chiptuning en automatische versnellingsbak v70 d5
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Ik zat nog eens even het begin van dit topic te lezen en kon een kleine gniffel niet onderdrukken

Bover schreef: [...]
Voor mij staat vast geen gechip aan mijn auto. Vandaag met caravan vanaf leeuwarden naar almelo. Nou, genoeg kracht ook in januari bij Luik. Zoef...........Very Happy
_________________
XC70 fase 2 D5 Geartronic 6v, Summum 2008, Family line. Audio 2 line, Snelheids afh stuurb, garmin navigatie en rollerbankproof tuning 225pk en 475nwt www.Fasttech.nl te Haaksbergen.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 25.07.2010 - 17:20
- Locatie: Ermelo
Heb ik als geïnteresseerde nog een vraag, blijkbaar zit er geen verschil in een geartronic van een 163 pk uitvoering en een 185 pk uitvoering. Klopt dit?
Nog een vraag, de software van de automaat, bestaat daar maar één versie van, of bestaan daar ook nog updates van. De automaat is wel zelflerend, maar er is toch ergens wel een progje dat zegt hoe het moet leren.
heb dezelfde discussie met mijn truckdealer gehad, motoren met (veel) meer pk's hebben doorgaans een zwaardere krukas, grotere turbo, andere luchtinlaat en vooral een andere versnellingsbak en overbrenging naar de aandrijfas(sen). Deze aanpassingen mis je bij de lichtere motoren.
Met brommers opvoeren werden vaak ook de remmen vergeten. Die konden de snelheid vaak ook niet aan.
Nog een vraag, de software van de automaat, bestaat daar maar één versie van, of bestaan daar ook nog updates van. De automaat is wel zelflerend, maar er is toch ergens wel een progje dat zegt hoe het moet leren.
heb dezelfde discussie met mijn truckdealer gehad, motoren met (veel) meer pk's hebben doorgaans een zwaardere krukas, grotere turbo, andere luchtinlaat en vooral een andere versnellingsbak en overbrenging naar de aandrijfas(sen). Deze aanpassingen mis je bij de lichtere motoren.
Met brommers opvoeren werden vaak ook de remmen vergeten. Die konden de snelheid vaak ook niet aan.
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
De geartronic is inderdaad hetzelfde bij de 163 en 185 pk.
Er zijn wel degelijk software updates. de mijne heeft afgelopen zomer ook een update gehad. Dit zal je dus bij de dealer moeten navragen of dat voor jouw auto er ook is.
Er zijn wel degelijk software updates. de mijne heeft afgelopen zomer ook een update gehad. Dit zal je dus bij de dealer moeten navragen of dat voor jouw auto er ook is.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Geartronic my05 is toch 5 bak, dus de 163 pk D5 heeft weldegelijk een andere bak dan de 185 pk geartronic (my06). Dit is nl een 6 bak.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Discovery
- 5th Gear member
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
- Locatie: Delft
2.4d(130pk) en D5(163pk) tot MY05 hebben dezelfde 5-traps geartronic. Vanaf de 6-traps geartronic(geleverd vanaf begin 2006) zijn ze ook in de 2.4d (163pk) en D5(185pk) hetzelfde. Daartussen is er ook nog een 2.4d met de 5-traps geartronic geleverd. Deze geartronic is gelijk aan die van MY05 en daarvoor. Er is dus een verschil mogelijk, daarom goed bepalen of het een 2.4d of D5 is en van wel modeljaar.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 25.07.2010 - 17:20
- Locatie: Ermelo
Ik heb een 5-bak geartronic uit 2004, met 163 pk, 225.000 km. Ik ga komende week eerst de bak eens doorspoelen, de olie heb ik net besteld, de winterbanden komen komende week ook, daarna ga ik eens goed beoordelen hoe de auto zich gedraagt. Heb namelijk het idee dat de vorige eigenaar een voorzichtige rijder is geweest.
Blijkt dat de olie van mijn volvo dezelfde specs heeft als mijn landcruiser, kan ik doe ook gelijk even verversen. (net als de V70 hard nodig)
Blijkt dat de olie van mijn volvo dezelfde specs heeft als mijn landcruiser, kan ik doe ook gelijk even verversen. (net als de V70 hard nodig)
Volvo V70, D5, geartronic, bouwjaar 2004
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Ik bedoelde ook eigenlijk de 6-traps geartronic. Deze is toch gelijk voor beide modellen?edraket schreef:Geartronic my05 is toch 5 bak, dus de 163 pk D5 heeft weldegelijk een andere bak dan de 185 pk geartronic (my06). Dit is nl een 6 bak.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8466
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Turbodesk,
Heb je details over die geartonic s/w update ?
Mijn V70 gaat binnenkort naar de dealer voor 90k beurt, is die s/w update een verbetering ?
Heb je details over die geartonic s/w update ?
Mijn V70 gaat binnenkort naar de dealer voor 90k beurt, is die s/w update een verbetering ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 15.11.2006 - 16:43
op dit moment rij ik nog een s80 2.5D 5bak uit 1999, deze heb ik 4 jaar geleden laten chippen van 140 naar 175 pk. Er staat nu al 410.000 km op de teller en geheel geen problemen. Ligt natuurlijk ook aan je rijstijl. Maar ben toch echt wel een doorrijder hoor. Voornamelijke verschil is het soepeler lopen van de motor, meer trekkracht als het nodig is en dat gebruik ik vooral bij inhalen en accelereren. Daarna gaat die gewoon op de cruise. Brandstofverbruik op lange afstanden 1 op 19-20 goed haalbaar.
Elke auto kun je kapot rijden, getuned of niet.
Vrijdag ga ik een S80 D5 automaat uit 2005 ophalen bij de dealer en gaat mijn ouwetje over naar mijn broertje. (Naar verwachting rijd die hem wel schroot). Maar de volgende dag heb ik al een afspraak gemaakt bij tunex om te laten chippen van 163 naar 200 pk. Met eenzelfde rijstijl hoop ik er dan weer veel plezier van te mogen hebben de komende jaren.
Hoe de rijervaring is met een automaat (ook 5-bak) is weet ik niet, maar als het niet bevalt kan die gratis weer orgineel gemaakt worden.
Elke auto kun je kapot rijden, getuned of niet.
Vrijdag ga ik een S80 D5 automaat uit 2005 ophalen bij de dealer en gaat mijn ouwetje over naar mijn broertje. (Naar verwachting rijd die hem wel schroot). Maar de volgende dag heb ik al een afspraak gemaakt bij tunex om te laten chippen van 163 naar 200 pk. Met eenzelfde rijstijl hoop ik er dan weer veel plezier van te mogen hebben de komende jaren.
Hoe de rijervaring is met een automaat (ook 5-bak) is weet ik niet, maar als het niet bevalt kan die gratis weer orgineel gemaakt worden.
S80, 2.5 TDI (1999), Xenon 4300K, chiptuning
S80, D5 summum (2005) chiptuning
S80, D5 summum (2005) chiptuning
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 09.10.2010 - 19:23
Ik heb enige tijd geleden bij Ganzeboom nagevraagd of zij wel eens geartronicbakken binnenkrijgen, dit ivm het chippen van mijn S60R. Zij waren hier heel stellig in, die bakken kunnen niet veel meer hebben dan 350 Nm. Zij ontraden chippen dan ook stellig.
Zie hiervoor ook de site van Aisin http://www.aisin-aw.co.jp/en/products/d ... index.html De bak bij FWD 55 serie toont in de grafiek 350 Nm
Zie hiervoor ook de site van Aisin http://www.aisin-aw.co.jp/en/products/d ... index.html De bak bij FWD 55 serie toont in de grafiek 350 Nm
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Ik heb tijdje geleden zo,n bak is compleet gedemonteerd om is te kijken wat er zoal misgaat,daar wordt je niet vrolijk van,sterke vervuiling en slijtage op verschillende onderdelen,plus inwendige lekkages waardoor de bak niet of moeilijk schakelt.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21160
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Mijn bak gaat ook tot 350 Nm, AW 30-43, 4 speed RWD.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 29.10.2011 - 18:02
En die van mij kan max. 450nm hebben. Dan vraag ik me wel af hoe tuners zoals bv. rica 460 en 480 nm kunnen aanbieden zonder problemen. Of is dat nu een heel stomme vraag ::oops:
MY08 s80 2.4d summum electric silver, rti, geartronic
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Die 450 zal ook nog wel met ietwat marge zijn. Als AW zegt dat de bak 450Nm aankan en elke fabrikant hangt er ook echt een motor aan van 450Nm zou dat zeggen dat die al te vaak op de grens moet werken. Dus zelfs die 450 is al met wat marge, en Volvo doet er nog wat extra marge bij door de motor te begrenzen op 420Nm.beaver schreef:En die van mij kan max. 450nm hebben. Dan vraag ik me wel af hoe tuners zoals bv. rica 460 en 480 nm kunnen aanbieden zonder problemen. Of is dat nu een heel stomme vraag ::oops:
460 lijkt dus geen probleem (Polestar chipt trouwens ook naar 460Nm met behoud van garantie)
Ik zie inderdaad dat sommige tuners 480 of zelfs 500Nm beloven. Ten eerste is dat een belofte (dus kan altijd minder zijn) en bovendien gaat een slimme tuner ook vermelden dat die tuning niet geschikt is voor de automaten, tenzij je de boel echt kapot wilt.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- ZX10r
- 5th Gear member
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 25.09.2010 - 14:58
- Locatie: REO Rotterdam en Omgeving
Polestar gaat tegenwoordig naar 480 voor de T6 AWD
Out div C30/XC70/XC60/XC60/V60CC/XC40
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
- BartS
- 4th Gear member
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 06.04.2008 - 10:42
Het koppel wil nog wel eens worden begrenst in de lagere versnellingen om het mechaniek te sparen.beaver schreef:En die van mij kan max. 450nm hebben. Dan vraag ik me wel af hoe tuners zoals bv. rica 460 en 480 nm kunnen aanbieden zonder problemen. Of is dat nu een heel stomme vraag ::oops:
Volvo V70 T5 Geartronic full options (2000)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)
V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)
V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
- Arnold
- 5th Gear member
- Berichten: 1642
- Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
Bij mijn auto V70 2.4D - model 2010 (van 175 naar 217 pk en van 420 naar 520 Nm) is de BSR tuning prima verlopen.
Op de site van BSR http://bsrtuning.nl/ kun je de betreffende auto selecteren en nagaan wat er mogelijk is. Anders even bellen met BSR Vinkeveen. Ze staan je vriendelijk en goed te woord. Men heeft kennis van motoren omdat er ook een garagebedrijf gevoerd wordt. Wel weer jammer dat dit Saab is
.
Op de site van BSR http://bsrtuning.nl/ kun je de betreffende auto selecteren en nagaan wat er mogelijk is. Anders even bellen met BSR Vinkeveen. Ze staan je vriendelijk en goed te woord. Men heeft kennis van motoren omdat er ook een garagebedrijf gevoerd wordt. Wel weer jammer dat dit Saab is

2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.