Ook nieuw. Met vragen

De eerste generatie XC60
Abe
1st Gear member

Beste forum bezoekers,

Ik ben sinds vandaag in het bezit van een XC60 D5 AWD in de Summum uitvoering. Zwart van kleur en two-tone lederen interieur.
Het gaat om een import auto van 2008 met slechts 20.000 km op de teller en dat is voor een diesel erg weinig. Ik moet em bij wijze van spreken nog rijden :P

Omdat het een Duitse auto is staan alle menu's in het Duits. Nu spreek ik dat wel aardig maar toch is een NL menu handiger.
Is het mogelijk om de taal van het menu te veranderen en zo ja, hoe en waar? Ik heb al wat zitten zoeken maar ik kan niets vinden wat daar op duidt. Bij het navigatie systeem is me dat wel gelukt overigens!

Over dat navigatie systeem; het gaat hier om de RTI uitvoering van Navtea dat nog (hoe ouderwets :twisted: ) werkt met CD's. Nu heb ik daar niet veel ervaring mee maar er zitten twee CD's bij met daarop vermeld dat Nederland aanwezig zou zijn. Welke van de twee CD's ik ook probeer ik krijg nergens de mogelijkheid het land Nederland in te stellen. De meest vreemdsoortige landen als Wit Rusland en Montenegro kan ik wel selecteren maar Nederland niet.
Wie o wie weet wat ik (vast) verkeerd doe...?

Dank en happy driving!

Abe
olav
3rd Gear member

Ben zeer benieuwd naar de reacties voor wat betreft het 'vernederlandsen' van de auto, daar ik zelf ook weleens overweeg om over de grens te gaan kijken.

Verder zou je me mogelijk op weg kunnen helpen met wat meer info over het over de grens kijken. Is er een leeftijd van auto's waarbij het financiële voordeel (want daar gaat het me uiteindelijk om) het grootst is? Juist een hele jonge auto van een paar maanden, of net een jaar of drie? Ik zal ook het forum eens gaan uitspitten op dit onderwerp, maar mogelijk heb je zo een paar tips. Zelf gedaan of laten doen?

Groet, Olav
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Welkom in de wereld die Volvo heet. De auto dient inderdaad nog ingereden te worden dus voorlopig eventjes rustig aan, je kunt nooit weten. Neem van mij aan: Gij gaat nooit meer een ander merk willen bereiden.

Als eerste de BC: Slechts de gang naar de NL dealer is het antwoord op die vraag. Kost wel wat maar dat zal met 150 euro wel afgelopen zijn.

Als tweede zou ik zeggen: Het "gebruikersvriendelijke" RTI systeem. Daar kun je een hoop leuke dingen mee doen waaronder de navi vervangen door Garmin en een koppeling maken met een achteruitrijcamera. Hoe je het ding op NL krijgt: geen idee, ik heb nog een tig-duizend stratenboek. Wat nou ouderwets, het kan dus nog erger.

Veel plezier met de XC en op het forum.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Summum
6th Gear member

Welkom en veel plezier met je XC60!

Het omzetten van de menu's op dashboard en audio naar NL kan alleen met een software update door de dealer. Veel mensen die een auto uit Dld. halen bedingen bij de koop dat dit nog wordt gedaan door de Duitse dealer. Een NL dealer kan dit ook, de kosten liggen bij mijn weten zo net boven de € 100.

Het lijkt me sterk dat jouw RTI-systeem nog op CD's draait, Volvo gebruikt vanaf 2002 alleen nog maar DVD-systemen. Bij de XC60 is het dacht ik zelfs een systeem met harde schijf, waarbij DVD's alleen gebruikt worden voor updates.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Abe
1st Gear member

olav schreef:Ben zeer benieuwd naar de reacties voor wat betreft het 'vernederlandsen' van de auto, daar ik zelf ook weleens overweeg om over de grens te gaan kijken.

Verder zou je me mogelijk op weg kunnen helpen met wat meer info over het over de grens kijken. Is er een leeftijd van auto's waarbij het financiële voordeel (want daar gaat het me uiteindelijk om) het grootst is? Juist een hele jonge auto van een paar maanden, of net een jaar of drie? Ik zal ook het forum eens gaan uitspitten op dit onderwerp, maar mogelijk heb je zo een paar tips. Zelf gedaan of laten doen?

Groet, Olav
Hi Olav,
Het gaat te ver om hier een complete handleiding neer te zetten maar de feiten zijn als volgt. Het is interessant om een auto te importeren wanneer deze minimaal 1 jaar oud is. Vanaf dat moment krijg je nl. een aanzienlijke korting op je BPM. Uit mijn hoofd is dat 37% en dat is ook direct wat de aanschaf van een buitenlandse auto aantrekkelijk maakt. In mijn speficieke geval heb ik ongeveer 10.000 euro bespaard t.o.v. een vergelijkbare auto in Nederland. En daarbij, het aanbod van relatief jonge auto's met weinig kilometers is in bijvoorbeeld Duitsland aanmerkelijk groter dan in Nederland.

Import in in principe erg makkelijk (struin maar eens rond op internet). Je kunt er voor kiezen het hele traject zelf te doorlopen of juist een bedrijf inschakkelen die de boel voor je afhandelen.

Deze link is een goed uitgangspunt: http://www.zibb.nl/10189069/Auto/Auto-a ... dkoper.htm

Ik zit overigens nog midden in het traject. Ik moet donderdag naar de RDW voor een (goed)keuring en dan is het nog een dag of 4 wachten op het kenteken. Uiteindelijk staat de auto dus waarschijnlijk nog een week werkeloos voor de deur grrr :-)
Abe
1st Gear member

V70/2.4D/2003 schreef:Welkom in de wereld die Volvo heet. De auto dient inderdaad nog ingereden te worden dus voorlopig eventjes rustig aan, je kunt nooit weten. Neem van mij aan: Gij gaat nooit meer een ander merk willen bereiden.

Als eerste de BC: Slechts de gang naar de NL dealer is het antwoord op die vraag. Kost wel wat maar dat zal met 150 euro wel afgelopen zijn.

Als tweede zou ik zeggen: Het "gebruikersvriendelijke" RTI systeem. Daar kun je een hoop leuke dingen mee doen waaronder de navi vervangen door Garmin en een koppeling maken met een achteruitrijcamera. Hoe je het ding op NL krijgt: geen idee, ik heb nog een tig-duizend stratenboek. Wat nou ouderwets, het kan dus nog erger.

Stratenboek...wa is da? :D Naja een oplossing kan zijn een van de twee losse navigatiesystemen te gebruiken die hier in huis liggen (ik gebruik die vaak in huurauto's als ik weer eens in het buitenland zit) maar eigenlijk is dat gekkenwerk...er zit potdikkie een nav sys ingebouwd :-)
Abe
1st Gear member

Summum schreef:Welkom en veel plezier met je XC60!

Het omzetten van de menu's op dashboard en audio naar NL kan alleen met een software update door de dealer. Veel mensen die een auto uit Dld. halen bedingen bij de koop dat dit nog wordt gedaan door de Duitse dealer. Een NL dealer kan dit ook, de kosten liggen bij mijn weten zo net boven de € 100.

Het lijkt me sterk dat jouw RTI-systeem nog op CD's draait, Volvo gebruikt vanaf 2002 alleen nog maar DVD-systemen. Bij de XC60 is het dacht ik zelfs een systeem met harde schijf, waarbij DVD's alleen gebruikt worden voor updates.
Ik zal inderdaad volgende week eens even naar de lokale Volvo dealer rijden en hem het 'probleem' voorleggen.
Voor wat betreft het navigatie systeem op DVD's. Ik weet niet beter omdat er een navigatie DVD box meegeleverd is. Hoewel jou suggestie wel zou verklaren waarom ik bij beide DVD's dezelfde informatie te zien kreeg.
Gast

Mag ik vragen waar je hem hebt gekocht in Duitsland en als je het kwijt wil, wat je hebt betaald.
Hoeveel BMP + BTW komt er over heen?
Abe
1st Gear member

AlexV70 schreef:Mag ik vragen waar je hem hebt gekocht in Duitsland en als je het kwijt wil, wat je hebt betaald.
Hoeveel BMP + BTW komt er over heen?
Zie PM :wink:
Paul
Geartronic member

V70/2.4D/2003 schreef: Als tweede zou ik zeggen: Het "gebruikersvriendelijke" RTI systeem. Daar kun je een hoop leuke dingen mee doen waaronder de navi vervangen door Garmin en een koppeling maken met een achteruitrijcamera. Hoe je het ding op NL krijgt: geen idee, ik heb nog een tig-duizend stratenboek. Wat nou ouderwets, het kan dus nog erger.

Gelukkig is er sinds 2003 wel wat veranderd...
Ken trouwens nog geen gevallen van een XC60 (!!) waar iemand dit gewijzigd heeft. Heb jij zelf er al in gereden V70/2.4D/2003 dat je hier deze ervaring kan delen?

Verder moet je dan gewoon de DVDs kopen van Nederland, jouw auto komt blijkbaar uit rustland omgeving en is niet geleverd met een NL DVD.

Voor je NL Software ook even langs je dealer!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Abe
1st Gear member

Abe schreef:
olav schreef:Ben zeer benieuwd naar de reacties voor wat betreft het 'vernederlandsen' van de auto, daar ik zelf ook weleens overweeg om over de grens te gaan kijken.

Groet, Olav
Hi Olav,
Het gaat te ver om hier een complete handleiding neer te zetten maar de feiten zijn als volgt. Het is interessant om een auto te importeren wanneer deze minimaal 1 jaar oud is. Vanaf dat moment krijg je nl. een aanzienlijke korting op je BPM. Uit mijn hoofd is dat 37% en dat is ook direct wat de aanschaf van een buitenlandse auto aantrekkelijk maakt. In mijn speficieke geval heb ik ongeveer 10.000 euro bespaard t.o.v. een vergelijkbare auto in Nederland. En daarbij, het aanbod van relatief jonge auto's met weinig kilometers is in bijvoorbeeld Duitsland aanmerkelijk groter dan in Nederland.

Import in in principe erg makkelijk (struin maar eens rond op internet). Je kunt er voor kiezen het hele traject zelf te doorlopen of juist een bedrijf inschakkelen die de boel voor je afhandelen.

Deze link is een goed uitgangspunt: http://www.zibb.nl/10189069/Auto/Auto-a ... dkoper.htm

Ik zit overigens nog midden in het traject. Ik moet donderdag naar de RDW voor een (goed)keuring en dan is het nog een dag of 4 wachten op het kenteken. Uiteindelijk staat de auto dus waarschijnlijk nog een week werkeloos voor de deur grrr :-)
Gisteren, zonder afspraak, bij de RDW geweest. Ik was om half 8 aanwezig en om 9 uur eigenlijk al klaar. Als je zonder afspraak komt sluit je aan in de rij die er op dat moment al staat. Ik was nummer 9 in de rij en hield eigenlijk rekening met een ochtend wachten maar dat viel dus allezins mee. Na een nummertje te hebben getrokken en een kop koffie lever je bij de balie je CVO (zeg maar geboorteakte van de auto) en de rest van de officiele papieren in en deze worden vervolgens administratief verwerkt. Als dat is gebeurd gaat de stapel papieren naar een keurmeester die vervolgens de auto checked op echtheid, komt het chassisnummer in de auto overeen met wat er op de papeieren staat en hij werpt een blik op de staat van de auto en bekijkt volgens mij ook een deel van de opties die de wagen heeft. In mijn geval stelde het allemaal niet veel voor omdat het een voor NL bekende auto is. Voor mij was een Amerikaanse import auto. Zo'n Elvis convertible geval. Daar duurde het langer omdat deze ook daadwerkelijk goed gekeurd moet worden voor de NL wet en wegen.

Enfin, na de keuring (de keurmeester was erg enthousiast over de auto en roemde met name het fijne rijden met de D5) mocht ik me weer vervoegen bij de balie om 100 euro kosten af te rekenen.
Ik kreeg een formulier mee welke ik bij de douane moest inleveren (in hetzelfde gebouw als waar de RDW zit...ideaal!)
Je levert daar het formulier in tesamen met het BPM aangifte formulier dat je van te voren hebt gedownload van de site van de belastingdienst of door een bedrijf hebt laten invullen. De man van de belastingdienst/douane ging achter zijn pc zitten en 10 minuten later kreeg ik een seintje dat de BPM aangifte was goedgekeurd en dat ik kon vertrekken.

De vervolgstap is het wachten op een email van de belastingdienst waarin melding wordt gemaakt van het te betalen BPM bedrag (dit wordt rucksichlos overgenomen van wat de ambtenaar bij het belastingkantoor heeft ingevuld). Ik had deze email vanochtend al binnen. In deze email wordt je verzocht het geld over te maken naar een rekening in Doetinchem (ik heb daar even een spoedbetaling van gemaakt) en vervolgens, als het geld bij de belastingdienst binnen is krijgt de RDW een seintje dat ze een kenteken uit kunnen geven. Dit kenteken krijg je per brief toegestuurd en wat dan nog rest is naar een erkende kentekenplatenboer gaan om de platen daadwerkelijk te laten maken.
Ik ga er vanuit (lees: hoop) dat ik die brief maandag of dinsdag as binnen heb.

Al met al heeft de keuring en BPM aangifte dus een kleine anderhalf uur geduurd en dat viel me allezins mee. Het is nu wachten op post van de RDW :-)

Fijn weekend allen!
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Ik lees een gelukkig mens die volgende week maximaal van de Volvo-airco gaat genieten. Doe je wel de luxe opgelegde kentekenplaten, dat staat beter als de geperste platen. Veel pelzier.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Abe
1st Gear member

V70/2.4D/2003 schreef:Ik lees een gelukkig mens die volgende week maximaal van de Volvo-airco gaat genieten. Doe je wel de luxe opgelegde kentekenplaten, dat staat beter als de geperste platen. Veel pelzier.
Uiteraard :D

Nu al een legendarische donderdag 01-07, verjaardag van mijn (nog) vriendin, op dezelfde dag krijgt zij haar nieuwe MiTo én gaan we in ondertrouw.
Gast

Kwam het BPM bedrag een beetje overeen met wat je in gedachten had?
dickmans
2nd Gear member

Gefeliciteerd hoor, en het klinkt inderdaad als een fluitje van een cent.
Letten ze op elke optie of je dat netjes hebt ingevuld ?? Of kun je nog een beetje 'sjoemlen'om wat euro's te besparen

Veel rijplezier komende week
V70 D3 manual Limited Edition 2012 , Luxury Line, zilverkleurige dakrail, Afneembare trekhaak, Caspian Blue, Saga voor de zomer, Balder voor de winter.

XC60 2.4D DRIVe 175Pk 195pk Polestar, FWD Momentum
styling pack, 19"; Achilles
(zomer), 17";Segin (winter)
verwarmde voorstoelen, privacy glas, proffesional line, audio line, afn trekhaak, rear seat entertainment, Cosmic White,
Paul
Geartronic member

Mooi man!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Abe
1st Gear member

AlexV70 schreef:Kwam het BPM bedrag een beetje overeen met wat je in gedachten had?
Het viel wat hoger uit dan ik berekend had maar ik ben dan ook iemand die graag in mijn eigen voordeel zaken berekend :wink:
Abe
1st Gear member

dickmans schreef:Gefeliciteerd hoor, en het klinkt inderdaad als een fluitje van een cent.
Letten ze op elke optie of je dat netjes hebt ingevuld ?? Of kun je nog een beetje 'sjoemlen'om wat euro's te besparen

Veel rijplezier komende week
Ik heb tijdens mijn bezoek wel een aantal auto's gezien die 'uitgekleed' waren. Er zaten andere, goedkopere, velgen onder, de radio was vervangen door een goedkoper model enzovoort. Ik ken wel een verhaal van een dealer/importeur die er een sport van om zo min mogelijk voor opties te hoeven betalen. Hij verwijderde gewoon zoveel mogelijk en plaatste die later (na de keuring) weer terug.
In mijn geval was het zo dat de aangifte die ik heb laten maken door een importbedrijf klakkeloos werd overgenomen door de belastingdienst/douane.
Gast

Abe schreef:
AlexV70 schreef:Kwam het BPM bedrag een beetje overeen met wat je in gedachten had?
Het viel wat hoger uit dan ik berekend had maar ik ben dan ook iemand die graag in mijn eigen voordeel zaken berekend :wink:
Tja, je kan niet alles hebben, maar wel een XC60. :P
sanco
5th Gear member

Een heel fijne eerste van de zevende gewenst, met hopelijk de kenteken goedkeuring op zak voor deze mooie wagen!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”