Mijn motorblok in v70 2001 2.4 170pk handbak kantelt bij fileverkeer.
Over kantelen en wiebelen van het motorblok is denk ik veel geschreven. Mijn vraag is wat specifieker
Oorspronkelijk had mijn motor een bovenste motorsteun met het ronde rubber. Die heb ik drie jaar geleden al een vervangen door een 'vernieuwd ontwerp' met vierkant rubber.
Die (vond ik) was nu ook al weer erg slap. Het nieuwe ontwerp kan niet stuk gaan, maar hij was volgens mij wel op.
Ik heb nu de 'ipd strut brace conversion' kit gekocht. hiermee word de motorsteunbalk star gemaakt.
verder een nieuwe volvo OEM steun bovenste motorsteun gekocht en gemonteerd.
Mijn ervaring: iets meer trilling, vooral in de versnellingspook. prima draaglijk. kantelen is minder, maar niet genezen. lijkt ook verandert in 'wiebelen' (3-4 keer heen en weer ipv 1-2 keer)
Mijn vraag heeft iemand anders al ervaring met de strut-brace conversion?
is de oude topmount (ronde rubber) toch beter dan het nieuw ontwerp?
welk polyurethaan rubber (IPD, poweflex) is het fijnst in dagelijks gebruik?
Kan de onderste versnellings bak steun (reactiearmpje) helpen tegen kantelen?
Kunnen de onderste motorsteunen versleten zijn, dat ik daardoor 'demping' mis in de motorophanging?
ik ben benieuwd naar jullie ervaringen
kantelen wiebelen motorblok
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Ik had begin dit jaar ook de bovenste steun defect , en op het forum gelezen, en uiteraard ook zelf gezien dat het ontwerp slijtagegevoelig is.
Bij mij viel heb op als ik eens wat hard over een drempel reed (zo,n drempel die je wel eens over het hoofd ziet) dat het motorblok behoorlijk kantelde.
Ik heb deze vervangen door 1 van powerflex toen die erin zat en de auto starte trilde ik de auto uit met stationair toerental, heb de powerflex erweer uitgehaald en deze soepeler gemaakt doormiddel van een aantal gaten erin te boren .
Nu is het weer zogoed als trillingsvrij, en het blok kantelt minder.
Bij mij viel heb op als ik eens wat hard over een drempel reed (zo,n drempel die je wel eens over het hoofd ziet) dat het motorblok behoorlijk kantelde.
Ik heb deze vervangen door 1 van powerflex toen die erin zat en de auto starte trilde ik de auto uit met stationair toerental, heb de powerflex erweer uitgehaald en deze soepeler gemaakt doormiddel van een aantal gaten erin te boren .
Nu is het weer zogoed als trillingsvrij, en het blok kantelt minder.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Die onderste baksteun is ook redelijk gevoelig voor slijtage en kan ook het kantelen tot gevolg hebben. Sluit ook je andere steunen niet uit en laat ze desnoods even checken door een garage.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Ik ben voor 90% zeker dat je versnellingsbaksteun gaar is. Ik heb hetzelfde gehad, namelijk.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Bij een kapotte baksteun gaat de bovenste steun ook weer eerder stuk. Verklaard ook de snelle slijtage van de nieuwe bovenop.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38
Mooie aanbevelingen, Ik heb de versterkte baksteun met ipd rubber al in huis, die moet er dus ook vlot in!
Dat de powerflex te stug is had ik al gelezen. het ronde ipd rubber heeft 'sleuven' maar ik had inderdaad ook al het zelf bewerken van een masief pu rubber in gedachten
iig bedankt voor het meedenken. update volgt als de baksteun erin zit (krijg de bouten\moeren niet los, en wil ze niet aan snot draaien met steeksleutels )
Dat de powerflex te stug is had ik al gelezen. het ronde ipd rubber heeft 'sleuven' maar ik had inderdaad ook al het zelf bewerken van een masief pu rubber in gedachten
iig bedankt voor het meedenken. update volgt als de baksteun erin zit (krijg de bouten\moeren niet los, en wil ze niet aan snot draaien met steeksleutels )
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Even een paar dagen achter elkaar goed in de WD40 zetten. Als dat niet helpt kun je nog proberen om de zaak een beetje warm te stoken. Succes en we zijn benieuwd!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Hopelijk is de IPD steun wat minder hard dan met powerflex bussen. Ik heb de versnellingsbaksteun met powerflex bussen er onderuit gehaald en vervangen door een nieuwe originele. De powerflex gaf veel te veel trillingen door. Ik dacht er wel aan te kunnen wennen, maar niet dus.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Het schijnt dat je de trilling bij die IPD spullen voor een groot deel kunt ondervangen door bij een automaat bij draaiende motor de versnelling in te leggen en dan de baksteun vast te zetten (wel even flink de handrem aantrekken
), bij een handbak de versnellingsbak met een steun iets op te lichten.
Zelf ga ik liever voor het originele spul, dan maar eens in de zoveel jaar vervangen.
Zelf ga ik liever voor het originele spul, dan maar eens in de zoveel jaar vervangen.
S80 2,5T AUT5 2004
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Als de handbaksteun niet wezenlijk anders is dan de automatensteun, dan kun je het binnen een minuut of 10 a 15 vervangen. Als je geen bodemplaat hebt zelfs nog sneller. Zit maar met twee moeren en een bout/moer vast.
S80 2,5T AUT5 2004
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38
In theorie 10 minuten werk inderdaad.
praktijk soms niet, zorg dan voor wd40, een doppendoos (geen chinese), en spierballen.
ik ben even gestopt omdat ik alleen steeksleutels en chinese doppendoos had, en een boutje daar niet erg van onder de indruk is.
kan natuurlijk ook aan mijn spierballen liggen
praktijk soms niet, zorg dan voor wd40, een doppendoos (geen chinese), en spierballen.
ik ben even gestopt omdat ik alleen steeksleutels en chinese doppendoos had, en een boutje daar niet erg van onder de indruk is.
kan natuurlijk ook aan mijn spierballen liggen
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Herkenbaar. Bij mijn was de flensbout uit de koppelarm geschoten (bovenste motorsteun). Gevolg: kantelende motor.
Kosten: nieuwe koppelarm + flensbout en nieuwe draagarmbussen onder, want die hadden door al die speling veel te lijden gehad. Totaal: +/500 euro.
De auto rijdt wel weer als nieuw moet ik zeggen. Het kantelende blok zorgde ook voor moeizaam soepel wegrijden waardoor ik i.e.i. dacht aan koppelingsplaten of de bak.
Kosten: nieuwe koppelarm + flensbout en nieuwe draagarmbussen onder, want die hadden door al die speling veel te lijden gehad. Totaal: +/500 euro.
De auto rijdt wel weer als nieuw moet ik zeggen. Het kantelende blok zorgde ook voor moeizaam soepel wegrijden waardoor ik i.e.i. dacht aan koppelingsplaten of de bak.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De baksteun zorgt voro het grootste gedeelte van het absorberen van de trillingen. Ik heb dat zelf ondervonden door de baksteun tijdelijk te repareren. Bij mij was deze namelijk ook helemaal los gescheurd en ik had de ruimt eopgevuld met rubberen O-ringen. Met deze constructie, die iets stugger is als origineel kwamen de trillingen van de motor en bak erg hard door in het interieur. Heb het snel vervangen voor een nieuw rubber en toen ws het weer stil.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38
bovenste motorsteun 59 euro bij de dealer, 50,58 bij een webshop.
de baksteun bij dezelfde webshop 57,36 met rubber rubbers,
tegenover 89 euro voor de steun met ipd pu rubber.
de baksteun bij dezelfde webshop 57,36 met rubber rubbers,
tegenover 89 euro voor de steun met ipd pu rubber.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38
Ik houd mijn hart vast voor het effect van ipd pu baksteunMet deze constructie, die iets stugger is als origineel kwamen de trillingen van de motor en bak erg hard door in het interieur. Heb het snel vervangen voor een nieuw rubber en toen ws het weer stil.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38
motorsteun prijs: http://www.volvo-parts.nl/Welke shop?
er is zelfs keuze tussen oud (52,50) en nieuw (50,58 ) ontwerp
of lekker goedkoop een los rubbert: 18,33 dat je er vervolgens noooit ingeperst krijgt
voor dat geringe prijsverschil ben ik zaterdag gewoon even naar de dealer gereden
ipd baksteun heb ik van http://www.europeantuning.nl/
(en nu de reclamecodecommissie afwachten) :?