@bert, ik reageer even op je vraag die stelde bij je reparatie van de DIM in het dashboard. Reageren gaat daar namelijk niet.
Nette handleiding, bravo. =D>
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=27631
Volgens mij kan je de melding van de airbag voorkomen, door voor aanvang de -pool van de accu los te halen.
Let op bij het weer monteren dat je wel de contactsleutel in stand II zet ivm mogelijke piekspanningen.
Boardcomputer Display probleem
-
- 4th Gear member
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 28.11.2005 - 22:59
- Locatie: Burgh-Haamstede
De melding was er al voordat ik aan de klus begon alex.
Op het moment dat het dashboard weer aansprong na een uitval had ik de melding al te pakken.
En ik heb geen lijm meer gevonden en heb me bedacht dat die ook helemaal niet nodig is. Lijm is alleen maar een soort lakzegel ivm garantie ed.
Op het moment dat het dashboard weer aansprong na een uitval had ik de melding al te pakken.
En ik heb geen lijm meer gevonden en heb me bedacht dat die ook helemaal niet nodig is. Lijm is alleen maar een soort lakzegel ivm garantie ed.
480 es my 1988 225.000 sold
v40 1.9d 95pk europa my 2000 294.000 sold
v70 d5 2002 485.000 sold
v70 2.od 2010 sold 284.000
c30 1.6d 2009
v70 2.0d 2009
v40 1.9d 95pk europa my 2000 294.000 sold
v70 d5 2002 485.000 sold
v70 2.od 2010 sold 284.000
c30 1.6d 2009
v70 2.0d 2009
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 14.04.2007 - 20:16
- Locatie: Den Haag
In 2007, de suggesties van MarkM (dit topic) geprobeerd, maar zonder succes. Verder gezocht en ook de volvo-forum threads (budulan, respect!) gevonden waar de losse contact problemen met de Motorola chip worden vermeld.
De lak verwijderen(!) (met aceton), heteluchtsoldeerbout langs de pinnen. Conclusie alle klachten zijn verholpen. Tot nu toe geen enkel probleem meer gezien. Kennelijk is het betrouwbaar genoeg (volledig desolderen en met flux opnieuw solderen is dus (gelukkig) niet nodig.
De problemen die ik hiermee heb verholpen:
1- boordcomputer display liet willekeurig gekriebel zien na bijv. 2 minuten.
2- richtingaanwijzerindicatie van de DIM (klikgeluid en lampjes (links/rechts) werkten niet)
Andere maatregelen hebben soms ook effect (L4925N vervangen, connectors schoonmaken), maar lossen het onderliggende probleem niet op (zorgt alleen voor een net iets hogere spanning bij de losse contacten).
Voor diegene die het willen laten doen zie http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=118465
E150,- lijkt me redelijk.
Atze
De lak verwijderen(!) (met aceton), heteluchtsoldeerbout langs de pinnen. Conclusie alle klachten zijn verholpen. Tot nu toe geen enkel probleem meer gezien. Kennelijk is het betrouwbaar genoeg (volledig desolderen en met flux opnieuw solderen is dus (gelukkig) niet nodig.
De problemen die ik hiermee heb verholpen:
1- boordcomputer display liet willekeurig gekriebel zien na bijv. 2 minuten.
2- richtingaanwijzerindicatie van de DIM (klikgeluid en lampjes (links/rechts) werkten niet)
Andere maatregelen hebben soms ook effect (L4925N vervangen, connectors schoonmaken), maar lossen het onderliggende probleem niet op (zorgt alleen voor een net iets hogere spanning bij de losse contacten).
Voor diegene die het willen laten doen zie http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=118465
E150,- lijkt me redelijk.
Atze
V70 D5 2003
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 11:15
Ik heb een V70 uit 2003 waarvan het complete instrumentenpaneel uitgevallen was (deed niets meer op het gordel lampje na.) Ik heb zojuist de instructies van Buludan (YOU ROCK!) gevolgd en hoplakee: alles doet het weer!
Bron: http://www.volvo-forums.com/t13321-dash ... oblems.htm
Stappen die ik genomen heb:
1. Plastic kap achter het stuur (met wat geweld) losgehaald.
2. 4 x T25 schroeven waarmee het instrumentenpaneel vast zit, losgeschroefd.
3. Instrumentenpaneel naar voren getrokken en de groene kabel daarachter losgemaakt.
4. Instrumentenpaneel in zijn geheel eruit gehaald en binnen op tafel gelegd.
5. Aan de achterzijde van het paneel (deze is wit) zitten ongeveer 10 kruiskopschroeven, welke ik allemaal heb verwijderd.
6. Daarna de witte achterkant losgetrokken, waarna de PCB (Printed Circuit Board) eruit gehaald kon worden.
7. Met wat aceton en wattenstaafjes de blauwe "sticky stuff" verwijdert van de Motorola chip. Hier ben ik ongeveer 30 minuten zoet mee geweest.
8. Met wat flux de vier connectiezijdes van de Motorola chip behandelt.
8. Met een Aoyue 968 op 375ºC de vier connectiezijdes van de Motorola chip één voor één verwarmd. Duurde ongeveer 5 minuten in totaal.
9. De chip laten afkoelen voor ongeveer 15 minuten.
10. PCB getest door de groene kabel weer aan te sluiten en het contact van de auto aan te zetten.
11. Getest of alles weer werkt -> in mijn geval was alles OK, anders had ik het procedé weer herhaald.
12. Instrumentenpaneel weer gemonteerd (inverse stappen 1 t/m 6.)
13. Getest of alles ook werkt tijdens het rijden.
14. Auto geparkeerd en een vreugde dansje rond de auto gemaakt.
Bron: http://www.volvo-forums.com/t13321-dash ... oblems.htm
Stappen die ik genomen heb:
1. Plastic kap achter het stuur (met wat geweld) losgehaald.
2. 4 x T25 schroeven waarmee het instrumentenpaneel vast zit, losgeschroefd.
3. Instrumentenpaneel naar voren getrokken en de groene kabel daarachter losgemaakt.
4. Instrumentenpaneel in zijn geheel eruit gehaald en binnen op tafel gelegd.
5. Aan de achterzijde van het paneel (deze is wit) zitten ongeveer 10 kruiskopschroeven, welke ik allemaal heb verwijderd.
6. Daarna de witte achterkant losgetrokken, waarna de PCB (Printed Circuit Board) eruit gehaald kon worden.
7. Met wat aceton en wattenstaafjes de blauwe "sticky stuff" verwijdert van de Motorola chip. Hier ben ik ongeveer 30 minuten zoet mee geweest.
8. Met wat flux de vier connectiezijdes van de Motorola chip behandelt.
8. Met een Aoyue 968 op 375ºC de vier connectiezijdes van de Motorola chip één voor één verwarmd. Duurde ongeveer 5 minuten in totaal.
9. De chip laten afkoelen voor ongeveer 15 minuten.
10. PCB getest door de groene kabel weer aan te sluiten en het contact van de auto aan te zetten.
11. Getest of alles weer werkt -> in mijn geval was alles OK, anders had ik het procedé weer herhaald.
12. Instrumentenpaneel weer gemonteerd (inverse stappen 1 t/m 6.)
13. Getest of alles ook werkt tijdens het rijden.
14. Auto geparkeerd en een vreugde dansje rond de auto gemaakt.
- Mrlten
- 2nd Gear member
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 11.03.2010 - 20:12
- Locatie: Bilthoven
- Contacteer:
Relaxed dat je dat zelf allemaal kan doen. Het klokje (tijd) van mijn S60 gaat zo af en toe terugdraaien bij het op contact zetten van de auto. Dit probleem wordt, zoals ik het heb begrepen, door dezelfde chip veroorzaakt die jij opnieuw hebt gelijmd. Heb je misschien tijd en zin om dit ook bij mijn DIM uit te voeren?Rexis schreef:Ik heb een V70 uit 2003 waarvan het complete instrumentenpaneel uitgevallen was (deed niets meer op het gordel lampje na.) Ik heb zojuist de instructies van Buludan (YOU ROCK!) gevolgd en hoplakee: alles doet het weer!
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Wat je dan doet is alle solderingen opnieuw laten vloeien?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- leip11
- 5th Gear member
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
- Locatie: hoogvliet
- Contacteer:
dat is inderdaad het geval
het kan namelijk voorkomen dat de verbindingen niet helemaal goed gemaakt zijn en na verloop van de tijd lostrillen. door het opnieuw te verhitten maak je het tin weer vloeibaar waardoor het weer netjes vast komt te zitten.
heb dit trukje al geregeld uitgehaald in een aantal laptops. en op me werk (in de scheepvaart) wordt dit truukje regelmatig toegepast.
het kan namelijk voorkomen dat de verbindingen niet helemaal goed gemaakt zijn en na verloop van de tijd lostrillen. door het opnieuw te verhitten maak je het tin weer vloeibaar waardoor het weer netjes vast komt te zitten.
heb dit trukje al geregeld uitgehaald in een aantal laptops. en op me werk (in de scheepvaart) wordt dit truukje regelmatig toegepast.
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
- denkweb
- 4th Gear member
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 04.08.2007 - 10:27
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Nog wat aanvullende foto's voor het loshalen van de cockpit heb ik hier: link!
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
- PeerTronic
- 4th Gear member
- Berichten: 972
- Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00
Nog een suggestie:
Verotronics in Eindhoven: http://www.verotronics.nl
Verotronics in Eindhoven: http://www.verotronics.nl
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli