onregelmatig stationair bij aanzetten airco

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
PieterK
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 16.07.2009 - 19:03

Goedendag samen,
Wanneer ik de airco aan heb loopt mijn V50 1.6D 2006 stationair regelmatig onregelmatig 8) . Na iedere (ongeveer) 6 seconden zakt het toerental een beetje. Het is net of er een rilling van 1 seconde door de auto gaat. Als ik de airco afzet, is het probleem meteen over. Iemand een idee?
Mir
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.05.2008 - 13:08

Gashuis en EGR zijn bij mij om dezelfde reden gereinigd. Verhielp het probleem zeker! Al krijg ik de indruk dat het langszaam terug komt.

Ik ben benieuwd of iemand weet waarom het vies wordt?
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27495
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zoek maar eens op de functie van de EGR, dan weet je gelijk hoe dat komt
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
PieterK
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 16.07.2009 - 19:03

@Mir: Heb je dat zelf gedaan? Zo niet .. wat heeft het (ongeveer) gekost?

@fredhead: Ik heb wat zitten zoeken, is het niet zo dat de EGR klep bij stationair draaien, niets doet? Wat zou dan de oorzaak kunnen zijn?

Ik heb mijn auto bij Hartog laten tunen. Volgens mij heeft Pedro ook de EGR dicht gezet (dat moet ik maandag eens checken). Is dit motor gedrag dan nog steeds verklaarbaar??
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27495
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik doelde met mijn opmerking naar Mir toe.

De EGR doet stationair inderdaad helemaal niets
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Mir
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.05.2008 - 13:08

Ik snap waarom een vieze EGR/gashuis een slechter lopende motor veroorzaakt, maar waardoor worden ze vies? Ik bedoel; het lijkt me niet by design zegmaar..

En ik lease, dus geen idee wat de kosten waren :D Gelukkig niet, het is al 3 keer gebeurd!
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27495
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Lees dit maar door:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitlaatgasrecirculatie

Dan snap je ook waarom de boel zo vies wordt
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Aantje
4th Gear member
Berichten: 597
Lid geworden op: 11.03.2007 - 21:57

EGR werkt niet bij stationair en vol gas. Lijkt me redelijk normaal. Een Airco pomp gebruikt nou eenmaal veel kracht.

Bij kleinere/lichtere motoren is dit vervolgens goed merkbaar.
Mir
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.05.2008 - 13:08

Ik begrijp inderdaad de werking van die EGR.. maar het lijkt me toch niet by-design dat ik elk half jaar mijn EGR moet laten reinigen omdat mijn motor niet meer lekker loopt?

Overigens hebben ze afgelopen keer ook mijn gashuis geschoond.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27495
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat is bijzonder snel ja.
Die van mij is 5 jaar geleden zo'n beetje vervangen en nu 200.000 km verder is hij nog nooit schoongemaakt of vervangen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Mir
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.05.2008 - 13:08

Hoe zou dat kunnen komen? Té pittig rijden?
PieterK
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 16.07.2009 - 19:03

Aantje schreef:Een Airco pomp gebruikt nou eenmaal veel kracht.
Bij kleinere/lichtere motoren is dit vervolgens goed merkbaar.
OK, maar past het karakter van het onregelmatig lopen (iedere 6 seconden een 'rilling') bij een een airco probleem? maw, doet de airco iets iedere 6 seconden dat dit gedrag kan verklaren?
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Een niet-modulerende airco (eigenlijk dus gewoon de ouderwetse aan/uit compressor die Volvo nog altijd gebruikt) schakelt om de haverklap in en uit, wat hoorbaar en meestal ook voelbaar is. Naar mijn mening is iedere 6 seconden wel wat vaak. Een airco die niet voldoende koudemiddel heeft, schakelt vaker in dan normaal. Ik denk dan ook dat je het probleem daar moet zoeken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
PieterK
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 16.07.2009 - 19:03

Oceanracer schreef:Een niet-modulerende airco (eigenlijk dus gewoon de ouderwetse aan/uit compressor die Volvo nog altijd gebruikt) schakelt om de haverklap in en uit, wat hoorbaar en meestal ook voelbaar is. Naar mijn mening is iedere 6 seconden wel wat vaak. Een airco die niet voldoende koudemiddel heeft, schakelt vaker in dan normaal. Ik denk dan ook dat je het probleem daar moet zoeken.
Kan ik ergens het nivo van het koudemiddel zien / controleren? De airco doet het trouwens prima. Ten minste .. het wordt gewoon koud :wink: ..
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Nope. De hoeveelheid koudemiddel is alleen te meten wanneer het uit het systeem is verwijderd. Vacumeren noemen ze dat. En is koud gewoon koud of echt koud?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
PieterK
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 16.07.2009 - 19:03

Tsja .. wat moet het zijn .. Als ik wegrijd nadat de auto in de zon heeft gestaan begin ik met de airco op 23-24° of ik zet de blower een paar tandjes terug. Anders wordt het een onconfortabel koud windje.
V50 1.6D Momentum MY2006
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het moet op de koudste stand en een gemiddelde ventilatorstand een uitstroomtemperatuur hebben van zo'n 6 tot 7 graden.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
PieterK
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 16.07.2009 - 19:03

Ik zal er morgen eens een thermometer voor houden ...
V50 1.6D Momentum MY2006
Gebruikersavatar
RobbertP
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 21.05.2010 - 17:09

Mijn onlangs opnieuw gevulde systeem blies met krap 4 gr, goed koud dus.
Achteraf bleek dat mijn systeem maar 220 gram koudemiddel bevatte,terwijl dit 500 gram zou moeten zijn.
Daar kwamen al mijn airco problemen vandaan.
V50 2.0D Summum
PieterK
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 16.07.2009 - 19:03

Heb vandaag even gemeten. 5.5-6°. Dat lijkt me fris genoeg.
Ik merk trouwens wel verschil als ik de airco aanzet en de onregelmatigheden daarna.
De eerste keer hoor je de airco met een soort "kloenk" van het aanslaan van de compressor en een dipje in het toerental. Dat "kloenk" komt daarna niet meer terug ... :roll: maar de rilling in het toerental wel...
V50 1.6D Momentum MY2006
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”