Ja.
Nee!
Je TCV zit dus vast.
Rood is van de turbo,
Geel is naar de Bypass Valve actuator
Blauw is terug naar het inlaat circuit.
Je mist dus veel vermogen omdat de TCV altijd je bypass actuator aanspreekt.
Meer vermogen dan normaal!?
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- Niels S80
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25
Hoe moet ik dit zien? Rood zorgt voor de druk die de bypass valve activeert, dus de wastegate opent. Normaal gesproken wordt dan bij bediening van de TCV druk weggeleid naar blauw om minder druk op de wastegate te houden?steven460 schreef:Ja.
Nee!
Je TCV zit dus vast.
Rood is van de turbo,
Geel is naar de Bypass Valve actuator
Blauw is terug naar het inlaat circuit.
Je mist dus veel vermogen omdat de TCV altijd je bypass actuator aanspreekt.
Waardoor wordt de TCV schakeling aangestuurd, laaddruk?
Is dit de correcte beredenering?
Bij de IPD TCV zijn daar de interne diameters anders (waarschijnlijk groter) waardoor de schakeltijd van belang wordt en daardoor de computer moet "wennen" aan de nieuwe TCV?
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
Idd Rood voert de druk die van je turbo komt. Iirc staat de TCV altijd zo ingesteld dat de druk rechtstreeks naar de Bypass valve gaat.
Als de druk iets van 0.2bar is, dan wordt je Bypass valve al bekrachtigd. Dat moet uitgesteld worden tot 0.9bar bij vraag naar (veel) vermogen.
De motormanagement computer gaat als een bezetende de TCV aan en uitzetten om de turbodruk op 0.9 bar te krijgen. (puls-breedte modulatie) De lengte & lucht-inhoud van de slangen naar de Bypass valve actuator zorgen dat deze pulsjes uitgedempt worden tot een constant niveau. Bij het verminderen van het vermogen zal de TCV alle druk vd turbo je Bypass valve actuator in te sturen om snel de turbo druk omlaag te krijgen. Al deze handelingen hebben tijd nodig. Met zgn. tijdconstantes. Als je een diameter van een dergelijke slang zomaar veranderd kan het regelsysteem tamelijk verstoord worden.
FYI: Ik heb de blauwe slang afgekoppeld. De TCV lijkt gek genoeg soepeler zijn dienst te doen. Druk van de Bypass Valve actuator kan nu sneller afgeblazen worden om weer druk te gaan generen... Zal niet veel schelen, of het zit tussen de oren.
Als de druk iets van 0.2bar is, dan wordt je Bypass valve al bekrachtigd. Dat moet uitgesteld worden tot 0.9bar bij vraag naar (veel) vermogen.
De motormanagement computer gaat als een bezetende de TCV aan en uitzetten om de turbodruk op 0.9 bar te krijgen. (puls-breedte modulatie) De lengte & lucht-inhoud van de slangen naar de Bypass valve actuator zorgen dat deze pulsjes uitgedempt worden tot een constant niveau. Bij het verminderen van het vermogen zal de TCV alle druk vd turbo je Bypass valve actuator in te sturen om snel de turbo druk omlaag te krijgen. Al deze handelingen hebben tijd nodig. Met zgn. tijdconstantes. Als je een diameter van een dergelijke slang zomaar veranderd kan het regelsysteem tamelijk verstoord worden.
FYI: Ik heb de blauwe slang afgekoppeld. De TCV lijkt gek genoeg soepeler zijn dienst te doen. Druk van de Bypass Valve actuator kan nu sneller afgeblazen worden om weer druk te gaan generen... Zal niet veel schelen, of het zit tussen de oren.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Bij de IPD versie is er niets anders behalve een wat betere interne constructie die minder snel zal slijten en die preciezer reageert op de signalen van het motormanagement. Het gaat om kleine stroompjes van verschillende voltages, en hoe preciezer die opgevolgd worden door de klep in de TCV, hoe beter de turbodruk geregeld kan worden.
Verder lijkt me de uitleg van steven vrij duidelijk. Over het afkoppelen van de slang durf ik geen uitspraken te doen, behalve dat je door de luchtmassa meter gemeten lucht nu wel atmosferisch laat weglopen. Er zal dus een iets rijker mengsel ontstaan in bepaalde situaties. Of dit merkbaar is durf ik niet te zeggen, aangezien ik niet weet hoeveel lucht er door het systeem loopt van de TCV versus de lucht die de motor in gaat.
Verder lijkt me de uitleg van steven vrij duidelijk. Over het afkoppelen van de slang durf ik geen uitspraken te doen, behalve dat je door de luchtmassa meter gemeten lucht nu wel atmosferisch laat weglopen. Er zal dus een iets rijker mengsel ontstaan in bepaalde situaties. Of dit merkbaar is durf ik niet te zeggen, aangezien ik niet weet hoeveel lucht er door het systeem loopt van de TCV versus de lucht die de motor in gaat.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
Vandaag weer het slangetje er op gedaan na er zon 6 maand zonder heb gereden. Ben benieuwd of ik iets merk nu het weer op zit....... Tot op heden geen verschil. Als het er was, dan was het waarsschijnlijk tussen de oren 

s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///