Elektrodenafstand bougies 2.5T motor

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Hallo,

Heeft iemand de elektrodenafstand voor de bougies van een 2.5T motor paraat?

Alvast bedankt.
:wink:
S80 2,5T AUT5 2004
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Bij alle vijf nieuwe bougies heb ik 0,7 gemeten, dus dat zal dan wel de juiste elektrodenafstand zijn.
S80 2,5T AUT5 2004
Gast

Dat lijkt mij een beetje weining.
1.0 is bij jouw auto volgens mij de maat.
slagschip-s60
4th Gear member
Berichten: 596
Lid geworden op: 27.07.2009 - 22:04
Locatie: Noord-Brabant.

Ik heb deze week nieuwe in mijn auto laten zetten dat waren er met 3 puntjes op de bougie hier viel (hoefde)niets aan de stellen volgens de monteur.
Maar vroeger was bij veel bougie's de maat 0,6-0,7 mm
V60 cross country 2023 Silver Dawn
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

AlexV70 schreef:Dat lijkt mij een beetje weining.
1.0 is bij jouw auto volgens mij de maat.
slagschip-s60 schreef:Ik heb deze week nieuwe in mijn auto laten zetten dat waren er met 3 puntjes op de bougie hier viel (hoefde)niets aan de stellen volgens de monteur.
Maar vroeger was bij veel bougie's de maat 0,6-0,7 mm
Heb even iemand de voorschriften laten checken, schijnt 0,7 - 0,8 te zijn.
Ook al zijn het originele Bougies met de af-fabriek ingestelde elektrodenafstanden (hetzij met 1 of meerdere contacten), kan het m.i. nooit kwaad om het even te checken.
Je weet maar nooit of het tussen fabriek en montage abusievelijk ergens tegenaan gestoten is. :wink:
S80 2,5T AUT5 2004
Frans_v70
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 01.11.2009 - 19:12
Locatie: Warnsveld

Ik heb zaterdag 5 nieuwe bougies gekocht NGK... wezen googlen waarbij 0,8 als advies voor de NGK kaarsen uit de bus kwam.. Ik heb een V70 2.4 automaat, 170PK 2001 model
Ik dacht die 5 bougies vervang ik even... was een tegenvaller ben er bijna anderhalf uur mee druk geweest. :( De oude bougies wilde niet loskomen. Ik heb de motor ruim een halfuur laten warmdraaien en vervolgens de bougies er een voor een uitgedraaid.. Met angst en beven, die krengen bleven vreselijk zwaar lopen tot de laatste gang. Ik heb nog even overwogen om iets van WD40 in het bougie gat te spuiten,, uiteindelijk was dat niet nodig. De nieuw NGK's er met hitte bestendig vet in gedraaid...ging probleemloos.
Ga in het vervolg de bougies er eens per jaar uithalen...
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Mocht je nou ineens rare problemen krijgen Frans_v70, het erin zetten van niet originele volvo bougies heeft al bij een hoop mensen tot vage klachten geleid na een tijdje. Het erin zetten van nieuwe originele bougies bleek dan vaak de oplossing. Het is geen garantie dat je problemen krijgt maar wees er bedacht op dat het een bekend euvel is (waar ik zelf overigens niks van snap).
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Frans_v70
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 01.11.2009 - 19:12
Locatie: Warnsveld

FrankS60 schreef:Mocht je nou ineens rare problemen krijgen Frans_v70, het erin zetten van niet originele volvo bougies heeft al bij een hoop mensen tot vage klachten geleid na een tijdje. Het erin zetten van nieuwe originele bougies bleek dan vaak de oplossing. Het is geen garantie dat je problemen krijgt maar wees er bedacht op dat het een bekend euvel is (waar ik zelf overigens niks van snap).
Hoi Frank,
De NGK bougie's heb via Breezan automaterialen... hebben ze op kenteken opgezocht... Dan ga ik er vanuit dat het de juiste zijn. Maar ben nu wel nieuwschierig wat zoal de problemen kunnen zijn!! Bij jou wat bekend??? Elektrode afstand gegoogled 0,8mm Tot nu loopt de auto prima..
De reden dat ik de bougies heb vervangen.... ik had twijfels over de staat van onderhoud, Dat bleek ook wel...het feit dat ik de oude bougies er niet fatsoenlijk uit kreeg en de staat van de elektroden... gewoon op gefakkeld.

Frans...
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Zijn het NGK iridium's? Ik heb het verhaal vaker gehoord van mensen, geen harde stukken tekst behalve deze van de IPD USA webshop. Ik zal het forum ook nog even doorzoeken.

Van IPD webshop:

Got these plugs from the dealer because I needed them right away and paid twice as much, (30 bucks). I did a tune up about a three weeks ago and had ordered the tune up kit with the Denso Iridium plugs for a non-turbo 98 S70. I was having stumbles and stalls about a week later. The car left me stranded a few times not to mention how much I missed out on work and having to bum rides. Took the car to the dealer and three other Volvo specialists. Nobody could figure it out. Possible mass air, O2s , temp sensor, knock sensor, cam sensor, idle control sensor, vacuum pumps, vacuum hoses, shift lock micro switch, ignition switch, fuel pump, air pump, ECU, wiring, fuel injectors, whole new car, and no check engine light even came on. I went around and around with this car. I even got to the point to trade the car for some American junk, just to get away from the problem. So I went to the dealer and came home with factory plugs which were very impressive looking. Changed them out for the 15 dollar Iridiums. The car was like new again, unbelievable. Can't stop kicking myself. IPD needs to state this, at least for the no-turbo Volvos. Now I'm stuck with five 15 dollar paper weights. Go figure, don't make the same mistake I did. Use factory parts as much as possible. There is a reason it came like that from the factory. I'm sure Volvo put countless hours of testing into the right plugs and parts.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Frans_v70
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 01.11.2009 - 19:12
Locatie: Warnsveld

Nee geen Iridiums... gewone single elektrode bougie's.. heb even niet het type bij de hand... doosjes liggen achter in de auto...met de oud kaarsen. Deze bougies waren 5 Euro per stuk... Ik laat me verrassen... we gaan de 22e richting de toscane plannen een slordige 4000Km te rijden... Maandag de olie en het filter er af... dat is nog een erfenis.. We hebben deze auto november 2009 gekocht met 183K op de teller... alle pappieren er bij.. maar helaas... gewoon 50K geen onderhoud meer gehad,, geconfronteerd met een ernstig geval van black sludge, het blok is een aantal malen gespoeld en de olie ziet er nu na 3500km nog fantastisch uit.. maar omdat we flink gaan door trappen... in kilometers, wil ik olie en filter toch nog vervangen..De distributie is voor de zekerheid in december 2009 vervangen. De auto is nu weer helemaal bij met beurten de bougies reste nog dat is nu ook gebeurd. Wil alleen de automaat nog een keer laten spoelen, dat is dan voorlopig het laatste.

Frans
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Oke, nou gewoon proberen! Het kan ook heel goed dat je niks zult merken, maar ik heb gewoon meerdere mensen gehoord over dit rare probleem en vele raden de originele bougies aan. Ik zou als ik jou was gewoon een bougiesleutel meenemen richting toscane, kun je altijd nog ergens lokaal een setje kaarsen scoren als het problemen mocht geven! Goede reis!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Vaak worden de bougie's te vast gedraaid, waardoor schade aan het schroefdraad in de alukop ontstaat. Het aanhaalmoment ligt eigenlijk verrassend laag, dus altijd momentsleutel gebruiken is mijn advies.

De bougie's die ik gebruik zijn bij zowel de autohandel als bij de dealer 10 euro p.st. Dit soort spullen haal ik toch altijd het liefst bij de dealer.
S80 2,5T AUT5 2004
Frans_v70
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 01.11.2009 - 19:12
Locatie: Warnsveld

Frumpy schreef:Vaak worden de bougie's te vast gedraaid, waardoor schade aan het schroefdraad in de alukop ontstaat. Het aanhaalmoment ligt eigenlijk verrassend laag, dus altijd momentsleutel gebruiken is mijn advies.
Klopt helemaal... rond de 30Nm (3Kg op een stang van 1 meter) en dat is niet bijzonder veel... je wielmoeren (bij ons bouten) met alu velgen max 110Nm..

Zal even mijn black sludge topic weer tot leven laten komen... heb weer wat te melden.. :(

http://www.volvov70forum.com/topic.php? ... #last_post
Frans
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Frans_v70 schreef: Zal even mijn black sludge topic weer tot leven laten komen... heb weer wat te melden.. :(
Spoelen van de bak wordt door gerenommeerde automaatrevisiebedriven afgeraden.
Je kunt beter gewoon de olie verversen en bij de dealer de software upgraden. Kijk even op de peilstok of het niveau goed is, welke kleur de olie heeft en hoe dat spul ruikt.

By the way, wat voor motorolie gebruik jij?
S80 2,5T AUT5 2004
Frans_v70
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 01.11.2009 - 19:12
Locatie: Warnsveld

Frumpy schreef: Spoelen van de bak wordt door gerenommeerde automaatrevisiebedriven afgeraden.
Je kunt beter gewoon de olie verversen en bij de dealer de software upgraden. Kijk even op de peilstok of het niveau goed is, welke kleur de olie heeft en hoe dat spul ruikt.

By the way, wat voor motorolie gebruik jij? 0W40 full synt
Zal eens kijken of ik dat nog red voordat we weg gaan... morgen even bellen met de plaatselijke Volvo dealer. Ik heb geen idee wat het onderhoud is voor een Volvo automaat.. je leest veel verschilende dingen,,
- Spoelen
- niet spoelen
- Software
Heb al eens navraag gedaan bij de volvo... die komen met ... als ze goed schakeld dan verder niets aan doen.. Maar ik kan me voorstellen dat er na 190.000Km best wel iets gedaan mag worden.
Of zit ik hier fout... is wel een beetje off toppic.. gaat al niet meer over bougies. :wink:
Gast

Frans_v70 schreef:Zal eens kijken of ik dat nog red voordat we weg gaan... morgen even bellen met de plaatselijke Volvo dealer. Ik heb geen idee wat het onderhoud is voor een Volvo automaat.. je leest veel verschilende dingen,,
- Spoelen
- niet spoelen
- Software
Heb al eens navraag gedaan bij de volvo... die komen met ... als ze goed schakeld dan verder niets aan doen.. Maar ik kan me voorstellen dat er na 190.000Km best wel iets gedaan mag worden.
Of zit ik hier fout... is wel een beetje off toppic.. gaat al niet meer over bougies. :wink:
Gebruik Zoek even, is al veel over geschreven.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”