Volvo 164 turbo (2) rijdend (filmpje)

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

iets vinden om de data uit de chip te lezen? heb jij geen bevriende electrotechnicus ?
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Ik heb hier in ieder geval de ontstekingscurve van een K nokkenas en Benzine. Zonder vacuum vervroeging.

Afbeelding

Inmiddels mijn wasted spark bobines binnen van een BMW K100, even getest met coil output test en ik ben zeer te spreken over de prestaties :)

Afbeelding

Per stuk hebben ze een behoorlijke afmeting :o Ik heb er 2 x 2 aangeschaft, een als reserve :)
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Eindelijk is het motormanagment systeem vrij van kleine vervelende storingen. nieuwe bobines succesvol geinstalleerd, zware massakabel (tegen resetten van megasquirt processor) van voor naar de computer getrokken, VR sensor circuits opnieuw afgesteld en als laatste Tech Edge wideband controlller geplaatst. Auto is niet herkenbaar meer en rijdt heel smooth :D
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Afbeelding

gat voor de verdeler is afgedopt :) En nu heb ik een uitstekende basis voor de tweede turbo ombouw.
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Goed zo! leuk om te horen dat de auto zo lekker draait.

wanneer moeten we een dragstrip afhuren? je hebt alle turbo onderdelen liggen denk ik? als je nog intresse hebt in een Forge instelbare actuator dan moet je het even zeggen, Ik ben verslaaft aan mn tial! 175kpa in een strakke lijn.
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Ja ben er echt blij mee, enige onderdeel wat ik nog moet regelen is de revisie van mn turbo cilinderkop. Ik overweeg om deze te voorzien van 12 nieuwe kleppen en een nieuwe klepzitting. Die Forge actuator is waarschijnlijk duurder dan die hele t04e turbo of niet ;) haha
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

€100, dat is dan wel een koopje. Je kunt de druk instellen door de veren te wisselen. Nu met 6 psi veer.
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

ff zitten prutsen met een mooi freesje, wastegate is nu iets groter :P Gelijk scherpe randen in de turbo geflowed :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

turbo spruitstuk gestraald en geflowed, vorig jaar geen setje freesjes tot mijn beschikking
Afbeelding
Afbeelding
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Kijk dat zijn mooie vorderingen,

Ik zie dat je de wastegate op 1 buis aangesloten hebt. Hierdoor krijg je verschillende 'back pressure' en dus een verschillend mengsel in de beide banken. Ga je dit nog aanpassen? Je hebt toch geen dual spool turbo.
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

De wastegate ga ik afdoppen, maar als ie toch nodig is las ik hem op een andere plek. IK denk dat de interne wastegate voldoende werkt.
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

ok dat is idd een goede optie, hoe groot heb je het wastegate gat gemaakt?
Bij mijn holset was 25mm te klein, misschien heb jij er minder last van omdat de turbo kleiner is.
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Zou ik even moet opmeten, echter de opening voor de interne wastegate zit in een nauw deel van het slakkenhuis, dus de verhouding wastegate opening ingang naar turbine is wel redelijk denk ik.
Gebruikersavatar
dopdedouwer
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58

Heerlijke slow-chat dit topic :D.
Ben benieuwd naar de vorderingen en een battle ;)
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

battle idd :P tot op de velg! (weet nog wel 25+ velgen plus oude banden te vinden)
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

VOordat het zover is moet ik nog een laatste beslissing maken.

Een aantal mogelijkheden voor mijn cilinderkop:

1) oude turbo kop repareren, 6 andere inlaat kleppen en 1 uitlaatklep + nieuwe zitting frezen / plaatsen. (is ooit 2 mm afgevlakt en daarna uitgeslepen) Deze kop bevat 6 geharde uitlaatzittingen.

2) Een redelijke b30E kop voorzien van 12 nieuwe klepgeleiders, zittingen zijn nog goed en compressieverhouding is bijslijpen.

3) Een goede B30A kop van een AQ170 gebruiken en compressieverhouding iets bijslijpen. Nadeel inlaatkleppen 42 mm ipv 44 mm. Tevens zal ik hierin gaten moeten boren voor de injectoren alhoewel me dat niet zo'n probleem lijkt.

Ik voel er niet zoveel voor het repareren van mn turbo kop daar deze door het afvlakken, uitslijpen en vastlopen aardig 'verpest' is. Nogwel te repareren maar goed..

Ik bleef trouwens gigantisch veel last van noise/resets houden, dus ben toch maar overgestapt naar een GOLF 3 bobine icm met verdeler. Ik vermoed dat mn wasted spark bobines intern doorsloegen.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Ik zou de b30e kop pakken!
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Jep de e-kop hoe ga je de compressie verlagen? Gewoon wat uit de verbrandingskamer slijpen? Ze moeten wel alle 6 gelijk zijn.
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Yep! Net zoals ik destijds bij mn andere kop heb gedaan. Uren slijpen en dan even op een motorblok compressie meten! Ik ga voor 1:8,5 ? Met voorzien van 12 nieuwe klepgeleiders bedoel ik dat ik ze er nog moet inpersen :P
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

ok, je kunt ze ook opmeten op de werkbank (plaatje plexiglas met een gaatje erop, vullen met een afgewogen hoeveelheid water, verschil op de weegschaal is je inhoud) zie:
http://www.merkurxr4ti.com/chambervolume.html
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”