hallo allen
Er zijn al veel variaties voorbij gekomen op dit forum, maar nog niet zo specifiek als deze geloof ik.
Sinds kort heeft mijn D5 my 2004 met 220.000 km een vreemde trilling in het stuur bij gasgeven en ook weer loslaten tussen de 120 en 140 km. Bij constant gas is er niks merkbaar. Maar laat ik het gas los of geef ik flink gas bij, dan voelt het alsof de wielen een beetje stuiteren en begint het stuur te trillen. Klinkt ook een donker rommelend geluid. Zet ik de automaat in z'n vrij dan is het meteen weg...
Zitten sinds vandaag nieuwe voorbanden op, maar dat heeft geen effect gehad op het probleem. Er is vluchtig gekeken door een monteur naar de bovenste motorsteun maar die schijnt in orde te zijn, enige slijtage. Tijdens het banden wisselen heb ik gekeken naar de stabilisatorstangen maar ik voel zo geen speling. Maar wat kan het dan zijn, voor ik het laat onderzoeken bij de dealer??
Trilling bij accelereren en vertragen
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Wellicht zijn de draagarm rubbers stuk?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Jazeker, bij de voorste draagarmrubbers kun je een grote schroevendraaier oid tussen de buitenkant van die ophangbus en de auto zelf zetten. Als je dan die rubbers/draagarm naar buiten drukt dan moet je tussen de binnen en buitenkant van het rubber nog een verbinding zien zitten. Als die helemaal los/weg is en je kunt die draagarm te makkelijk bewegen dan zijn ze stuk.
Op dit plaatje is het de bovenste bevestiging, rechts bovenin met die 2 pallen die eruit steken. Je zet je schroevendraaier/breekijzer dus niet op het rubber zelf, maar aan de zijkant van de draagarm. Als je de auto opkrikt dan kun je er makkelijker bij en dan heb je weinig laterale krachten op de draagarm.

Op dit plaatje is het de bovenste bevestiging, rechts bovenin met die 2 pallen die eruit steken. Je zet je schroevendraaier/breekijzer dus niet op het rubber zelf, maar aan de zijkant van de draagarm. Als je de auto opkrikt dan kun je er makkelijker bij en dan heb je weinig laterale krachten op de draagarm.

S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 20.01.2006 - 07:06
De dealer heeft de twee onderste motorsteunen vervangen, het effect is wel wat minder maar niet weg.
Moet ik aan speling in de aandrijfas gaan denken? Of kan dat niet omdat je die ook zou moeten horen? (ratelende, knakkend geluid wat niet het geval is).
Echt pas merkbaar vanaf 120 km, trillend/bibberend/schuddend gevoel bij gas los of gas geven...
Moet ik aan speling in de aandrijfas gaan denken? Of kan dat niet omdat je die ook zou moeten horen? (ratelende, knakkend geluid wat niet het geval is).
Echt pas merkbaar vanaf 120 km, trillend/bibberend/schuddend gevoel bij gas los of gas geven...
- GekkeBelg
- 3rd Gear member
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 30.11.2009 - 14:16
- Contacteer:
heb je die draagarmen dan al gecheckt?
Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 20.01.2006 - 07:06
Vandaag toevallig bij een Profile langs geweest, die heeft ook even gekeken en zegt dat er teveel speling op de linker aandrijfas zit, aan de binnenkant (bakzijde). Deze is wel erg los zo te zien, dealer kijkt binnenkort.
Klinkt logisch als de oorzaak, maar er moet toch altijd iets speling op die aandrijfas zitten??
Klinkt logisch als de oorzaak, maar er moet toch altijd iets speling op die aandrijfas zitten??
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
Welk merk en type band was dat?
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
-
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 13.05.2010 - 19:09
- Locatie: oss
Hallo Paul,
Deze banden heb ik dus ook...hahahaha. Toch wel fijn om te weten dat het verder niets is. Heb dus echt precies het zelfde probleem en banden:-)
Dank je voor je reactie. Kan ik weer rustig slapen:-)
Deze banden heb ik dus ook...hahahaha. Toch wel fijn om te weten dat het verder niets is. Heb dus echt precies het zelfde probleem en banden:-)
Dank je voor je reactie. Kan ik weer rustig slapen:-)