idd.kun je het overgebleven geld gebruiken voor eenM@rcel schreef:En een auto waar LPG al in zit is waarschijnlijk voordeliger in aanschaf.
koprevisie

Dat is algemeen bekend,ik heb inmiddels een paar honderd volvo motoren gedemonteerd in de 26 jaar bij Volvo en dat valt steeds weer op dat ze veel minder slijtage vertonen dan de benzine motoren..M@rcel schreef:Uhh, een technisch voordeel van LPG? Weet je het zeker?
De montage schijnt redelijk kritisch te zijn om te zorgen dat elke cilinder dezelfde smering krijgt. De electronische versie van Flashlube schijnt beter te zijn (in zowel verdeling als dosering). Er is ergens op dit forum een topic met een link naar een verdeler voor de electronische versie. Hierdoor krijgt elke cilinder een eigen aansluitnippel (is niet standaard).sju_art schreef:Als je dus zorgt dat je er een "flashlube" smeringsysteem bij hebt, zou je de gehele motor ontzien?
Zijn die trouwens achteraf nog eens te plaatsen ondanks dat men al een hele tijd op een LPG installatie rijd?
Toch niet alleen afgezien van de cilinderkop?Ramon&Ramon schreef:LPG is een droge brandstof wat als voordeel heeft ten opzichte van een benzine motor,dat de smering van het draaiend gedeelte,de zuigers en cilinders beter verloopt bij een LPG motor.
Benzine spoelt de oliefilm van de cilinders en dat heb je bij LPG dus niet.
Een draaiend gedeelte van een LPG motor te opzichte van een benzine motor met de zelfde km stand heeft aanmerkelijk minder slijtage.
Afgezien van de cilinderkop houdt een LPG motor het ook langer uit dan een benzine motor.
Of het verstandig is om in een gebruikte Volvo met een hoge km stand LPG in te bouwen,dat betwijfel ik,gezien de hoge kosten,zo rond de 2500 euro voor een goeie vialle installatie.
Mede lekebroeders:M@rcel schreef:Deze leek zegt: Je hebt het mis
De moderne gas-installaties (LPI) spuiten het gas vloeibaar in. Het gas zal, vanwege de relatief lage druk in het inlaatspruitsuk/cilinder, direct verdampen. Deze verdamping onttrekt meer energie (warmte) aan de inlaatlucht dan de verneveling van benzine doet. De "starttemperatuur" van de compressieslag is dan ook (aanzienlijk!) lager dan wanneer dezelfde motor op benzine zou draaien.
Hogere temperaturen zijn tegenwoordig dan ook geen issue meer.
Klopt! Mooi tochsju_art schreef:Het viel me trouwens op dat er geen verschil tussen benzine en LPG qua rij gedrag zit. Geen hikje of niks en ook niet slomer of iets dergelijks.