09
Locatie: oss

Hallo Paulvb,

Is jou probleem in de tussentijd opgelost? Ik ben namelijk zeer benieuwd. heb exact hetzelfde probleem.
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Ik hoop niet dat het het stuurhuis is. Dat kost nogal wat...
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
paulvb
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 20.01.2006 - 07:06

Was toch een combinatie van banden, uitlijnen, balanceren, zoiets.. stuiterend voorbanden ofzo...
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Welk merk en type band was dat?
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
paulvb
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 20.01.2006 - 07:06

Michelin hp premacy 225/45-r17
pattt1
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.05.2010 - 19:09
Locatie: oss

Hallo Paul,

Deze banden heb ik dus ook...hahahaha. Toch wel fijn om te weten dat het verder niets is. Heb dus echt precies het zelfde probleem en banden:-)
Dank je voor je reactie. Kan ik weer rustig slapen:-)
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”