LPG of Diesel

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

M@rcel schreef:En een auto waar LPG al in zit is waarschijnlijk voordeliger in aanschaf.
idd.kun je het overgebleven geld gebruiken voor een
koprevisie 8)
geen glans zonder wrijving
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

LPG is een droge brandstof wat als voordeel heeft ten opzichte van een benzine motor,dat de smering van het draaiend gedeelte,de zuigers en cilinders beter verloopt bij een LPG motor.
Benzine spoelt de oliefilm van de cilinders en dat heb je bij LPG dus niet.
Een draaiend gedeelte van een LPG motor te opzichte van een benzine motor met de zelfde km stand heeft aanmerkelijk minder slijtage.
Afgezien van de cilinderkop houdt een LPG motor het ook langer uit dan een benzine motor.
Of het verstandig is om in een gebruikte Volvo met een hoge km stand LPG in te bouwen,dat betwijfel ik,gezien de hoge kosten,zo rond de 2500 euro voor een goeie vialle installatie.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Uhh, een technisch voordeel van LPG? Weet je het zeker? ;)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

M@rcel schreef:Uhh, een technisch voordeel van LPG? Weet je het zeker? ;)
Dat is algemeen bekend,ik heb inmiddels een paar honderd volvo motoren gedemonteerd in de 26 jaar bij Volvo en dat valt steeds weer op dat ze veel minder slijtage vertonen dan de benzine motoren..
Met een cilinderkop kun je pech hebben,maar in de meeste gevallen gaat het goed.
Ik zelf ben geen LPG freak,gezien de zeer hoge kosten die er wel is bij kunnen komen kijken,zoals LPG pompen,verdeelblokken,injectoren,kleppen stellen is al zeer duur,mocht dat nodig blijken.
Als je echt pech ermee hebt,ben je duurder uit dan op benzine rijden.
Volvo is er in de tijd niet voor niets mee gestopt.
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Als je dus zorgt dat je er een "flashlube" smeringsysteem bij hebt, zou je de gehele motor ontzien?

Zijn die trouwens achteraf nog eens te plaatsen ondanks dat men al een hele tijd op een LPG installatie rijd?
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

sju_art schreef:Als je dus zorgt dat je er een "flashlube" smeringsysteem bij hebt, zou je de gehele motor ontzien?

Zijn die trouwens achteraf nog eens te plaatsen ondanks dat men al een hele tijd op een LPG installatie rijd?
De montage schijnt redelijk kritisch te zijn om te zorgen dat elke cilinder dezelfde smering krijgt. De electronische versie van Flashlube schijnt beter te zijn (in zowel verdeling als dosering). Er is ergens op dit forum een topic met een link naar een verdeler voor de electronische versie. Hierdoor krijgt elke cilinder een eigen aansluitnippel (is niet standaard).

Kijk hier: http://www.flashlube.com/nl/producten/e ... r-kit.html
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

Ramon&Ramon schreef:LPG is een droge brandstof wat als voordeel heeft ten opzichte van een benzine motor,dat de smering van het draaiend gedeelte,de zuigers en cilinders beter verloopt bij een LPG motor.
Benzine spoelt de oliefilm van de cilinders en dat heb je bij LPG dus niet.
Een draaiend gedeelte van een LPG motor te opzichte van een benzine motor met de zelfde km stand heeft aanmerkelijk minder slijtage.
Afgezien van de cilinderkop houdt een LPG motor het ook langer uit dan een benzine motor.
Of het verstandig is om in een gebruikte Volvo met een hoge km stand LPG in te bouwen,dat betwijfel ik,gezien de hoge kosten,zo rond de 2500 euro voor een goeie vialle installatie.
Toch niet alleen afgezien van de cilinderkop?
Door de hogere verbrandingstemperatuur van LPG zal door de hetere motor er ook meer slijtage zijn aan zuigers en zuigerveren waardoor er meer olie aan de cilinderwand boven de zuiger terechtkomt.
Omdat de olie verbrandt worden de additieven omgezet in harde oxides die zich kunnen vastzetten op kleppen en klepzittingen waardoor het koelvermogen afneemt en verbranding kan optreden.
Flashlube kan dit voorkomen maar de extra slijtage van zuigers en veren niet waardoor ik toch liever een benzine auto zou omzetten op LPG als een LPG auto die al 2 ton heeft gedraaid. De compressie is dan ook al afgenomen waardoor ook prestaties zullen tegenvallen.

Lood was toegevoegd aan benzine voor kleppen en klepzittingen en niet persé voor smering van zuiger/cilinderwand want daarvoor draagt de carterolie zorg.

Zeg me dat ik het mis heb want ik heb alleen maar werktuigbouw gestudeerd en geen autotechniek en ben nooit te oud om te leren.

M.i. is het dan ook beter om een diesel Volvo aan te schaffen wanneer er een keuze gemaakt moet worden voor een auto met een hoge km stand.

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Deze leek zegt: Je hebt het mis ;)

De moderne gas-installaties (LPI) spuiten het gas vloeibaar in. Het gas zal, vanwege de relatief lage druk in het inlaatspruitsuk/cilinder, direct verdampen. Deze verdamping onttrekt meer energie (warmte) aan de inlaatlucht dan de verneveling van benzine doet. De "starttemperatuur" van de compressieslag is dan ook (aanzienlijk!) lager dan wanneer dezelfde motor op benzine zou draaien.

Hogere temperaturen zijn tegenwoordig dan ook geen issue meer.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

En deze leek denkt dat Johan daar wel degelijk een punt heeft.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Wat vind je van een Diesel op LPG? :mrgreen: :mrgreen:
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Mag alleen niet in Nederland. ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

M@rcel schreef:Deze leek zegt: Je hebt het mis ;)

De moderne gas-installaties (LPI) spuiten het gas vloeibaar in. Het gas zal, vanwege de relatief lage druk in het inlaatspruitsuk/cilinder, direct verdampen. Deze verdamping onttrekt meer energie (warmte) aan de inlaatlucht dan de verneveling van benzine doet. De "starttemperatuur" van de compressieslag is dan ook (aanzienlijk!) lager dan wanneer dezelfde motor op benzine zou draaien.

Hogere temperaturen zijn tegenwoordig dan ook geen issue meer.
Mede lekebroeders:
Feit blijft dat de verbranding van LPG toch hogere temperaturen met zich meebrengt hoe "koud" het dan ook in de cilinder terchtkomt.

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Ik zei al: ik ben een leek ( en progas adept ;) )

Ik vond trouwens nog een lijstje:

http://www.vialle.nl/home/catalogus.html
http://www.vialle.nl/fileadmin/user_upl ... lvo_NL.pdf
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20789
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

What about the fact:
In sommige steden zijn de dieselmotoren van bussen omgebouwd voor CNG of LPG. 8) :wink:
Het kan allemaal.

Maar: Dat is niet het topic.

Dus nu:
MODS BREAK
laten we on topic blijven!
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Het is in ieder gvela fijn om te lezen, dat voor de S60 2.4 140 pk versie er geen cilinder kop aanpassingen nodig zijn.

Dat geeft (nog) meer vertrouwen.

Of het LPG achter af inbouwen word, hangt compleet af van het aanbod. Het is aanzienelijk duurder. De eerste LPG S60 (dus al wel ingebouwd) kon geen onderhoud historie tonen en ondanks dat het ongeloofelijk pretting reed, is dat een behoorlijk risico :P.

Op naar de volgende en de een bezine versie.....

Het viel me trouwens op dat er geen verschil tussen benzine en LPG qua rij gedrag zit. Geen hikje of niks en ook niet slomer of iets dergelijks.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

sju_art schreef:Het viel me trouwens op dat er geen verschil tussen benzine en LPG qua rij gedrag zit. Geen hikje of niks en ook niet slomer of iets dergelijks.
Klopt! Mooi toch :)
Je voelt hem trouwens wel als je, volgas accelererend, overschakelt van benzine naar LPG :roll:

Het octaangetal van LPG is trouwens zo'n 108-110. Je hebt daar dus wat meer reserve voor de motor gaat pingelen. Ook leuk als je wilt gaan tunen.
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Klinkt goed. Een telefoontje naar de vialle specialist maakte me duidelijk dat de 2.4T wel " iets" gevoeliger is voor kleppenschade. Het flashlube systeem moet dit dan weer tegen gaan.

Ik was zowieso van plan een flashlube systeem aan te schaffen, dan wel op een bestaande LPG te bouwen, dan wel bij de nieuwe installatie.

Zaterdag de 2e S60 2.4 op LPG checken.

Na de 1e testrit was trouwens duidelijk dat 140 pk genoeg is, maar 170 pk geen overbodig luxe zal zijn. De chip voor 188 pk zit ik dan ook sterk over te denken. Als ik kijk naar de verbeterde 0-100 tijd, denk ik dat het een behoorlijk verschil zal zijn.....

" Het octaangetal van LPG is trouwens zo'n 108-110. Je hebt daar dus wat meer reserve voor de motor gaat pingelen. Ook leuk als je wilt gaan tunen. " Wat bedoel je daarmee precies mee?
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Weer een voordeel die ik kan toevoegen aan de reeks voordelen :D!!
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Nog eentje dan: Door de hogere temperaturen is de motor eerder op bedrijfstemperatuur en verdwijnt condensatie eerder uit de uitlaat (levensduur). Door de zuiverheid van LPG tov benzine wordt de uitlaat sowieso minder aangetast.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”