kantelen wiebelen motorblok

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
nauticbluepearl
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38

Mijn motorblok in v70 2001 2.4 170pk handbak kantelt bij fileverkeer.
Over kantelen en wiebelen van het motorblok is denk ik veel geschreven. Mijn vraag is wat specifieker

Oorspronkelijk had mijn motor een bovenste motorsteun met het ronde rubber. Die heb ik drie jaar geleden al een vervangen door een 'vernieuwd ontwerp' met vierkant rubber.
Die (vond ik) was nu ook al weer erg slap. Het nieuwe ontwerp kan niet stuk gaan, maar hij was volgens mij wel op.

Ik heb nu de 'ipd strut brace conversion' kit gekocht. hiermee word de motorsteunbalk star gemaakt.
verder een nieuwe volvo OEM steun bovenste motorsteun gekocht en gemonteerd.

Mijn ervaring: iets meer trilling, vooral in de versnellingspook. prima draaglijk. kantelen is minder, maar niet genezen. lijkt ook verandert in 'wiebelen' (3-4 keer heen en weer ipv 1-2 keer)

Mijn vraag heeft iemand anders al ervaring met de strut-brace conversion?
is de oude topmount (ronde rubber) toch beter dan het nieuw ontwerp?
welk polyurethaan rubber (IPD, poweflex) is het fijnst in dagelijks gebruik?
Kan de onderste versnellings bak steun (reactiearmpje) helpen tegen kantelen?
Kunnen de onderste motorsteunen versleten zijn, dat ik daardoor 'demping' mis in de motorophanging?

ik ben benieuwd naar jullie ervaringen
Gebruikersavatar
V70 T5 assen
5th Gear member
Berichten: 1329
Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
Locatie: Drenthe

Ik had begin dit jaar ook de bovenste steun defect , en op het forum gelezen, en uiteraard ook zelf gezien dat het ontwerp slijtagegevoelig is.
Bij mij viel heb op als ik eens wat hard over een drempel reed (zo,n drempel die je wel eens over het hoofd ziet) dat het motorblok behoorlijk kantelde.
Ik heb deze vervangen door 1 van powerflex toen die erin zat en de auto starte trilde ik de auto uit met stationair toerental, heb de powerflex erweer uitgehaald en deze soepeler gemaakt doormiddel van een aantal gaten erin te boren .
Nu is het weer zogoed als trillingsvrij, en het blok kantelt minder.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Die onderste baksteun is ook redelijk gevoelig voor slijtage en kan ook het kantelen tot gevolg hebben. Sluit ook je andere steunen niet uit en laat ze desnoods even checken door een garage.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Ik ben voor 90% zeker dat je versnellingsbaksteun gaar is. Ik heb hetzelfde gehad, namelijk.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Bij een kapotte baksteun gaat de bovenste steun ook weer eerder stuk. Verklaard ook de snelle slijtage van de nieuwe bovenop.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
nauticbluepearl
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38

Mooie aanbevelingen, Ik heb de versterkte baksteun met ipd rubber al in huis, die moet er dus ook vlot in!
Dat de powerflex te stug is had ik al gelezen. het ronde ipd rubber heeft 'sleuven' maar ik had inderdaad ook al het zelf bewerken van een masief pu rubber in gedachten
iig bedankt voor het meedenken. update volgt als de baksteun erin zit (krijg de bouten\moeren niet los, en wil ze niet aan snot draaien met steeksleutels )
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Even een paar dagen achter elkaar goed in de WD40 zetten. Als dat niet helpt kun je nog proberen om de zaak een beetje warm te stoken. Succes en we zijn benieuwd!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Hopelijk is de IPD steun wat minder hard dan met powerflex bussen. Ik heb de versnellingsbaksteun met powerflex bussen er onderuit gehaald en vervangen door een nieuwe originele. De powerflex gaf veel te veel trillingen door. Ik dacht er wel aan te kunnen wennen, maar niet dus.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Het schijnt dat je de trilling bij die IPD spullen voor een groot deel kunt ondervangen door bij een automaat bij draaiende motor de versnelling in te leggen en dan de baksteun vast te zetten (wel even flink de handrem aantrekken :wink: ), bij een handbak de versnellingsbak met een steun iets op te lichten.

Zelf ga ik liever voor het originele spul, dan maar eens in de zoveel jaar vervangen.
S80 2,5T AUT5 2004
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Zelfde symptomen hier, bovenste motorsteun heb ik al vervangen (origineel), hoeveel werk is het vervangen van de versnellingsbaksteun (handbak) ?
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Als de handbaksteun niet wezenlijk anders is dan de automatensteun, dan kun je het binnen een minuut of 10 a 15 vervangen. Als je geen bodemplaat hebt zelfs nog sneller. Zit maar met twee moeren en een bout/moer vast.
S80 2,5T AUT5 2004
nauticbluepearl
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38

In theorie 10 minuten werk inderdaad.
praktijk soms niet, zorg dan voor wd40, een doppendoos (geen chinese), en spierballen.

ik ben even gestopt omdat ik alleen steeksleutels en chinese doppendoos had, en een boutje daar niet erg van onder de indruk is.
kan natuurlijk ook aan mijn spierballen liggen
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Herkenbaar. Bij mijn was de flensbout uit de koppelarm geschoten (bovenste motorsteun). Gevolg: kantelende motor.

Kosten: nieuwe koppelarm + flensbout en nieuwe draagarmbussen onder, want die hadden door al die speling veel te lijden gehad. Totaal: +/500 euro.

De auto rijdt wel weer als nieuw moet ik zeggen. Het kantelende blok zorgde ook voor moeizaam soepel wegrijden waardoor ik i.e.i. dacht aan koppelingsplaten of de bak.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Leuk klusje voor als de sneeuw weer weg is. Wat mag zo'n steun kosten trouwens ?
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Om en bij de 50 Euro.
S80 2,5T AUT5 2004
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De baksteun zorgt voro het grootste gedeelte van het absorberen van de trillingen. Ik heb dat zelf ondervonden door de baksteun tijdelijk te repareren. Bij mij was deze namelijk ook helemaal los gescheurd en ik had de ruimt eopgevuld met rubberen O-ringen. Met deze constructie, die iets stugger is als origineel kwamen de trillingen van de motor en bak erg hard door in het interieur. Heb het snel vervangen voor een nieuw rubber en toen ws het weer stil.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
nauticbluepearl
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38

bovenste motorsteun 59 euro bij de dealer, 50,58 bij een webshop.

de baksteun bij dezelfde webshop 57,36 met rubber rubbers,
tegenover 89 euro voor de steun met ipd pu rubber.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

nauticbluepearl schreef:bovenste motorsteun 59 euro bij de dealer, 50,58 bij een webshop.

de baksteun bij dezelfde webshop 57,36 met rubber rubbers,
tegenover 89 euro voor de steun met ipd pu rubber.
Welke shop?
nauticbluepearl
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38

Met deze constructie, die iets stugger is als origineel kwamen de trillingen van de motor en bak erg hard door in het interieur. Heb het snel vervangen voor een nieuw rubber en toen ws het weer stil.
Ik houd mijn hart vast voor het effect van ipd pu baksteun
nauticbluepearl
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38

Welke shop?
motorsteun prijs: http://www.volvo-parts.nl/
er is zelfs keuze tussen oud (52,50) en nieuw (50,58 ) ontwerp
of lekker goedkoop een los rubbert: 18,33 dat je er vervolgens noooit ingeperst krijgt

voor dat geringe prijsverschil ben ik zaterdag gewoon even naar de dealer gereden

ipd baksteun heb ik van http://www.europeantuning.nl/

(en nu de reclamecodecommissie afwachten) :?
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”