voorbereidingstips gevraagd! - ophanging vervangen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zenith
3rd Gear member
Berichten: 368
Lid geworden op: 27.05.2009 - 00:01
Locatie: Gent

Heren techneuten,

mijn schoonbroer en ik zullen ons binnenkort maar eens wagen aan het vervangen van zowel de schokbrekers als de veren van mijn V70 door Koni's en Heico/ Eibach veren, anders dan de standaard Volvo/ Sachs- ophanging dus.

Aan een veerspanner + materieel & liftbrug kan ik geraken, maar de koni schokbrekers hebben geen veerschotels wat ons wat extra werk oplevert. Niet bepaald om naar uit te zien naar 't schijnt :x

Ik wil de klus in een dag kunnen klaren, dus wil ik ook goed voorbereid zijn en zeker geen onderdelen tekort komen als het er op aankomt.

Vraag is welke onderdelen ik dus nog nodig zal hebben om de veren aan de schokbrekers vast en 'ready-to-install' te maken?

- veerschotels
- ... :roll:

thanks

De schokbrekers zien er zo uit:

Afbeelding
V70n 2.4D MY '07 GT 6-speed, RICA chip, Nebula 18";, premium audio, RTI, xenon, blokjesgrille, spoiler, Michelin Pilot Sport 3, mini Coyote V2.. klikkkk
Renault Grand Espace Initiale (nooit meer)

If you let the problems of today wait till tomorrow, tomorrow will be a problem
Gebruikersavatar
Zenith
3rd Gear member
Berichten: 368
Lid geworden op: 27.05.2009 - 00:01
Locatie: Gent

Dit heb ik ook nog liggen, meegeleverd bij de Koni's:

Afbeelding
V70n 2.4D MY '07 GT 6-speed, RICA chip, Nebula 18";, premium audio, RTI, xenon, blokjesgrille, spoiler, Michelin Pilot Sport 3, mini Coyote V2.. klikkkk
Renault Grand Espace Initiale (nooit meer)

If you let the problems of today wait till tomorrow, tomorrow will be a problem
Gast

Voor komen ze toch in de oude veerpoot?
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

idd, de koni,s zijn "inserts"
dus de veerpoot doorzagen en de koni demper erin.
ik denk dat @edraket nog wel reageert,die heeft dit volgens mij kort geleden
bij de hand gehad.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Zenith
3rd Gear member
Berichten: 368
Lid geworden op: 27.05.2009 - 00:01
Locatie: Gent

Ok, da's al nieuw voor mij :)

er is een verwant topic hier waar de TS de veerpootlagers- en rubbers wilt vervangen, mijn V70 heeft +- 130'000km.. tijd voor vernieuwing of gaan die wel langer mee dan dat? In het omgekeerde geval zou ik niet durven zeggen of ze al vervangen geweest zijn.
V70n 2.4D MY '07 GT 6-speed, RICA chip, Nebula 18";, premium audio, RTI, xenon, blokjesgrille, spoiler, Michelin Pilot Sport 3, mini Coyote V2.. klikkkk
Renault Grand Espace Initiale (nooit meer)

If you let the problems of today wait till tomorrow, tomorrow will be a problem
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

toppertje schreef: ik denk dat @edraket nog wel reageert,die heeft dit volgens mij kort geleden
bij de hand gehad.
Wellicht wel een goed idee om dan de titel van het topic aan te passen, zodat ook opvalt wat de vraag concreet is.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Zenith
3rd Gear member
Berichten: 368
Lid geworden op: 27.05.2009 - 00:01
Locatie: Gent

toppertje schreef:idd, de koni,s zijn "inserts"
dus de veerpoot doorzagen en de koni demper erin.
ik denk dat @edraket nog wel reageert,die heeft dit volgens mij kort geleden
bij de hand gehad.
dit geldt zowel voor voor- als achterkant? Allebei inserts en zelfde manier van werken?
Oceanracer schreef:Wellicht wel een goed idee om dan de titel van het topic aan te passen, zodat ook opvalt wat de vraag concreet is.
is gebeurd!
V70n 2.4D MY '07 GT 6-speed, RICA chip, Nebula 18";, premium audio, RTI, xenon, blokjesgrille, spoiler, Michelin Pilot Sport 3, mini Coyote V2.. klikkkk
Renault Grand Espace Initiale (nooit meer)

If you let the problems of today wait till tomorrow, tomorrow will be a problem
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Beter! :D
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

de "inserts" zijn alleen voor de voorkant,aan de achterkant
zijn het normale schokdempers die je zo kan vervangen.
geen glans zonder wrijving
Gast

Zenith schreef:dit geldt zowel voor voor- als achterkant? Allebei inserts en zelfde manier van werken?
Ik hoop dat je zwager wel weet waar die aan begint. :roll:
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Als je toch alles los hebt zou ik overwegen om de rubber "veerschotels" aan de bovenkant van de voorveren ook te vervangen. Die gaan regelmatig stuk (door snelle slijtage) en dan krijg je allerlei onverklaarbare "klunk" geluiden e.d.

Kosten je misschien 40 euro/stuk maar alles er weer onder vandaan is een stuk meer werk. Grote kans ook dat de originele scheuren vertonen bij het deel waar de metalen bus in het rubber gegoten is.

Zorg ook voor een grote Bahco/verstelbare moersleutel, die zijn best handig om die rare kruismoeren los te krijgen bovenop de voorste schokbrekers. Wellicht zijn er nog andere handige manieren maar dit ging bij mij vrij gemakkelijk en zonder de moeren te beschadigen.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
Zenith
3rd Gear member
Berichten: 368
Lid geworden op: 27.05.2009 - 00:01
Locatie: Gent

ok, bedankt. Denk dat ik er nu wel ongeveer aan uit ben hoe het werkt, ook na het zien van dit filmpje. Kernwoord dat ik nodig had was 'inserts', anders zag ik niet in hoe die veerschotels ooit aan de schokbrekers konden bevestigd worden :o

thx
V70n 2.4D MY '07 GT 6-speed, RICA chip, Nebula 18";, premium audio, RTI, xenon, blokjesgrille, spoiler, Michelin Pilot Sport 3, mini Coyote V2.. klikkkk
Renault Grand Espace Initiale (nooit meer)

If you let the problems of today wait till tomorrow, tomorrow will be a problem
Gebruikersavatar
Zenith
3rd Gear member
Berichten: 368
Lid geworden op: 27.05.2009 - 00:01
Locatie: Gent

AlexV70 schreef:
Zenith schreef:dit geldt zowel voor voor- als achterkant? Allebei inserts en zelfde manier van werken?
Ik hoop dat je zwager wel weet waar die aan begint. :roll:
:twisted: ik kijk toe en bied hulp wanneer nodig.
V70n 2.4D MY '07 GT 6-speed, RICA chip, Nebula 18";, premium audio, RTI, xenon, blokjesgrille, spoiler, Michelin Pilot Sport 3, mini Coyote V2.. klikkkk
Renault Grand Espace Initiale (nooit meer)

If you let the problems of today wait till tomorrow, tomorrow will be a problem
Gast

Een heel leuk filmpje. Dat wordt dus een eitje. :P
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

ik hoop dat je iets sekuurder werkt dan die
rouwdouwers in het filmpje.
dit is niet echt mijn manier van werken.
maar zorg dat je alles goed schoon maakt,en op volgorde weglegt, dan
kan er niet zoveel mis gaan.
het is echt geen hogere wiskunde oid.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

toppertje schreef:ik hoop dat je iets sekuurder werkt dan die
rouwdouwers in het filmpje.
dit is niet echt mijn manier van werken.
maar zorg dat je alles goed schoon maakt,en op volgorde weglegt, dan
kan er niet zoveel mis gaan.
het is echt geen hogere wiskunde oid.
De verenspanners waren blijkbaar uitverkocht :shock:
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
Zenith
3rd Gear member
Berichten: 368
Lid geworden op: 27.05.2009 - 00:01
Locatie: Gent

moet je dit dan eens zien:
V70n 2.4D MY '07 GT 6-speed, RICA chip, Nebula 18";, premium audio, RTI, xenon, blokjesgrille, spoiler, Michelin Pilot Sport 3, mini Coyote V2.. klikkkk
Renault Grand Espace Initiale (nooit meer)

If you let the problems of today wait till tomorrow, tomorrow will be a problem
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Zenith schreef:moet je dit dan eens zien:
dit zijn gewoon prutsers.

bij gebrek aan een veerspanner kan je ook 2 kleine spanbandjes
gebruiken.
als je dan de moer vd veerschotel draait,krijg je iig niet
deveer voor je kop.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Zoals in het eerste filmpje wordt aangegeven is geeft het inderdaad wel een goede indruk van hoe het moet. Waar je heel goed op moet letten is de hoogte waarop je de veerpoot afslijpt. Op de dempers zit namelijk een verdikking die net in de veerpoot moet komen zodat hij zichzelf klem zet. Als deze te kort wordt afgeslepen gaat de demper in de veerpoot rammelen en dat wil je uiteraard niet. Beter eerst iets te lang laten en er nog wat vanaf slijpen. Een mm tekort en het is bekeken.
Daarnaast moet je het gat heel secuur in het midden boren want anders past de bout er niet in. Koop ook even een busje tectiel of iets om de veerpoot tegen roest te beschermen. Het is nu wel blank staal en dat roest heel snel op deze plek.

Zonder spanners is het niet te doen, dus gewoon kopen die dingen. Kosten maar 3 tientjes ofzo voor 1 of 2 malig gebruik.

Al met al moet het met twee man makkelijk in een dag te doen zijn. Als je het vaker hebt gedaan kan het in je eentje binnen 4 uur gepiept zijn (V+A).

Achter is een ander verhaal. Je kunt daar namelijk de spanners niet gebruiken. Je moet de draagarm aan de binnenzijde loshalen waarna de veer eruit kan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”