Wanneer ik de airco aan heb loopt mijn V50 1.6D 2006 stationair regelmatig onregelmatig
onregelmatig stationair bij aanzetten airco
-
PieterK
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 16.07.2009 - 19:03
Goedendag samen,
Wanneer ik de airco aan heb loopt mijn V50 1.6D 2006 stationair regelmatig onregelmatig
. Na iedere (ongeveer) 6 seconden zakt het toerental een beetje. Het is net of er een rilling van 1 seconde door de auto gaat. Als ik de airco afzet, is het probleem meteen over. Iemand een idee?
Wanneer ik de airco aan heb loopt mijn V50 1.6D 2006 stationair regelmatig onregelmatig
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 28215
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Zoek maar eens op de functie van de EGR, dan weet je gelijk hoe dat komt
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
PieterK
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 16.07.2009 - 19:03
@Mir: Heb je dat zelf gedaan? Zo niet .. wat heeft het (ongeveer) gekost?
@fredhead: Ik heb wat zitten zoeken, is het niet zo dat de EGR klep bij stationair draaien, niets doet? Wat zou dan de oorzaak kunnen zijn?
Ik heb mijn auto bij Hartog laten tunen. Volgens mij heeft Pedro ook de EGR dicht gezet (dat moet ik maandag eens checken). Is dit motor gedrag dan nog steeds verklaarbaar??
@fredhead: Ik heb wat zitten zoeken, is het niet zo dat de EGR klep bij stationair draaien, niets doet? Wat zou dan de oorzaak kunnen zijn?
Ik heb mijn auto bij Hartog laten tunen. Volgens mij heeft Pedro ook de EGR dicht gezet (dat moet ik maandag eens checken). Is dit motor gedrag dan nog steeds verklaarbaar??
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 28215
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik doelde met mijn opmerking naar Mir toe.
De EGR doet stationair inderdaad helemaal niets
De EGR doet stationair inderdaad helemaal niets
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
Mir
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 28.05.2008 - 13:08
Ik snap waarom een vieze EGR/gashuis een slechter lopende motor veroorzaakt, maar waardoor worden ze vies? Ik bedoel; het lijkt me niet by design zegmaar..
En ik lease, dus geen idee wat de kosten waren
Gelukkig niet, het is al 3 keer gebeurd!
En ik lease, dus geen idee wat de kosten waren
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 28215
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Lees dit maar door:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitlaatgasrecirculatie
Dan snap je ook waarom de boel zo vies wordt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitlaatgasrecirculatie
Dan snap je ook waarom de boel zo vies wordt
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
Mir
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 28.05.2008 - 13:08
Ik begrijp inderdaad de werking van die EGR.. maar het lijkt me toch niet by-design dat ik elk half jaar mijn EGR moet laten reinigen omdat mijn motor niet meer lekker loopt?
Overigens hebben ze afgelopen keer ook mijn gashuis geschoond.
Overigens hebben ze afgelopen keer ook mijn gashuis geschoond.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 28215
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat is bijzonder snel ja.
Die van mij is 5 jaar geleden zo'n beetje vervangen en nu 200.000 km verder is hij nog nooit schoongemaakt of vervangen
Die van mij is 5 jaar geleden zo'n beetje vervangen en nu 200.000 km verder is hij nog nooit schoongemaakt of vervangen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
PieterK
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 16.07.2009 - 19:03
OK, maar past het karakter van het onregelmatig lopen (iedere 6 seconden een 'rilling') bij een een airco probleem? maw, doet de airco iets iedere 6 seconden dat dit gedrag kan verklaren?Aantje schreef:Een Airco pomp gebruikt nou eenmaal veel kracht.
Bij kleinere/lichtere motoren is dit vervolgens goed merkbaar.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Een niet-modulerende airco (eigenlijk dus gewoon de ouderwetse aan/uit compressor die Volvo nog altijd gebruikt) schakelt om de haverklap in en uit, wat hoorbaar en meestal ook voelbaar is. Naar mijn mening is iedere 6 seconden wel wat vaak. Een airco die niet voldoende koudemiddel heeft, schakelt vaker in dan normaal. Ik denk dan ook dat je het probleem daar moet zoeken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
PieterK
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 16.07.2009 - 19:03
Kan ik ergens het nivo van het koudemiddel zien / controleren? De airco doet het trouwens prima. Ten minste .. het wordt gewoon koudOceanracer schreef:Een niet-modulerende airco (eigenlijk dus gewoon de ouderwetse aan/uit compressor die Volvo nog altijd gebruikt) schakelt om de haverklap in en uit, wat hoorbaar en meestal ook voelbaar is. Naar mijn mening is iedere 6 seconden wel wat vaak. Een airco die niet voldoende koudemiddel heeft, schakelt vaker in dan normaal. Ik denk dan ook dat je het probleem daar moet zoeken.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Nope. De hoeveelheid koudemiddel is alleen te meten wanneer het uit het systeem is verwijderd. Vacumeren noemen ze dat. En is koud gewoon koud of echt koud?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
PieterK
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 16.07.2009 - 19:03
Tsja .. wat moet het zijn .. Als ik wegrijd nadat de auto in de zon heeft gestaan begin ik met de airco op 23-24° of ik zet de blower een paar tandjes terug. Anders wordt het een onconfortabel koud windje.
V50 1.6D Momentum MY2006
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Het moet op de koudste stand en een gemiddelde ventilatorstand een uitstroomtemperatuur hebben van zo'n 6 tot 7 graden.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- RobbertP
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 21.05.2010 - 17:09
Mijn onlangs opnieuw gevulde systeem blies met krap 4 gr, goed koud dus.
Achteraf bleek dat mijn systeem maar 220 gram koudemiddel bevatte,terwijl dit 500 gram zou moeten zijn.
Daar kwamen al mijn airco problemen vandaan.
Achteraf bleek dat mijn systeem maar 220 gram koudemiddel bevatte,terwijl dit 500 gram zou moeten zijn.
Daar kwamen al mijn airco problemen vandaan.
V50 2.0D Summum
-
PieterK
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 16.07.2009 - 19:03
Heb vandaag even gemeten. 5.5-6°. Dat lijkt me fris genoeg.
Ik merk trouwens wel verschil als ik de airco aanzet en de onregelmatigheden daarna.
De eerste keer hoor je de airco met een soort "kloenk" van het aanslaan van de compressor en een dipje in het toerental. Dat "kloenk" komt daarna niet meer terug ... :roll: maar de rilling in het toerental wel...
Ik merk trouwens wel verschil als ik de airco aanzet en de onregelmatigheden daarna.
De eerste keer hoor je de airco met een soort "kloenk" van het aanslaan van de compressor en een dipje in het toerental. Dat "kloenk" komt daarna niet meer terug ... :roll: maar de rilling in het toerental wel...
V50 1.6D Momentum MY2006















