De auto is gekocht! zie p. 2

Alles over de 440 / 460
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Beste!

Ik ben net nieuw op het forum, ben sinds enkele dagen hier al aan het meelezen maar moest even wachten op de activatie.

Ik ben zelf een 20jarige student, dus geen heel ruim budget, en geen eerdere ervaringen met auto's. Heb sinds mijn 16e een brommer die 15 jaar ouder is dan ik en vandaar komt ook de interesse voor oldtimers ;-) Ik ben dus niet bang voor wat klusjes.

Ik heb al zitten kijken naar diverse auto's de afgelopen tijd, van klein (cuore) tot groot (Volvo :D ) en ik heb toch als eerste auto liever een solide, grote bak, dan betaal ik maar wat meer aan wegenbelasting en verbruik ;)

Nou heb ik wel gezien dat er veel uitvoeringen zijn van beide auto's, dl, gl, gle, 1.6, 1.8 en 2.0. De CVT automaat wil ik sowieso niet, teveel slechte ervaringen over gehoord. Ik ben dus eigenlijk wel benieuwd welke versie ik het best kan krijgen met mijn budget, ik denk zelf de 1.6 of 1.8 (liefst die laatste) DL? Want qua verbruik ontloopt het elkaar niet veel denk ik? Ik ga denk ik trouwens een km of 500-600 per maand rijden.

Ik kan overal wel vinden waarop te letten bij de aankoop (roest bij de wielkasten, distributieriemen etc) maar eigenlijk niet echt ergens de prijs/kmstand verhouding. Ik heb zo'n 500€ te besteden, maar voor een uitgebreidere versie als met een goede radio installatie, airco, el. Ramen heb ik wel wat meer over. Welke kmstand is reëel wat ik kan kijken? Zag laatst een staan hier in de buurt (Tilburg), een 1.8 dl uit 92 met 110dkm voor €400 maar die is helaas verkocht.

Mijn eisen dus kort:

Rond de €500, evt wat meer voor luxere uitvoering (radio kan ik zelf wel inbouwen eventueel, met Aux ingang voor de iPhone.)
APK tot 2012
Km stand relatief laag (150.000? 200.000?)

Dat was t wel zo'n beetje ;-)

Zoiets zou dus wel ideaal zijn, alleen... De km stand! Veel of niet?

http://auto.marktplaats.nl/volvo/100039 ... t-650.html

Of zoiets, maar wat zou ik hier redelijk voor kunnen geven? Vast wel iets meer dan mijn budget!

http://auto.marktplaats.nl/volvo/425028 ... -line.html

Ik snap dat er al veel topics hierover geopend zijn, maar elk topic is toch net wat anders!

Ik hoop dat jullie me kunnen voorlichten over de aankoop van zo'n mooi volvo'tje!
Gebruikersavatar
jerryx
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 09.01.2007 - 19:45
Locatie: Noord nl

Tja.. de Volvo gebruikt Renault motoren en ondanks dat dat niet Zweeds is gaan ze best een tijdje mee. Ik heb zelf een 460 1.8 uit 1994 met 187700 op de teller en die is nog zo fris als een spreekwoordelijk hoentje! Een kennis van mij heeft een 440 1.8 met 450000 op de teller, ook die is nog steeds going strong! (iets minder fris als de mijne, dat wel..)

Ik denk dat als je voor een low-butget-long-term auto wilt gaan je uitkomt bij een 440/460 1.8 van na 1993, met < 200.000 op de teller (minder kans op groot onderhoud dan > 200.000 km). Hier zou ik niet meer dan 750 euro voor betalen.
De 2.0 is ook een goede optie, maar dan zeker de 2.0 vanaf 1994 (groene peilstok), aanzien toen de motor is aangepast ivm. hoog olieverbruik van vorige versie (rode peilstok), succes!
2003 - V70 2.4 170 pk - 385.000 km -
Gebruikersavatar
leip11
5th Gear member
Berichten: 1308
Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
Locatie: hoogvliet
Contacteer:

hoi welkom hier,

ik kan je zeggen dat het goede autos zijn en de kilometerstanden kan je vrij ruim nemen.

als ik zo snel effe naar je 2 suggesties kijk. zou ik voor de luxury line gaan. deze is toch standaard al wat uitgebreider en die andere heb ik al een paar dingen gezien wat mist.

over de motoren zelf kan ik je niet veel vertellen daar is mijn kennis niet naar.

ga gewoon een proefrit maken en kijk dan ook wat voor je zelf het lekkerste aanvoelt
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Heb een mailtje gestuurd of ik morgen kan komen kijken bij de 1.8 luxury line!

Nog dingen waar ik op moet letten bij de opties? Of de airco koud word en de stoelverwarming warm lijkt me, maar verder?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Roest! Dat is duur om te herstellen. Vooral de achterste wielkasten nakijken. Als daar roest zit gaat het erg snel. En als de stoelverwarming het doet heb je geluk, die zijn meestal stuk en is geen reden om de auto te laten staan als de rest goed is. Metertjes en km teller geven ook vaak problemen, maar dat is optelossen door de contacten van de printplaat schoontemaken. Vraag ook wanneer de distributieriem en rollers het laatst vervangen zijn, moet je dat laten doen dan ben je al gauw €300 lichter bij de dealer schat ik. De distributie moet om de 90.000km of 6 jaar vervangen worden uit mijn hoofd.
frank460
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 27.02.2011 - 22:50
Locatie: Rotterdam

Iroll schreef:Roest! Dat is duur om te herstellen. Vooral de achterste wielkasten nakijken. Als daar roest zit gaat het erg snel. En als de stoelverwarming het doet heb je geluk, die zijn meestal stuk en is geen reden om de auto te laten staan als de rest goed is. Metertjes en km teller geven ook vaak problemen, maar dat is optelossen door de contacten van de printplaat schoontemaken. Vraag ook wanneer de distributieriem en rollers het laatst vervangen zijn, moet je dat laten doen dan ben je al gauw €300 lichter bij de dealer schat ik. De distributie moet om de 90.000km of 6 jaar vervangen worden uit mijn hoofd.
Lijkt wel alsof je 2 dingen gebruikt waar ik je net over heb gevraagd Iroll ;).
Ga ook eens met de auto ook op de snelweg te gaan rijden (had ik zelf bij de aankoop ook moeten doen) en kijk of dat de snelheidsmeter wel nauwkeurig is, zoals Iroll hiervoor ook vermeldt. Het is wel te verhelpen maar natuurlijk wel fijn als dat bij de aankoop gewoon in orde is.
Verder, trek eens in z'n 3 op en kijk of dat die afslaat. Hij moet namelijk afslaan anders moet je er nieuwe koppelingsplaten in zetten. En het schakelen zelf natuurlijk, of dat die dat soepel doet.
En bij het remmen eens je stuur los laten, hij mag dan geen schokkerige bewegingen maken.

Verder de standaard dingen: kijk of dat de motor koud is bij het starten etc. maar dat kan je ook op internet vinden...

Succes!
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Haha er zou eigenlijk een sticky van gemaakt worden hè :-P

Nee nu weet ik in ieder geval wat beter waar ik op moet letten. Hoeveel roest is trouwens afkeur? Omdat ie al zegt dat er wat op zit. En dan niet zozeer voor APK want die heeft ie nog tot 2012 maar meer bij aankoop, voor mezelf. Stel dat er een cm of 3x1 harde roest zit, hoe lang duurt het dan bij buitenstaande auto voordat dat door is?
nielo
3rd Gear member
Berichten: 456
Lid geworden op: 01.11.2006 - 20:10
Locatie: amsterdam

Klein beetje roest is niet erg, moet je wel meteen behandelen ;)
Met tectyl aan de binnenkant inspuiten de wielkast.
bij de achterdeuren van het frame zie je een plastic dopje,dat is het punt waar je moet spuiten.
Volvo 480 turbo paris blue 93.
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
Guidooo
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 04.12.2010 - 13:51

Das moeilijk te zeggen hoelang het duurt voordat het door is, echter mag er dacht ik max 1/3 van de rand verrot zijn voor de apk...

Verder, brocars is een handelaar ofniet? PAS OP!! Er zijn helaas teveel autohandelaren die niet te vertrouwen zijn, en ook al zijn ze het wel, als zij een auto hebben ingeruild weten ze natuurlijk ook weinig over de staat van onderhoud ed en kan je nog allemaal problemen tegenkomen.

Vraag eens of het goed is dat je de auto bij een garage in de buurt op de brug zet.
Kost je misschien een half uurtje arbeid, miskoop is duurder ;).
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Ja is een handelaar inderdaad, ik heb ze gelijk gevraagd of er iets van onderhoudshistorie bij was, die was gewoon bekend maar bonnetjes ervan waren er helaas niet. De opties werkten naar zijn weten, maar dat is dus nog even te bezien.

Maar dat is wel een goede, van op die brug zetten. Ik ben een pientere jongen al zeg ik het zelf, als ik het direct al niet vertrouw of de staat vd auto komt helemaal niet overeen dan ben ik net zo snel weer weg, dus ik laat me niet snel het geld uit de zak kloppen, maar verborgen gebreken zijn natuurlijk nooit fijn.

Zou ik zo naar elke willekeurige garage in die buurt toe kunnen rijden dan? Of zou ik hem het best naar een volvo-garage kunnen rijden omdat die weten waarop te letten? Of zou ik al een afspraak moeten maken?

Als ik een tientje meer moet afrekenen maakt me ook niet uit, als die dan wél zien dat er een probleem is hebben ze me alleen maar geld bespaard.

EDIT: net een mailtje terug van de verkoper, die kan de auto voor zaterdag klaar hebben staan omdat er door de huidige eigenaar nog dagelijks mee word gereden. Balen dat ik elke zaterdag moet werken :(
Guidooo
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 04.12.2010 - 13:51

Volvo garages zien zulke oude auto's vaak als wrakken, zelfde met andere dure specialisten. Maare, als je weet wanneer je erheen gaat kun je misschien ook ff bellen naar een garage dicht in de buurt of ze die middag eventjes tijd hebben ;).

Typisch volvo hoeft niet, een auto is een auto en of remleidingen verrot zijn of dat er ergens speling op zit kan iedere monteur zien ;). Enige voordeel is misschien dat zo iemand de specifieke kwaaltjes van de 400 serie kent.

En trouwens, ook al ben je nog zo'n pientere jongen, ik ben ook wel eens opgelicht, en niet alleen met een auto, ook al dacht ik ook dat ik pienter zat was :P. Sommige dingen zijn gewoon niet te zien aan de buitenkant en verkopers kunnen er vaak mooi omheen lullen...

Wel mooi dat er nog in gereden wordt door de vorige eigenaar, vraag die handelaar anders zijn nummer, kun je aan hem nog eens wat vragen.
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Zal ik zeker doen!

Hoe mogelijk/moeilijk/duur is het eigenlijk om een nieuwe autoradio en evt speakers in te bouwen? Ik kan namelijk niet zonder muziek in de auto! Ik wil uiteraard geen stuiterende bass-wagen maar wat betere dan de standaard en een autoradio met mogelijkheid voor aansluiten van mijn iPhone zou fijn zijn?
nielo
3rd Gear member
Berichten: 456
Lid geworden op: 01.11.2006 - 20:10
Locatie: amsterdam

Als de originele autoradio ernog in zit kan je bij de bv halfords/automateriaalzaak een verloopstekkerset kopen voor de juiste aansluiting voor een nieuwe autoaradio.
Kost niet zoveel.
Volvo 480 turbo paris blue 93.
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Hoe mogelijk/moeilijk/duur is het eigenlijk om een nieuwe autoradio en evt speakers in te bouwen? Ik kan namelijk niet zonder muziek in de auto! Ik wil uiteraard geen stuiterende bass-wagen maar wat betere dan de standaard en een autoradio met mogelijkheid voor aansluiten van mijn iPhone zou fijn zijn?
Ik weet niet wat je duur vind, maar voor een fatsoenlijke radio kun je prima bij halfords of een vergelijkbare zaak terecht. Als je er eentje met een iPhone aansluiting wilt moet toch rond de 100 euro denken of meer. Maar dat zijn ze zeker waard.
Een beter stel boxen (2-weg/3-weg) dan origineel kost bij halfords rond de 60-70 euro. Ik heb dat er zelf inzitten en het werkt prima.
Veel zwaardere boxen als standaard moet je er ook niet inzitten want de deur van een 400 serie gaat dan meedoen....
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Ja zo tot 100 euro is mijn budget voor de radio wel. Hoeft van mij ook geen brute opties te hebben ofzo, alleen een Aux ingang en fm radio en dan ben ik al tevreden. Misschien dat ik op marktplaats nog iets leuks vind, complete set met wat speakers ofzo, anders zou het wel raar zijn, zit ik op de knaken te letten bij de auto en geef ik een pak geld uit aan de radio :-P

Ik kan trouwens wellicht as woensdag gaan kijken! Daarvoor geen tijd. Plan ik eens een keer extra werk in omdat ik vrij heb en komt het me achteraf eigenlijk nog niet uit :-P
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Ik merk wel dat ik een beetje Volvo-gek aan het worden ben! Heb 4x een 440 en 1x een 460 gezien op weg naar huis :-P

En natuurlijk veel v en s en ;-)
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Ja zo tot 100 euro is mijn budget voor de radio wel. Hoeft van mij ook geen brute opties te hebben ofzo, alleen een Aux ingang en fm radio en dan ben ik al tevreden.
http://www.halfords.nl/zoeken/zoekresul ... genumber=1

Bijna onderaan de pagina staat de 3300UB, uit dezelfde serie heb ik de 4000UB en een vriend van mij de 2200UB, perfecte radio's. En deze heeft de iPhone aansluiting voor jouw.

Je kunt uiteraard ook even marktplaats proberen. Maar ik ga zelf altijd voor zekerheid en garantie ;-)
Ik merk wel dat ik een beetje Volvo-gek aan het worden ben! Heb 4x een 440 en 1x een 460 gezien op weg naar huis
Nice :-) Heb ik ook, elke volvo die ik passeer (vaak) of mij passeert (minder vaak:p) check ik op een forumsticker.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

As woensdagochtend ga ik langs! Heb gelijk gevraagd of het goed is dat ik hem tijdens de proefrit op de brug zet ergens, zo ja dan ga ik morgen 's ff rondbellen in de buurt van Zutphen, zo niet dan spreekt dat voor zich denk ik ;-)

Edit: hij was vandaag gebracht door die eerder genoemde klant en op de brug zetten was geen probleem, dat scheelt ;-) nou nog maar even een garage zien te scharrelen morgenochtend.

Iemand nog adviezen voor een garage in de omgeving van Zutphen?
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Hij staat voor de deur!

Alle opties werken in ieder geval, hij rijdt goed (alle eerdere adviezen getest, in de 3 optrekken en hij viel uit, remmen ging rechtdoor zonder te trillen, stuur ging rechtuit bij gas geven, gas los etc) alleen de roest is wat steviger dan ik dacht maarja, de APK is toch nog dik een jaar geldig. Ook een klein gaatje in de uitlaat volgens mij, maar niet bijzonder.

Radio mag wel vervangen worden, zit nu een blaupunkt cassetespeler in ;-)

Maar straks wellicht even door de wasstraat want hij is echt intens smerig :-P
Gebruikersavatar
leip11
5th Gear member
Berichten: 1308
Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
Locatie: hoogvliet
Contacteer:

fotos willen we dan wel graag zien.
gefeliciteerd
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”