Abe schreef:olav schreef:Ben zeer benieuwd naar de reacties voor wat betreft het 'vernederlandsen' van de auto, daar ik zelf ook weleens overweeg om over de grens te gaan kijken.
Verder zou je me mogelijk op weg kunnen helpen met wat meer info over het over de grens kijken. Is er een leeftijd van auto's waarbij het financiële voordeel (want daar gaat het me uiteindelijk om) het grootst is? Juist een hele jonge auto van een paar maanden, of net een jaar of drie? Ik zal ook het forum eens gaan uitspitten op dit onderwerp, maar mogelijk heb je zo een paar tips. Zelf gedaan of laten doen?
Groet, Olav
Hi Olav,
Het gaat te ver om hier een complete handleiding neer te zetten maar de feiten zijn als volgt. Het is interessant om een auto te importeren wanneer deze minimaal 1 jaar oud is. Vanaf dat moment krijg je nl. een aanzienlijke korting op je BPM. Uit mijn hoofd is dat 37% en dat is ook direct wat de aanschaf van een buitenlandse auto aantrekkelijk maakt. In mijn speficieke geval heb ik ongeveer 10.000 euro bespaard t.o.v. een vergelijkbare auto in Nederland. En daarbij, het aanbod van relatief jonge auto's met weinig kilometers is in bijvoorbeeld Duitsland aanmerkelijk groter dan in Nederland.
Import in in principe erg makkelijk (struin maar eens rond op internet). Je kunt er voor kiezen het hele traject zelf te doorlopen of juist een bedrijf inschakkelen die de boel voor je afhandelen.
Deze link is een goed uitgangspunt:
http://www.zibb.nl/10189069/Auto/Auto-a ... dkoper.htm
Ik zit overigens nog midden in het traject. Ik moet donderdag naar de RDW voor een (goed)keuring en dan is het nog een dag of 4 wachten op het kenteken. Uiteindelijk staat de auto dus waarschijnlijk nog een week werkeloos voor de deur grrr

Gisteren, zonder afspraak, bij de RDW geweest. Ik was om half 8 aanwezig en om 9 uur eigenlijk al klaar. Als je zonder afspraak komt sluit je aan in de rij die er op dat moment al staat. Ik was nummer 9 in de rij en hield eigenlijk rekening met een ochtend wachten maar dat viel dus allezins mee. Na een nummertje te hebben getrokken en een kop koffie lever je bij de balie je CVO (zeg maar geboorteakte van de auto) en de rest van de officiele papieren in en deze worden vervolgens administratief verwerkt. Als dat is gebeurd gaat de stapel papieren naar een keurmeester die vervolgens de auto checked op echtheid, komt het chassisnummer in de auto overeen met wat er op de papeieren staat en hij werpt een blik op de staat van de auto en bekijkt volgens mij ook een deel van de opties die de wagen heeft. In mijn geval stelde het allemaal niet veel voor omdat het een voor NL bekende auto is. Voor mij was een Amerikaanse import auto. Zo'n Elvis convertible geval. Daar duurde het langer omdat deze ook daadwerkelijk goed gekeurd moet worden voor de NL wet en wegen.
Enfin, na de keuring (de keurmeester was erg enthousiast over de auto en roemde met name het fijne rijden met de D5) mocht ik me weer vervoegen bij de balie om 100 euro kosten af te rekenen.
Ik kreeg een formulier mee welke ik bij de douane moest inleveren (in hetzelfde gebouw als waar de RDW zit...ideaal!)
Je levert daar het formulier in tesamen met het BPM aangifte formulier dat je van te voren hebt gedownload van de site van de belastingdienst of door een bedrijf hebt laten invullen. De man van de belastingdienst/douane ging achter zijn pc zitten en 10 minuten later kreeg ik een seintje dat de BPM aangifte was goedgekeurd en dat ik kon vertrekken.
De vervolgstap is het wachten op een email van de belastingdienst waarin melding wordt gemaakt van het te betalen BPM bedrag (dit wordt rucksichlos overgenomen van wat de ambtenaar bij het belastingkantoor heeft ingevuld). Ik had deze email vanochtend al binnen. In deze email wordt je verzocht het geld over te maken naar een rekening in Doetinchem (ik heb daar even een spoedbetaling van gemaakt) en vervolgens, als het geld bij de belastingdienst binnen is krijgt de RDW een seintje dat ze een kenteken uit kunnen geven. Dit kenteken krijg je per brief toegestuurd en wat dan nog rest is naar een erkende kentekenplatenboer gaan om de platen daadwerkelijk te laten maken.
Ik ga er vanuit (lees: hoop) dat ik die brief maandag of dinsdag as binnen heb.
Al met al heeft de keuring en BPM aangifte dus een kleine anderhalf uur geduurd en dat viel me allezins mee. Het is nu wachten op post van de RDW
Fijn weekend allen!