tuning icm verwijderen roetfilter

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

Heeft iemand ervaring met het verwijderen van het roetfilter op de latere dieselmotoren, in combinatie met het uitvoeren van tuning om de na-inspuiting (die voor regeneratie wordt gebruikt) uit het motormanagement te verwijderen?

Ik heb een aantal tuners gebeld, met tegenstrijdige antwoorden. Daar krijg ik dus geen warm gevoel van. Gezien de problematiek van het stijgende motoroliepeil ben ik benieuwd of dit een optie is...
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

je hebt in je handtekening een 2002 D5 staan, daarop zit die voorziening volgens mij helemaal niet
Volvo for life
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

binnenkort kan ik mijn handtekening aanpassen...
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

gefeliciteerd!
Volvo for life
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

Dank je. Het wordt een V70 2.4d uit 2007. Verder geen opmerkingen over mijn vraag? Ik lees regelmatig over problemen met motoroliepeil, alsmede een veel hoger verbruik dan de eerste generatie D5's. Ik zou me kunnen voorstellen dat er meer mensen zijn die hierover nagedacht hebben...
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Lijkt me best een ingrijpende operatie. Immers, er zitten op het roetfilter minstens 2 druksensoren, daarnaast moet de inspuiting worden aangepast alsmede het filter zelf natuurlijk.

Overigens herken ik deze problemen zelf niet. Heb een zelfde motor als dat jij krijgt, dus met af fabriek roetfilter en 163 pk (2.4D). Deze is beduidend zuiniger dan mijn 2002 S60 D5. Daarnaast heb ik ook geen last van het stijgende oliepeil.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Ik stond vorige week nog onder mijn auto en heb het roetfilter eens even goed bekeken. Het lijkt wel of er brandstofleidingen naar het roetfilter lopen. Ik krijg hierdoor het idee dat het roetfilter rechtstreeks word geregeneerd met brandstof en niet via een ander inspuitings tijdstip.

Kan dit kloppen??
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Nee klopt niet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Leg eens uit dan. Waarvoor dienen die twee dunne metalen leidingen dan die naar het roetfilter lopen?
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Het filter wordt geregenereerd door extra brandstof in te spuiten waardoor de temperatuur sterk oploopt. Dat gebeurt in de brandstof kamer, en niet in het roetfilter. Waar die leidingen voor zijn kan ik je niet met zekerheid zeggen, maar ik vermoed dat hieraan de druksensoren zitten om te kunnen bepalen wanneer het filter gegenereerd moet worden. Die sensoren kunnen vermoedelijk niet in het filter zelf worden geplaatst ivm vervuiling ervan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
D5R-Design
5th Gear member
Berichten: 1520
Lid geworden op: 13.11.2008 - 21:59

Geen druksensoren maar 1 druk verschil sensor.
Daar naast zitten 2 temp sensoren op 1 bij de turbo en 1 bij het filter en een lamda sonde.
Helaas kan ik je niet vertellen of je bij Volvo het verwijderen.
Mijn ervaring met VAG problemen kindje de 170pk kan het wel.

Zie hier een voor pijp met de aansluitingen voor de sensoren (Milltek)

Afbeelding
Was één V90
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Het is wel een druk sensor, en de computer berekent het druk verschil tussen beide sensoren (voor en na het filter) :wink:
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
chris_zweden
3rd Gear member
Berichten: 481
Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
Locatie: Karlstad

Waarom verwijderen? Je kunt hem beter leegmaken dan. Let wel, je krijgt 100% een ecu storing dus een tuner zal dat moeten verwijderen of foppen. + dat dit geintje strafbaar is en je niet door de apk komt.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

mehrzahl schreef:Dank je. Het wordt een V70 2.4d uit 2007. Verder geen opmerkingen over mijn vraag? Ik lees regelmatig over problemen met motoroliepeil, alsmede een veel hoger verbruik dan de eerste generatie D5's. Ik zou me kunnen voorstellen dat er meer mensen zijn die hierover nagedacht hebben...
Er is een ECM update voorhanden plus de vulling van het filter is een kwart liter minder,daarmee zouden de problemen dus opgelost zijn aldus Volvo...
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

Waarom verwijderen? Je kunt hem beter leegmaken dan. Let wel, je krijgt 100% een ecu storing dus een tuner zal dat moeten verwijderen of foppen. + dat dit geintje strafbaar is en je niet door de apk komt.
Nou ja ik bedoelde ook leegmaken. De vraag spitst zich inderdaad toe op het wijzigen van het motormanagement, ik wil graag weten wie daar ervaring mee heeft.
Volgens mij komt de auto gewoon door de roetmeting, dus zou APK geen probleem moeten opleveren. Dat het strafbaar is, begrijp ik, maar dat is mijn eigen verantwoordelijkheid. Overigens: hoe groot acht je de pakkans als de roetfilterbehuizing gewoon onder de auto zit?
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

Er is een ECM update voorhanden plus de vulling van het filter is een kwart liter minder,daarmee zouden de problemen dus opgelost zijn aldus Volvo...
Vulling van de motorolie bedoel je? Dat is juist waarom ik twijfel over deze oplossing...Als Volvo er zelf in zou geloven, zou minder vulling toch niet nodig zijn.
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Die metalen leidingen blijken inderdaad de drukleidingen (sensoren) te zijn die ik heb gezien bij het roetfilter. Zie onderstaande afbeelding van een soortgelijk filter.

Afbeelding
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
D5R-Design
5th Gear member
Berichten: 1520
Lid geworden op: 13.11.2008 - 21:59

Het software matig weg schrijven van een roetfilter (leeg of vervangende voorpijp) is een behoorlijke klus.
Ik was een van de eerste die het bij Jeroen Dik liet doen en geloof mee Jeroen is er in totaal 3 dagen mee bezig geweest.
De eerste poging resulterde in een na 450km hevig walmende blauwe rook uitstotende RS.
De volgende poging resulteerde in een noodloop waar hij niet meer uit kwam.(de Auto)
Hierna is het gehele programma op de kop gegooit en alle sensoren los hierna geen problemen gehad.
Deze motoren haden als eerste Siemens kasten en daar in zat heel diep weg geschreven standaard regeneraties na 450 km.
Hierna nog div problemen gehad met de PD elementen maar dit was standaard gerelateerd aan deze zeer slechte motoren.
Zijn ook maar 1,5 jaar in produktie geweest.

En met het roetfilter er op vrat het hok elke 20.000km een druk verschil sensor. (storing B450 on aannemelijk signaal)
Was één V90
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Is dat een Ford RS?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27184
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Skoda Octavia RS
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”